شماره ۶۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
دبیر علمی کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق هشدار داد
عوارض شدید قلبی با مصرف شیشه و روانگردان‌ها و داروهای بدنسازی
اگر پیشگیری نشود تعداد بیماران قلبی در ایران تا 5‌سال دیگر 2 برابر می‌شود

شهروند| تا 5‌سال دیگر تعداد بیماران قلبی، 2 برابر می‌شود. این هشداری است که دبیر علمی کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق در پی بی‌توجهی به پیشگیری از شیوع این بیماری در کشور اعلام کرد. به گفته او، اگر در زمینه بیماری‌های قلبی، پیشگیری نشود، تعداد بیماران قلبی تا‌ سال 2020، 2 برابر می‌شود. دبیر علمی این کنگره هشدار دیگری هم به مصرف‌کنندگان موادمخدر داد: «بسیاری از موادمخدرهای جدید مانند شیشه یا روانگردان‌ها عوارض قلبی شدیدی دارند.»
 اینها را مسعود اسلامی در نشست خبری هفدهمین کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق اعلام کرد. او به ناچیز بودن سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش و پیشگیری اشاره کرد و با انتقاد از این موضوع گفت: «هرچقدر سرانه درمان افزایش یابد، پاسخگوی تعداد زیادی از بیماران قلبی در آینده نخواهد بود. موضوعی که مطرح می‌شود این است که آیا تمام بیمارانی که نیاز به روش‌های تشخیصی و درمانی دارند، می‌توانند به این درمان‌ها دسترسی پیدا کنند یا خیر؟»
 او در همین ارتباط سرانه سلامت در ایران را پایین توصیف کرد و گفت: «سرانه سلامت در ایران برای هر نفر 200 دلار در ‌سال است، این در حالی است که سرانه سلامت در آلمان 4000 دلار و در آمریکا 7000 دلار است. بنابراین برخورداری از امکانات جدید برای بیماران نیازمند امکان‌پذیر نیست مگر این‌که بودجه پژوهش و پیشگیری را افزایش دهیم.» اسلامی در ادامه ماجرای افزایش تعرفه‌های متخصصان قلب و عروق را یادآور شد: «مشکل عمده ما این است که با وجود اینکه ایران از نظر تکنیکی جزو چند کشور برتر دنیا است، اما همه بیماران قلبی نمی‌توانند از این امکانات استفاده کنند. از سوی دیگر ما در زمینه تعرفه‌های قلب با ضعف بیمه‌ها مواجه هستیم. بیمه‌ها نمی‌توانند جوابگوی درمانی مناسب و جدید باشند. این ساختارها باید تغییر کند.» دبیر علمی هفدهمین کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق با اشاره به پیشرفت‌های دارویی کشور در زمینه بیماری‌های قلبی هم توضیحاتی داد: «بسیاری از این داروهای جدید در کشور تولید می‌شود. داروهای جدیدی که برای جلوگیری از سکته مغزی وجود دارد در چند ماه آینده در کشور تولید می‌شود و با قیمت ارزان‌تری در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین در زمینه داروهای پایین‌آورنده چربی خون 3 کارخانه این دارو را تولید می‌کنند. داروهای جدید ضد فشار خون که ترکیبی هستند نیز در یکی از کارخانه‌ها درحال تولید است.»
 او افزود: «همچنین برای گروهی از بیماران قلبی که باید خون‌شان برای جلوگیری از سکته مغزی رقیق شود تا امروز دارویی استفاده می‌شد به نام وارفارین که 2 مشکل عمده داشت؛ اول این‌که بیمار هر چند هفته یک‌بار باید آزمایش می‌داد و مشخص می‌شد که آیا خونش رقیق است یا خیر؟ دوم این‌که این آزمایش همیشه تنظیم خوبی نداشت. اما داروهای جدید نیاز به آزمایش ندارند، عوارض کمتری دارند و رقیق شدن خون را به‌طور مناسبی تنظیم می‌کنند. بیماران نیز باید دقت کنند و طبق نظر پزشک معالج داروهای جدید را مصرف کنند.»
 اسلامی به کاهش هزینه‌های درمان پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد: «با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند، کاهش یافت، اما تعداد بیمارانی که به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کنند به معنی تمام بیماران نیست. بسیاری از آنها بیماری‌شان تشخیص داده نشده است یا این‌که مراجعه نمی‌کنند.» او ادامه داد: «بودجه سلامت ما 5‌درصد درآمد ناخالص ملی است که به نسبت کشورهای پیشرفته کمتر است. بودجه پژوهشی نیز 0.4‌درصد این درآمد است که تنها بخش ناچیزی از آن برای پزشکی مصرف می‌شود. اگر بخواهیم در چند‌ سال آینده پیشرفت کنیم، باید این بودجه را افزایش دهیم و با پیشگیری به صورت علمی برخورد کنیم.»
او همچنین درباره تاثیرات منفی محدودیت اعتبارات در زمینه پیشگیری گفت: «ما به اندازه کافی در زمینه پیشگیری هزینه نکرده‌ایم. چاقی در کشور به‌خصوص در کودکان درحال افزایش است که این مسأله باعث شیوع فشار خون در آینده می‌شود. کنترل نکردن چربی، فشار خون، افزایش مصرف دخانیات و همچنین موادمخدر از عوامل موثر در افزایش بیماری‌های قلبی است. بسیاری از مواد مخدرهای جدید مثل شیشه یا روانگردان‌ها عوارض قلبی بسیار شدیدی دارند. داروهایی نیز که برای بدنسازی استفاده می‌شود و در اصطلاح عضله می‌آورد، می‌تواند باعث مرگ ناگهانی شود.
همچنین داروهای گیاهی که در ماهواره تبلیغ می‌شوند نیز می‌توانند موجب مرگ ناگهانی شوند. در تلویزیون تبلیغی که درباره چیپس و پفک می‌شود از پیشگیری بیشتر است.» در ادامه این نشست خبری، مسعود قاسمی، رئیس انجمن علمی آلترواسکلروز هم درباره جزییات اجرای این کنگره توضیحاتی داد: «امسال درباره یکی از بزرگترین مشکلات پزشکی که مشکلات زناشویی و ناتوانی‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است صحبت می‌کنیم. بسیاری از این موارد ممکن است واقعی نباشند که گاهی زمینه مشکلات زناشویی را فراهم می‌کنند. بسیاری از این موارد قابل حل هستند.»


تعداد بازدید :  302