شماره ۶۴۳ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
چندوچون برگزاری نشست‌های منطقه‌ای (بخش دوم)
سمن‌های زنان یا سمن‌هایی با اهداف زنانه

تاکنون سه نشست از پنج نشست منطقه‌ای سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های اجرایی حوزه زنان در استان‌های خراسان رضوی، یزد و کرمان برگزار شده است؛ نشست‌هایی که در راستای شبکه‌سازی و آموزش سمن‌های حوزه زنان برگزار می‌شود و سعی دارد بین سمن‌های مختلف در راستای حل مشکلات جامعه هم‌افزایی صورت گیرد.
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب مولاوردی به سمت معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری یکی از برنامه‌هایی که توسط معاونت طرح شد و تاکنون شاهد اجرایی‌شدن بخشی از آن بودیم، «نشست‌های منطقه‌ای سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های اجرایی حوزه زنان» است که این نشست‌ها قرار است در پنج نقطه کشور برگزار شود.
از ‌سال 93 تاکنون سه نشست از نشست‌های دور اول برگزار شده است. نشست منطقه‌ای اول با حضور نمایندگان استان‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و سیستان‌وبلوچستان‌ به میزبانی استان خراسان‌رضوی در مشهد برگزار شد. در نشست منطقه‌ای دوم استان‌های چهارمحال‌وبختیاری و اصفهان میهمان استان یزد بودند. نشست منطقه‌ای سوم نیز به میزبانی استان کرمان و با حضور استان هرمزگان اوایل مردادماه ‌
سال جاری برگزار شد. همچنین نشست منطقه‌ای چهارم قرار است در آینده‌ای نزدیک به میزبانی استان کرمانشاه برگزار شود.

در دومین نشست منطقه‌ای سمن‌ها چه گذشت؟
فخرالسادات خامسی‌هامانه؛ مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد که دومین نشست منطقه‌ای سمن‌ها در این استان برگزار شد درخصوص فعالیت‌های انجام‌گرفته در این نشست گفت: برنامه اصلی این نشست برگزاری کارگاه‌های آموزشی همکاری‌های تخصصی شبکه‌ای سازمان‌های مردم‌نهاد بود که در این راستا 4 کارگاه آموزشی در رابطه با بحث‌های سرمایه اجتماعی و شبکه‌ها برگزار شد. در این کارگاه‌ها مباحثی همچون انواع شبکه‌ها، سناریوهای شکل‌گیری شبکه در قالب فعالیت‌های گروهی، انواع راهبردها و استراتژی‌هایی که باعث کاهش آسیب به شبکه‌های ارتباطی سازمان‌های مردم‌نهاد و پایدارسازی شبکه می‌شود، مطرح شد.
100سمن در حوزه زنان
 در استان یزد فعالیت دارند
او درخصوص سمن‌های استان یزد بیان داشت: در استان ما 100 سمن در حوزه زنان فعالیت دارند که بیشتر مجوزهای خود را از استانداری، فرمانداری و بهزیستی گرفته‌اند و در بحث‌های سلامت، آسیب‌های اجتماعی، خیریه، محیط‌زیست و مباحث اجتماعی و فرهنگی کار می‌کنند. این سمن‌ها یا در حوزه زنان فعالیت می‌کنند یا سمن‌هایی هستند که زنان آنها را تشکیل داده‌اند یا سمن‌هایی هستند که در مدیر آنها زن است، اما در حوزه‌های غیرمرتبط با زنان مانند محیط‌زیست کار می‌کنند.
مزایای
 برگزاری نشست‌های منطقه‌ای سمن‌ها
خامسی‌هامانه در رابطه با ارزیابی سمن‌های استان یزد از برگزاری نشست‌های منطقه‌ای تصریح کرد: نظر سمن‌های استان ما این است که مطالب عنوان‌شده در کارگاه بسیار مفید بوده و باعث شده سمن‌ها با هم آشنا شوند و ارتباط میان آنها افزایش پیدا کند. آنها همچنین ایجاد تفکر شبکه‌ای در سازمان‌های مردم‌نهاد و تعامل با فرهنگ‌های مختلف و آشناشدن با حوزه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد استان‌های دیگر را هم از دیگر مزایای این نشست‌ها  می‌دانند.
