شماره ۶۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
مدیرعامل کشتیرانی با انتقاد به خصوصی‌سازی بندر رجایی:
هدف از واگذاری‌ها در دولت گذشته زمین‌خواری بود

شهروند|  بندر رجایی در بندرعباس از مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین بنادر کشورمان محسوب می‌شود که با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۰‌میلیون تن کالا در سال بالای 70‌درصد از ترانزیت بنادر ایران بر دوش این بندر است؛ درحالی‌که بندر شهید رجایی در سال ۲۰۱۲ با ۸۰ بندر جهان، تبادل کالا انجام می‌داد و با تحریم شرکت تایدواتر خاورمیانه در سال 90 که اپراتور این بندر بود؛ مهم‌ترین بندر کشورمان به فهرست تحریم‌ها پیوست و میزان تخلیه و بارگیری از این بندر به حداقل رسید. این موضوع درحالی اتفاق افتاد که دولت گذشته به یکباره تصمیم به خصوصی‌سازی این بندر گرفت و روند توسعه آن را با واگذاری غیرکارشناسی با اختلال مواجه کرد. محمدحسین داجمر، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضع نابسامان
 بندر رجایی به روند خصوصی‌سازی این بندر در دولت گذشته انتقاد کرد.
او به ایلنا در این‌باره گفت: سازمان خصوصی‌سازی دولت گذشته به دنبال منافع ملی نبود و هرکس که پول بیشتری می‌داد می‌توانست اموال دولتی را تصاحب کند. به‌عنوان مثال نتیجه واگذاری‌ها در دولت نهم این شد که بندر شهید رجایی در فرآیند خصوصی‌سازی‌ها به بخشی غیرحرفه‌ای واگذار شد و بسیج، صاحب بندر شهید رجایی شد. البته کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های دیگری هم در مناقصه حضور داشتند اما بسیج با 2 برابر قیمتی که پیشنهاد داده شده بود، بندر شهید رجایی را گرفت. این درحالی بود که باید افراد واجد شرایط تعیین می‌شدند که نشد.
او ادامه داد: زمانی که بنده در سازمان بنادر مشغول به کار بودم، خصوصی‌سازی‌ها شروع شده بود و فرآیند واگذاری‌ها در بورس کلید خورده بود که مزیت فروش سهام در آن مقطع این بود که درآمدها صرف توسعه بنادر می‌شد اما در دولت نهم فروش سهام در بورس متوقف و سازمان خصوصی‌سازی وارد کار شد و درآمد هر چه که واگذار شد به سازمان خصوصی‌سازی رفت و ریالی از آن خرج بنادر نشد.
داجمر تأکید کرد: نتیجه خصوصی‌سازی‌ها در دولت احمدی‌نژاد این شد که امروز می‌بینیم؛ بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند و اراضی متعلق به مجموعه به فروش رفته است، البته از اول هم قصد افراد از شرکت در مناقصه‌ها و فرآیند واگذاری‌ها تصاحب اراضی بود و نه ادامه حیات صنعت و افراد به دنبال زمین‌خواری بودند و نه کارخانه‌داری.


تعداد بازدید :  256