شماره ۶۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از شرایط آبی‌پوشان بعد از پیروزی مقابل همنام اهوازی
استقلال هنوز مدعی نیست
کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند»: مظلومی مقابل تیم‌های بزرگ کم می‌آورد

شهروند|  برخلاف پرسپولیس که این هفته‌ها در انتهای جدول دست و پا می‌زند، آبی‌پوشان تهرانی بعد از گذشت 4 هفته از لیگ در جدول رده‌بندی شرایط خوبی دارند و با برد مقابل استقلال اهواز در رده سوم قرار گرفته‌اند. با این حال هواداران و پیشکسوتان استقلال از نحوه بازی تیم مظلومی رضایت ندارند و معتقدند برای حضور جدی آبی‌پوشان در جمع مدعیان قهرمانی، نیاز به کار و تلاش بیشتری است. در ادامه به بررسی شرایط استقلال و روند بازی این تیم در 4 هفته لیگ برتر می‌پردازیم.
داوری به سود استقلال
اعلام پنالتی، اخراج بازیکن استقلال اهواز و سالم اعلام‌شدن گل دقایق پایانی میثم مجیدی باعث شد تا همنام اهوازی استقلال تهران عامل شکست خود را قضاوت داور بداند. ترکیب و بازی دفاعی تیم مظلومی با این‌که به نتیجه نشست اما اکثر کارشناسان داوری گل دوم این تیم را مردود دانستند. این اتفاق درحالی رقم خورده که این رقیب سنتی استقلال این روزها به‌شدت به داوری معترض است. برخی در این میان حتی شائبه‌هایی را نیز مطرح کرده‌اند و رقم خوردن اشتباهات داوری به سود استقلال را به حضور مدیرعامل این باشگاه در وزارت ورزش مرتبط دانستند.
خارجی‌های سطح پایین
با این‌که 2 بازیکن خارجی استقلال به‌ویژه پروپیچ با تبلیغات گسترده‌ای به این تیم پیوستند اما در چند هفته‌ای که از حضورشان در ترکیب آبی‌پوشان تهرانی می‌گذرد، هیچ حرکت مثبتی از این 2 بازیکن در زمین دیده نشده است. در سال‌های اخیر بارها رخ داده که بازیکنان خارجی با این شکل به استقلال پای می‌گذارند اما بعد از این‌که نمی‌توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند، از این تیم جدا شده و چندی بعد هم خبر شکایت‌شان به دلیل مسائل مالی به گوش می‌رسد. ریوالدوی برزیلی حتی در کنترل ساده یک توپ در میانه میدان در بازی با استقلال اهواز عاجز بود و پروپیچ هم که شاخصه اصلی‌اش گلزنی است، به جز هدر دادن چند موقعیت، کاری برای استقلال نکرده است.
خداحافظی با تیکی‌تاکا
بعد از پیروزی هفته اول استقلال مقابل سیاه‌جامگان فضا برای تیم مظلومی مثبت شد و دومین پیروزی متوالی آنها در ورزشگاه آزادی مقابل ملوان که با نمایش خوب آبی‌پوشان هم همراه بود، باعث شد بازیکنان استقلال ادعا کنند که سبک بازی امسال این تیم شبیه به تیکی‌تاکا است که از تیم بارسلونای گواردیولا سرچشمه گرفته است. البته این ماجرا یک هفته بیشتر دوام نداشت و مقابل ذوب‌آهن استقلال آن‌قدر تغییر کرد که شاید اگر رحمتی درون دروازه نبود، یکی از سنگین‌ترین شکست‌های سال‌های اخیر این تیم رقم می‌خورد. در دیدار با استقلال اهواز نیز اثری از آن بازی سراسر هجومی دیده نشد تا نگرانی درباره افت تیم مظلومی از نظر شیوه بازی بیشتر شود.