سمنی که با سازمان‌ملل در زمینه اعتیاد و اچ.آی.وی همکاری می‌کند
صدیقه شهسواری، مدیر سمن پیام روشن یزد که یکی از سمن‌های حاضر در دومین نشست منطقه‌ای سمن‌ها در استان یزد بود، در رابطه با فعالیت‌های سمن خود گفت: سمن ما حدود 15‌سال است در حوزه زنان و آسیب‌های‌اجتماعی فعالیت می‌کند و به آسیب‌هایی مانند اعتیاد و اچ.آی.وی می‌پردازد. ما برای آگاه‌سازی مردم و پیشگیری از اعتیاد و اچ.آی.وی فعالیت‌هایی مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش، نمایشگاه عکس و... انجام داده‌ایم. همچنین، فعالیت‌های زیادی برای فرزندان این گروه‌های آسیب‌دیده داشتیم.
او افزود: حدود 5‌سال است به‌طور ویژه برای کمک به خانواده‌هایی که اچ.آی.وی دارند، با سازمان‌ملل کار می‌کنیم. درواقع، با سازمان‌ملل قرارداد سالیانه داریم و آنها از یک‌سری از برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای ما حمایت می‌کنند. برای این خانواده‌ها برنامه‌های گردشگری، تفریحی، روانشناسی و... داریم که برای بالابردن روحیه این افراد و بیرون آوردن آنها از ناامیدی، خوب است؛ چراکه اچ.آی.وی درمان قطعی ندارد. همچنین، از فرزندان آنها حمایت‌های تحصیلی می‌کنیم. در هر صورت، هر کمکی توانستیم از UNAIDS برای آنها گرفتیم.
دایرکردن شرکت تعاونی و کارگاه برای خانواده‌های افراد مبتلا به اعتیاد و اچ.آی.وی
مدیر سمن پیام روشن یزد اظهار داشت: به دلیل این‌که مردان این خانواده‌ها اغلب درگیر اعتیاد و بیماری و اچ.آی.وی هستند و کار نمی‌کنند و درآمدی ندارند، یک شرکت تعاونی برای آنها به ثبت رساندیم که خودشان عضو آن هستند. همچنین یک کارگاه خیلی بزرگ دایر کردیم و کار برایشان می‌گیریم و هرکدام ماهی 400 تا 500‌هزار تومان درآمد دارند.
شهسواری درخصوص برگزاری نشست‌های منطقه‌ای سمن‌ها گفت: من چون دبیر شبکه ارتباطی سازمان‌های غیردولتی زنان کشور هستم، سالیان‌سال در جلسه‌های مختلف حضور داشته‌ام و به موضوع شبکه‌سازی اشراف دارم. موضوع نشست منطقه‌ای سمن‌ها نیز شبکه‌سازی بود و به همین دلیل برای شخص من همه مباحث تکراری بود و چیز جدیدی نداشت، اما برای سمن‌هایی که با این مباحث آشنایی نداشتند، بسیار مفید بود.
فاطمه سادات حسینی؛ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در گفت‌وگو با مهرخانه، درخصوص اهمیت برگزاری نشست‌های منطقه‌ای سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های اجرایی حوزه زنان اظهار داشت: برگزاری نشست‌های منطقه‌ای و ساماندهی سمن‌ها کار بسیار خوبی است؛ چراکه شبکه‌سازی صورت می‌گیرد و اطلاعات به‌صورت تبادل تجربه در میان سازمان‌های مردم‌نهاد ردوبدل می‌شود.
برگزاری نشست‌های منطقه‌ای باعث ساماندهی سمن‌های حوزه زنان می‌شود
او در رابطه با مزایای برگزاری این نشست‌ها گفت: اهداف سازمان‌های مردم‌نهاد مشخص است و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی که در نشست‌های منطقه‌ای انجام می‌گیرد، برنامه‌ریزی این سمن‌ها برای رسیدن به اهدافشان مشترک می‌شود. این سمن‌ها از ایده و اندیشه‌های جمعی یکدیگر کمک می‌گیرند تا بتوانند اهداف خود را ساماندهی کنند. از سوی دیگر، برگزاری این نشست‌ها باعث شد حوزه‌های فعالیت سمن‌ها مشخص شود. برای نمونه ما سمن‌هایی که در کرمان در حوزه‌های فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی و... فعالیت می‌کنند را تفکیک کردیم. در نشست‌های منطقه‌ای سمن‌ها، معرفت‌افزایی و آگاه‌سازی صورت گرفته تا سمن‌ها واقف شوند چه رسالت سنگینی برعهده دارند و چقدر می‌توانند به اهداف و برنامه‌های دولت کمک کنند و مسائل و مشکلات جامعه هدف یعنی مردم را برطرف کنند.
