شماره ۶۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

مجید تخت‌روانچی: تعیین سفیر ایران و انگلیس فعلا مطرح نیست
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، اعلام کرد که موضوع تعیین سفیر جدید ایران و انگلیس فعلا مطرح نیست. به گزارش تسنیم، مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که موضوع تعیین سفیر جدید ایران و انگلیس فعلا مطرح نیست. به گفته روانچی، کاردارهای غیرمقیم به کاردار مقیم تغییر می‌یابند، همچنین سفارت انگلیس پس از بازگشایی فعلا «ویزای دیپلماتیک و خدمات» صادر می‌کند. وی در ادامه عنوان کرد که بحث خسارت در دستورکار و در دست پیگیری است. قرار است که امروز فیلیپ ‌هاموند، وزیر خارجه انگلیس با سفر به تهران، سفارت این کشور در ایران را بازگشایی کند. سفارت انگلیس در تهران از آذرماه‌ سال 1390 و در پی اعتراض دانشجویان ایرانی به مداخلات پی‌درپی لندن در امور داخلی کشورمان تعطیل شد، پس از آن نیز دولت انگلیس هیأت دیپلماتیک ایران مستقر در لندن را اخراج کرد. منابع خبری پیش‌تر از تعیین «آجای شارما»، کاردار غیرمقیم فعلی انگلیس در ایران به‌عنوان سرپرست سفارت این کشور در تهران خبر داده بودند.

واکنش سخنگوی دیپلماسی به ادعاهای رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران
شهروند| سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات و ادعاهای مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران در مقاله رئیس‌جمهوری آمریکا را بی‌اساس دانست و آن را رد کرد. مرضیه افخم گفت: ادعاهای تکراری مقامات آمریکا که همسو با منافع رژیم صهیونیستی و برای کسب رضایت لابی‌های طرفدار اسراییل مطرح می‌شود، نشانگر تردید و عمق سردرگمی مسئولان آمریکایی در ترجیح منافع ملی خود است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که سیاست خارجی آمریکا به شدت اسیر رقابت‌های سیاسی و حزبی داخل این کشور است، افزود: وجه مشترک جنگ‌طلبان و مدعیان دیپلماسی در آمریکا، تکیه بر ایده‌های موهوم و خطرناک و هراس‌افکنی است که تاکنون هزینه‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای جهانیان در پی داشته است و امروز یکی از ریشه‌های اصلی ناامنی بین‌المللی است.

آگهی‌ 6‌میلیون دلاری ضد توافق جمهوریخواهان با سرمایه سعودی
ایستگاه‌های تلویزیونی در سراسر ایالت‌های آمریکا با سیلی از آگهی‌های تبلیغاتی شش‌میلیون دلاری از یک گروه موسوم به «ابتکار امنیت آمریکا» مواجه شده است که در آن شهروندان را تشویق می‌کند تا از سناتورهای آمریکایی بخواهند با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کنند. به گزارش ایسنا، گرچه گروه ابتکار امنیت آمریکا اطلاعات مربوط به حامیان مالی خود را فاش نمی‌کند اما به نظر می‌رسد این فرد نورمن کلمن، سناتور پیشین و جمهوریخواه از ایالت مین، فردی است که بیشتر برای عربستان‌سعودی لابی می‌کند. شرکت هوگان لاولز، متعلق به کلمن، با 60 ‌هزار دلار در ماه که پادشاه عربستان می‌فرستد، سرپا نگه داشته شده است. در ماه جولاي ‌سال 2014، کلمن، کار خودش را با عنوان عرضه خدمات قانونی به سفارت خاندان سلطنتی آل‌سعود در زمینه مسائلی از قبیل تحولات مربوط به ایران و محدودیت بر ظرفیت هسته‌ای ایران اعلام کرد. دیگر رئیسان موسسه ابتکار امنیت آمریکا، جو لیبرمن، سناتور پیشین از یک حزب مستقل در ایالت کانکتیکات، سناتور دموکرات پیشین ایوان بایه (Evan Bayh)، از ایالت ایندیانا و سناتور پیشین ساکسبی چامبلیس (Saxby Chambliss)، جمهوریخواه است. ساکسبی در سازمان دی‌ال‌ای پایپر(DLA Piper)، یک لابی دیگر که بر سیاست خارجی آمریکا به نفع سفارت عربستان‌سعودی نفوذ دارد، کار می‌کند.

حمایت اولین دموکرات یهودی آمریکا از توافق هسته‌ای
یک دموکرات یهودی برجسته در آمریکا با اعلام پشتیبانی از توافق هسته‌ای تحرک تازه‌ای به کنگره برای بازبینی این توافق بخشید. به گزارش آسوشیتدپرس، جرولد نادلر نماینده دموکرات یهودی در کنگره آمریکا به جهت  مخالفت سناتور چاک شومر دموکرات بانفوذ آمریکایی با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حمایت خود را از این توافق اعلام کرد. شومر و نادلر هر دو نمایندگان نیویورک هستند. این نماینده دموکرات یهودی درحالی از توافق پشتیبانی کرده است که دیگر اعضای یهودی هیأت نیویورک در کنگره با توافق هسته‌ای مخالف هستند. نادلر با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت خود گفت: من تمام مسئولیت‌هایم را به‌عنوان یک عضو کنگره و یک آمریکایی یهودی که هم دموکرات است و هم یک پشتیبان قوی اسراییل برای بررسی این مسأله در نظر گرفته و به این نتیجه رسیده‌ام که این توافق بهترین فرصت را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در اختیار ما قرار می‌دهد. به گزارش آسوشیتدپرس این نماینده دموکرات که اولین یهودی قانونگذاری است که از توافق حمایت می‌کند هفته گذشته نامه‌ای را از دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در دفاع از توافق هسته‌ای دریافت کرد.


تعداد بازدید :  261