شماره ۶۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

عراقچی:  تنها بازرسان مورد تأیید ایران می‌توانند وارد کشورمان شوند
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به چک امنیتی بازرسان آژانس از سوی وزارت اطلاعات، گفت: هیچ فردی خارج از گروه بازرسان مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند تحت عنوان بازرس آژانس وارد کشور شود.
به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی درخصوص امکان جاسوسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس از قبل بازرسان خود را جهت ورود به کشور به ما معرفی می‌کند که این افراد از سوی نهادهای امنیتی وزارت اطلاعات چک می‌شوند.  معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بر همین اساس تصریح کرد: بعد از تأیید وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه برای آنها ویزا صادر می‌کند.
وی افزود: از این رو هر بازرسی که بخواهد از سوی آژانس به ایران بیاید باید از بین همان افرادی باشد که پیش از این مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و فردی خارج از این گروه نمی‌تواند تحت عنوان بازرس آژانس به ایران وارد شود.  عراقچی که با «خانه ملت» گفت‌وگو می‌کرد درخصوص نحوه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در برجام مطرح شده است، عنوان کرد: مجموعه برجام در چارچوب پروتکل الحاقی بوده و همه محدودیت‌ها و نظارت‌ها در چارچوب این پروتکل است و فراتر از آن نیست.  معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در پایان با بیان این‌که در هیچ‌یک از بندهای برجام نظارتی بیش از پروتکل الحاقی لحاظ نشده است، خاطرنشان کرد:  یک یا دو مورد استثنا درخصوص نوع نظارت در برجام وجود دارد اما با آن چیزی که تحت عنوان پروتکل پلاس از سوی برخی کشورها مطرح می‌شود کاملا فاصله دارد و نظارتی بیش از پروتکل الحاقی نیست.

آسوشیتدپرس گزارش داد
رأی کنگره درباره توافق هسته‌ای حرف آخر نیست
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند بدون موافقت کنگره هم توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را اجرا کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه نوشت:  رأی‌گیری کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای در ماه سپتامبر به‌عنوان بن‌بستی بزرگ میان باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا و قانون‌گذاران دیده می‌شود اما اگر قانون‌گذاران توافق هسته‌ای را رد کنند برای کاخ سفید شکست نخواهد بود.  
رأی منفی کنگره به این توافق مانع از اقدام اوباما برای اجرای آن نخواهد بود.  اگرچه وی احتمالا با انتقادات شدیدی مواجه خواهد شد این روش به وی اجازه خواهد داد این دستاورد عرصه سیاست خارجی را به سمت کارهای تمام‌شده در دور دوم ریاست جمهوری‌اش اضافه کند. رئیس‌جمهوری آمریکا برای این‌که میلیون‌ها دلار از سرمایه مسدود شده ایران را طبق توافق هسته‌ای به این کشور بازگرداند نیازی به تأیید کنگره ندارد.  
رابرت ساتل آف مدیرعامل موسسه واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک، اظهار کرد: قطعنامه مخالفت‌آمیز کنگره علیه توافق هسته‌ای ممکن است بازتاب سیاسی داشته باشد اما تأثیرات عملی محدودی دارد.  این اتفاق اختیار رئیس‌جمهوری اوباما برای ورود به این توافق را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد. براساس این گزارش، قانون‌گذاران قرار است ماه آینده پس از بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره آن رأی‌گیری کنند.  اوباما تهدید کرده است در صورت مخالفت کنگره آن را وتو خواهد کرد.  با توجه به این‌که سنا و مجلس نمایندگان درحال حاضر تحت کنترل جمهوری‌خواهان قرار دارد، انتظار می‌رود آنها توافق را رد کنند.  کنگره برای خنثی کردن وتوی رئیس‌جمهوری به دو سوم آرا نیاز خواهد داشت.  تاکنون 34 سناتور دموکرات و مستقل از توافق هسته‌ای حمایت‌کرده‌اند. در مجلس نمایندگان نیز بیش از 45 دموکرات حمایت خود را اعلام کرده‌اند.  

شوهانی:  مجلس دلیلی برای رد برجام ندارد
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که بررسی برجام در شورایعالی امنیت ملی بهترین راهکار است گفت که در این شرایط دولت با ارایه لایحه‌ای نظر مجلس در مورد تأیید یا رد برجام را اخذ کند چون ورود به جزییات برجام خلاف نص صریح توافقنامه است. احمد شوهانی درگفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مجلس تنها می‌تواند برجام را تأیید یا رد کند، اظهار کرد:  اگر حتی قرار به بررسی برجام در مجلس باشد باز هم مجلس نمی‌تواند در جزییات آن تغییراتی ایجاد کند، همان‌طورکه مجلس آمریکا نیز نمی‌تواند این کار را انجام دهد.  وی با بیان این‌که نگاه عده‌ای در مجلس بررسی بند به بند برجام و به دنبال آن ایجاد تغییرات است، گفت: ورود به جزییات برجام در صحن علنی خلاف نص صریح توافقنامه است، بنابراین مجلس تنها می‌تواند نسبت به تأیید یا رد برجام اعلام نظر کند، چون نمی‌توان روال بررسی طرح‌ها و لوایح را در مورد برجام طی کرد.  شوهانی با بیان این‌که بهتر است نظر مجلس در مورد برجام بعد از اعلام نظر مجلس آمریکا مطرح شود، گفت:  مجلس آمریکا به نمایندگی از مجالس سایر کشورهای عضو 1+5 به بررسی برجام ورود کرده و درنهایت نظرش را اعلام می‌کند. 


تعداد بازدید :  333