حسینی خاطرنشان کرد: مشکلی که وجود داشت پراکندگی سازمان‌های غیردولتی و جزیره‌ای کارکردن آنها بود که لازم بود آنها را از حالت جزیره‌ای خارج کنیم و رویکرد ساختاری بدهیم تا هم بتوانیم از منابع مالی و انسانی به‌طور منسجم استفاده کنیم، هم خروجی کارمان بهتر و هزینه‌کردمان کمتر باشد. برای ساماندهی نیاز به آگاه‌سازی و معرفت‌زایی بود؛ چون بسیاری از سمن‌ها می‌خواستند فعالیت‌های مثمرثمری انجام دهند، اما آگاهی و توانایی لازم را نداشتند. ما برای این‌که توان‌افزایی و آگاه‌سازی صورت گیرد، مجموعه سمن‌هایی که در زمینه زنان و خانواده فعالیت می‌کنند را شناسایی کردیم.
500 سمن در حوزه زنان و خانواده در استان کرمان شناسایی شده‌اند
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان ضمن بیان این مطلب که مجموعا 500 سمن در حوزه زنان و خانواده در استان کرمان شناسایی شده‌اند، عنوان داشت: برخی از این سمن‌ها فعال و برخی دیگر غیرفعال هستند که از این میان 200سمن فعال را شناسایی و از 50 سمن فعال که در زمینه زنان و خانواده و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعال هستند، برای شرکت در نشست‌های منطقه‌ای دعوت کردیم. سایر سمن‌ها را نیز دسته‌بندی کردیم تا بتوانند از طریق فضای مجازی با هم ارتباط برقرار کرده و تجربیاتشان را به هم منتقل کنند.
او افزود: در نشست منطقه‌ای استان ما سه کارگاه آموزشی برای سمن‌ها برگزار شد و در بحث شبکه‌سازی و اهداف و برنامه‌ها به آنها آموزش داده شد تا بدانند چگونه و به چه صورت حرکت کنند تا در حل مشکلات جامعه ثمره لازم را به دست آورند. در راستای این نشست، قرار است سمن‌های استان‌های کرمان و هرمزگان شبکه ارتباطی با هم برقرار کنند و سایت و جلسه و برنامه داشته باشند و برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی که برای خودشان تعریف می‌کنند، راهکار بدهند. از طرفی، دولت هم بر فعالیت‌ها و برنامه‌های این سمن‌ها نظارت دارد. درحقیقت، این سمن‌ها بازوانی هستند که به دولت برای حل مسائل زنان کمک می‌کنند.
حسینی در رابطه با فعالیت‌های سمن‌های استان کرمان گفت:   بیشتر سمن‌های استان در زمینه مسائل فرهنگی و اشتغال‌زایی فعالیت می‌کنند؛ چون دغدغه بیشتر زنان ما مسائل اقتصادی و اشتغال است. وقتی مشکل اقتصادی خانواده‌ها حل شود، مسائل اجتماعی و فرهنگی و باورهای دینی و اعتقادی آنها هم حل می‌شود.
آموزش و ایجاد اشتغال برای زنان و دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست
بدریه رضازاده، مدیر موسسه فرهنگی اجتماعی ابرار که یکی از سمن‌های فعال در حوزه زنان در استان کرمان است، در رابطه با فعالیت‌های این موسسه گفت: ما در استان زنان و دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست را شناسایی می‌کنیم و آموزش می‌دهیم. پس از آن، آنها را به تناسب هنری که یاد گرفته‌اند به ادارات مختلف معرفی می‌کنیم تا شغلی داشته باشند و بتوانند خودشان را اداره کنند. متاسفانه آمار بالایی هم از این افراد وجود دارد؛ به‌طوری‌که در‌ سال 85 حدود 400 نفر دختر و زن بدسرپرست و بی‌سرپرست را شناسایی کردیم.