بختیاری‌زاده: این استقلال مدعی قهرمانی نیست
سهراب بختیاری‌زاده، بازیکن سابق استقلال درباره نحوه بازی در 4 هفته ابتدایی لیگ به «شهروند» می‌گوید: «وقتی 2 هفته اول استقلال توانست حریفانش را شکست دهد، من گفتم که باید قبول کنیم آبی‌پوشان نتوانستند خودشان را به تیم حریف تحمیل کنند. واقعا اگر انصاف داشته باشیم، باید بدانیم که ملوان و سیاه‌جامگان تیم‌هایی نبودند که مقابل استقلال خودی نشان دهند. استقلال تا اندازه‌ای شاداب‌تر از قبل کار را شروع کرد اما چیزی که می‌تواند مثمرثمر باشد، پیروزی در برابر تیم‌های قدرتمند است. دیدیم که تیم مظلومی مقابل یک تیم قدرتمند یعنی ذوب‌آهن حرفی برای گفتن نداشت. درواقع این بازی ثابت کرد که استقلال جزو مدعیان اصلی قهرمانی نیست.» وی همچنین می‌افزاید: «در بازی روز جمعه هم نمایش خوبی از استقلال ندیدیم. فکر می‌کنم باخت بد برابر ذوب‌آهن حتی تمرکز را هم از استقلال گرفته بود و اگر به همین شکل مقابل تیم‌های قدرتمند دیگر ازجمله نفت ظاهر شوند، قطعا اتفاقات بازی با ذوب‌آهن تکرار می‌شود. با این نوع بازی استقلال شانس زیادی نسبت به رقبا برای قهرمانی ندارد.»
عبداللهی: عیار استقلال مقابل نفت
 مشخص می‌شود
نصرالله عبداللهی، پیشکسوت استقلال درباره شرایط این تیم پس از گذشت 4 هفته از لیگ برتر این‌طور به «شهروند» توضیح می‌دهد: «در بازی هفته چهارم استقلال اصلا خوب بازی نکرد و شاید به خاطر گرمای هوا دچار افت شده بود. البته تیم حریف نیز حرفی برای گفتن نداشت و هر 2 تیم بد بازی کردند. به‌هرحال انتظارات از استقلال بیشتر از این است. تا به حال فقط سپاهان بهتر از سایر تیم‌ها بازی کرده و استقلال هم مثل بقیه مدعیان چیز خاصی از خود نشان نداده است. تصور من این است که مقابل نفت که دومین بازی سخت استقلال است، عیار مظلومی و تیمش مشخص می‌شود.»
امسال هم دور از قهرمانی؟
به نظر می‌رسد با سیر مصدومیت‌ها که از میلاد فخرالدینی در ابتدای فصل آغاز شد و حالا به جاسم کرار و سجاد شهباززاده رسیده، دست مظلومی آنقدرها هم درون زمین باز نیست. حتی ستاره‌های جدیدالورود استقلال در چند هفته‌ای که از مسابقات گذشته، چیز خاصی از خود نشان نداده‌اند و باید دید تدبیر مظلومی در ادامه فصل نیز نتیجه‌گرایی خواهد بود یا تیم او حداقل فوتبالی را نشان می‌دهد که در صورت ناکامی در رسیدن به قهرمانی در پایان فصل هواداران را راضی نگه دارد. اتفاقی که هم‌اکنون در پرسپولیس می‌بینیم، ارایه فوتبال زیبا است، هرچند با نتیجه همراه نمی‌شود اما باعث شده تا هواداران از عملکرد برانکو انتقاد نکنند. استقلال شاید در ادامه فصل با اضافه شدن مشکلات مالی به مسائلی همچون مصدومیت، شرایطی مشابه 2 فصل قبل پیدا کند، شاید هم مظلومی در چند سالی که از استقلال دور بوده، آن‌قدر دانش کسب کرده که بتواند تیمش را از این وضع بیرون بیاورد.


تعداد بازدید :  275