شماره ۶۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
توصیف وزیر اقتصاد از بحرانی که گریبان دولت را هنگام پرداخت یارانه ها می گیرد
روز «مصیبت عظما» برای دولت

شهروند|  از‌ سال 89 که پرداخت یارانه نقدی برای ترمیم افزایش و آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی شروع شد قرار بر این بود که به صورت پلکانی و تا 5‌سال حداکثر قیمت حامل‌های انرژی آزاد شود. اما این روند با چالش‌ها و ناهمواری‌هایی همراه شد که دست آخر قبل از 5‌سال اثر هدفمندسازی یارانه‌ها از بین رفت و فقط دو ناهنجاری از خود به جای گذاشت؛ یکی تورم روزافزون و دیگری بار مالی هنگفت (حدود 3‌هزار و 549‌میلیارد تومان برای 78‌میلیون نفر) برای دولت؛ که از آن راه فراری نبوده و تاکنون هم نیست.
حال علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد، به فغان آمده و روز واریز یارانه‌های نقدی برای دولت را «مصیبت عظما» توصیف کرده است. او گفت: دوشنبه‌شب قرار است یارانه‌های نقدی واریز شود و چنین روزی برای ما «مصیبت عظما» است، زیرا با این شرایط درآمدی باید پرداخت‌های نقدی یارانه‌ها را انجام دهیم و این از مشکل‌های جدی ما در این دولت بوده و هست.
وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به پرداخت ۳‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان بابت یارانه نقدی ماهانه، به جلسه چند روز گذشته هیأت دولت درباره بهره‌وری اشاره کرد و گفت: باید توازن را در بازارها برقرار کنیم تا شرایط رکودی به سمت رشد اقتصادی مثبت سوق یابد. با این شرایط و همچنین مقابله با آثار شوم تحریم‌ها بود که امکان توفیق در مذاکرات برایمان
فراهم می‌شود.
طیب‌نیا با اشاره به توفیقات تیم مذاکره‌کننده و حمایت آنها از حقوق حقه ملت ایران، تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ، حقوق یک ملت را در غنی‌سازی به رسمیت شناختند و امید است نتایج عملی آن نمایان شود و تحریم‌ها برداشته شود تا زمینه برای اصلاح ساختار اقتصاد کشور و دستیابی به رشد اقتصاد پایدار فراهم شود.وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید بر تبیین مشکلات اقتصاد ایران و ارایه راهکار درست برای آن، عنوان کرد: پس از فهم مشترک نیازمند عزم مشترک هستیم و باید به سمت رفع بیماری مزمن اقتصاد حرکت کنیم.


تعداد بازدید :  364