او درخصوص نشست منطقه‌ای برگزار شده در کرمان اظهار داشت:   در این نشست‌ها، بحث‌های شبکه‌سازی مطرح شد که برای سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار مفید بود. بسیاری از سمن‌ها هیچ اطلاعاتی درباره شبکه‌سازی اجتماعی نداشتند و نمی‌دانستند چه کاری باید انجام دهند، اما الان متوجه شدند راهکار آنها چیست. قبل از برگزاری این نشست‌ها هر سمنی کار خود را انجام می‌داد، اما الان متوجه شدند که چگونه باید با هم ارتباط داشته باشند و نوع فعالیت‌هایشان چگونه باشد.
ایجاد شغل برای مادران کودکان کار تا این کودکان بتوانند تحصیل کنند
عرفه فخری‌زاده، مدیر موسسه مادران کودکان کار کرمان نیز در رابطه با فعالیت‌های این موسسه عنوان داشت: کار اصلی ما آموزش صنایع‌دستی و ایجاد شغل برای مادران کودکان کار است؛ چون اکثرا پدران بچه‌های کار مشکل دارند. برای این‌که مشکل اقتصادی این خانواده‌ها تاحدودی حل شود و بچه‌ها بتوانند وقتشان را برای تحصیل بگذارند‌ و در سن پایین کار نکنند، یکی از اعضای خانواده باید کاری داشته باشد. بهترین شخصی که در این زمینه می‌تواند همکاری کند، مادر بچه‌ها یا عضوی از خانواده است که از نظر قانونی به سن کارکردن رسیده باشد. هرچند برخی از مادران آنها هم مشکل دارند.
او افزود: ما به این افراد آموزش‌ می‌دهیم و براساس آن آموزش کار می‌کنند. اینها خودشان به‌صورت مستقل کار نمی‌کنند که بخواهند محصول بفروشند و درگیر بازار فروش شوند. برای همین سفارشی برای آنها کار می‌گیریم؛ چون سرمایه‌ای ندارند، باید اجرتی کار کنند، تا درگیر فروش نشوند. تاکنون حدود 30 نفر از این افراد را تحت‌پوشش قرار داده‌ایم که البته درحال گسترش است. منتظریم از طرف سازمان‌های دولتی یا افراد خیر پشتیبانی شویم تا بنیه مالی قوی‌تری داشته باشیم و بتوانیم کار را گسترش دهیم.
اهمیت حمایت از کودکان کار
فخری‌زاده در رابطه با دلایل اهمیت پرداختن به کودکان کار گفت: وجود کودکان کار معضلات زیادی را به‌وجود می‌آورد ازجمله این‌که چهره شهر خراب می‌شود، همچنین از بسیاری از این کودکان؛ چه پسر و چه دختر، سوءاستفاده می‌شود. وقتی هم سنشان بالاتر می‌رود، قباحت خیلی چیزها برایشان ریخته و خیلی راحت مرتکب جرم می‌شوند. بهترین کار این است که در سنین پایین تعلیم ببینند و خانواده‌ها هم از نظر مالی اطمینانی پیدا کنند تا حاضر شوند بچه‌ها را برای کار نفرستند. سمن دیگری هم در استان وجود دارد که به این کودکان آموزش مدرسه‌ای می‌دهد. هرکدام از بچه‌ها هم که از سن آموزش مدرسه‌ای گذشته باشند، با روشی که یکی از آقایان سمن ابداع کرده است، آموزش می‌بینند تا متفرقه درس بخوانند و مراحل مدرسه را طی کنند. خیلی از این بچه‌ها حتی به مراحل تحصیل بالاتر و دانشجویی هم رسیده‌اند.
نشست‌های منطقه‌ای سمن‌ها بسیار مفید بود
مدیر موسسه مادران کودکان کار درخصوص برگزاری نشست منطقه‌ای سمن‌ها در کرمان خاطرنشان کرد: این نشست برای ایجاد شبکه‌های سمن‌ها برگزار شد و یک کارگاه تخصصی و آموزشی بسیار مفید بود؛ چون سمن‌ها در سطح استان‌ها از هم شناخت پیدا کردند. در این نشست‌ها، ما سمن‌ها از تجربیات هم استفاده کردیم و یاد گرفتیم شبکه ایجاد کنیم و به تبادل اطلاعات و تجربیات خود بپردازیم. از دیگر آموزش‌های کارگاه‌های برگزار شده، این بود که چگونه پروژه‌هایمان را طراحی و تدوین کنیم و چطور این پروژه را برای مرجعی که می‌خواهیم، توضیح دهیم که ثمربخش
 باشد.


تعداد بازدید :  968