شماره ۶۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا خبر داد:
خطر شب‌مردگی4 منطقه تهران را تهدید می‌کند

شهروند|  در آستانه برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه در شورای شهر تهران، یک عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان با انتقاد از عملکرد اصولگرایان در مدیریت شورا در ‌سال گذشته، از ضعف سیستم نظارت و حسابرسی مالی شورای شهر و شهرداری تهران انتقاد کرد.  محمد سالاری، رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، جزو معدود اعضای شورا است که نشست‌های خبری منظم برگزار می‌کند. دیروز هم او خبرنگاران را دعوت کرده بود تا درباره این انتخابات حرف بزند. او از عدم نظارت شورا و پیگیری نکردن مصوبات انتقاد کرد و عملا ریاست مهدی چمران و همراهانش را به چالش کشید.  به گفته سالاری، شورای شهر تهران در دوره چهارم دارای نقاط قوت و ضعفی است. از نقاط قوت این دوره می‌توان به عدم سیاسی کردن شورا با وجود پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها در ابتدای شورای چهارم و همچنین تقویت ارتباط مدیریت شهری با دولت اشاره کرد. به گفته او، عدم شکل‌گیری مرکز پژوهش‌ها و یک اتاق فکری که بتواند در فرآیند تصمیم‌سازی و طرح‌ها و لوایح مثمرثمر باشد ازجمله نقاط ضعف شورای شهر تهران بوده است.
دنبال رأی ورزشکاران نیستیم
بخش دیگری از حرف‌های این عضو شورا به موضوع انتخابات هیأت‌رئیسه شورا اختصاص داشت. او گفت: اعضای فراکسیون متبوع او در شورای شهر برای کسب رأی احمد مسجدجامعی در هیأت‌رئیسه شورای شهر دنبال رأی گرفتن از ورزشکاران نیستند. با این همه او تأکید کرد که اصلاح‌طلبان شورا به جز مسجدجامعی گزینه دیگری برای انتخابات ریاست شورا ندارند.  به گفته او اعضای اصلاح‌طلب شورا دنبال رأی ورزشکاران و اعضای مستقل شورای شهر نمی‌روند. رأی اعضای مستقل شورای شهر و ورزشکاران به دلیل هم‌وزن بودن اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در شورای شهر، اهمیت زیادی دارد و این رأی در 2 ‌سال اخیر، برای هیأت‌رئیسه تعیین‌کننده بوده است. سالاری با اشاره به انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر که در ۸ شهریورماه‌ سال‌جاری برگزار می‌شود، با انتقاد از مدیریت چمران گفت: در دوره دوم و ریاست آقای چمران، متاسفانه هیأت رئیسه در بحث تحولات اقدام خوبی نداشته است.
 خطر شب‌مردگی در تهران
بخش دیگری از حرف‌های سالاری دیروز به مسائل شهری تهران اختصاص داشت. او در بخشی از حرف‌هایش به خطر شب‌مردگی در مناطق مرکزی شهر تهران اشاره کرد و گفت: « آمارها نشان می‌‌دهد تعدادی از مناطق ازجمله منطقه 12، 6، بخشی از منطقه 7 و نیز بخشی از منطقه 3 دچار شب‌مردگی هستند و باید فکری به حال آنها کرد. در این مناطق سکونتگاه‌ها تخلیه شده و جای خود را به مراکز تجاری و اداری داده‌اند که ارزش افزوده آنها بالا است و خطر شب‌مردگی را در شهر تهران ایجاد می‌کند.» به گفته او این نتیجه غیرمسکونی شدن این مناطق شهری در تهران است.
تهران می‌تواند آسمان‌خراش 100 طبقه داشته باشد
سالاری در ادامه به موضوع بلندمرتبه‌سازی در شهر تهران اشاره کرد و گفت‌: طی 2 تا 3 ماه آینده شاهد ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی خواهیم بود. بلندمرتبه‌سازی ازجمله مفاد طرح تفصیلی بوده که براساس آن شهرداری مکلف است طی 6 ماه مطالعات خود را انجام دهد ولی این کار انجام نشد و نهایتا اواخر ‌سال گذشته به سرانجام رسید و با تصویب در کمیسیون ماده 5 به شورای معماری کشور ارایه شد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر مصاحبه یکی از معاونان بنیاد مستضعفان درخصوص ساخت آسمان‌خراش 121 طبقه در تهران و بکارگیری مشاور طرح تفصیلی در این پروژه گفت: فلسفه چنین خبری این است که یکی از مهندسان ایرانی‌الاصل مقیم آمریکا از دوستان نزدیک سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان است که به دعوت وی برای شرکت در یک سمینار در تهران حضور می یابد و پس از آن معاون رئیس بنیاد مستضعفان در این سمینار در جمع خبرنگاران خبر ساخت آسمان‌خراش را می‌دهد اما اساسا این خبر صحت ندارد. او با تأکید بر این‌که مطالعات مربوطه درخصوص ضوابط بلندمرتبه‌سازی در شهر تهران درحال بررسی نهایی است، گفت: «بنیاد مستضعفان در چشم‌انداز خود ساخت آسمان‌خراش‌ها را دارد تا از این صنعت خود به نفع شهر بهره ببرد اما تا نهایی شدن این ضوابط اجازه ساختی صادر نخواهد شد.» سالاری درباره جزییات ضوابط بلندمرتبه‌سازی هم حرف‌هایی زد ازجمله این‌که قرار است مناطقی که امکان بلندمرتبه‌سازی در آنها وجود دارد، شناسایی شوند و البته بلندمرتبه‌سازی‌ها نیز یکسان نیست و به 4 دسته h1، h2، h3 و h4 تقسیم می‌شود که تفاوت در میزان سطح، ارتفاع و عرصه دارند که در تمامی این پهنه‌ها باید ملاحظات فنی و مهندسی رعایت شود که جزییات فنی و پیچیده‌ای دارد. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این‌که پهنه h1شامل ساختمان‌هایی با بیش از 300 متر ارتفاع است، گفت: حالا پاسخ به این سوال که چه تعداد از این ساختمان‌ها در تهران ساخته و در چه مناطقی هستند، باید پس از تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی مشخص شود، اما درحال حاضر هیچ مسئول و نهادی نمی‌تواند ادعا کند که در این برهه زمانی که هیچ‌کدام از ضوابط بلندمرتبه‌سازی نهایی نشده است می‌خواهد آسمانخراش بسازد.

 


تعداد بازدید :  210