شماره ۶۲۸ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی:
دستاورد بزرگ ما خروج از فصل هفت منشور ملل متحد بدون جنگ بود

رئیس‌جمهوری شامگاه یکشنبه در گفت‌وگویی خبری به‌طور مستقیم پیرامون مسائل مهم کشوری با مردم ایران سخن گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی بخش نخست سخنان خود را به جمع‌بندی نتیجه مذاکرات هسته‌ای برای ملت ایران اختصاص داد و با بیان این‌که دستاورد امروز بیش از تصور دیروز و مدیون عنایات حضرت حق، حمایت رهبری، پشتیبانی مردم و هنر مذاکره‌کنندگان است، گفت: از اول می‌دانستم ملت ایران شکست‌ناپذیر است و گفتم پیروزی با حمایت ملت، هدایت رهبری و تدبیر دولت در بحث هسته‌ای قطعی است.
رئیس شورایعالی امنیت ملی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این‌که توافق برد - باخت مطلوب و ماندگار نخواهد بود، افزود: طرف مقابل یک هدف داشت و مدعی است که به آن دست یافته است؛ ما سه هدف داشتیم و به آن دست یافتیم. امیدوارم توافق در روند اجرایی هم به نتیجه برسد و مردم ثمره ایستادگی خود را ببینند.
روحانی اضافه کرد: این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیشتر نداریم یا باید در برابر دنیا تسلیم شویم یا دنیا را شکست دهیم، غلط و غیرمنطقی است. راه سومی نیز وجود دارد که آن تعامل با دنیاست.
رئیس‌جمهوری افزود: دستاورد بسیار بزرگ ما خروج از فصل ۷ منشور ملل متحد و ماده ۴۱ است. فصل ۷ جایی است که سازمان ملل تشخیص می‌دهد و می‌گوید این کشور صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند پس ما قبل از قطعنامه ۲۲۳۱ از دید سازمان ملل متحد تهدیدکننده صلح و امنیت جهان بودیم.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که امروز طبق همین قطعنامه به‌عنوان کشوری معرفی شده‌ایم که دنبال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و همین قطعنامه همکاری دیگر کشورها با ایران را مورد تأکید قرار می‌دهد، گفت: تا پیش از این قطعنامه، ما کشور تهدید‌کننده تلقی می‌شدیم و امروز کشوری هستیم که باید با ما تعامل شود.
روحانی افزود: مردم می‌دانند هر کشوری که قطعنامه‌ای ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل متحد بر علیه‌اش تصویب شده، سال‌ها طول کشیده تا این قطعنامه ملغی شود و معمولا هم به جنگ و سرنگونی آن نظام منجر شده است.
رئیس‌جمهوری با بیان گوشه‌هایی از مضرات تحریم‌ها برای اقتصاد کشور اضافه کرد: جنسی که وارد کشور می‌کردیم گاهی ۲۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر در می‌آمد یعنی اگر فرض بگیریم که بایستی جنسی به ارزش حدود یکصد‌میلیارد وارد کشور بشود حداقل ۲۵‌میلیارد آن تلف می‌شد و این هزینه از جیب مردم است. البته این موضوع برای کاسبان تحریم خیلی سود داشت. کاسبان تحریم در دوبی، اروپا، چین، تهران و همه جا بودند، آنها از توافق عصبانی هستند اما مردم ما هزینه پرداخت می‌کردند ما می‌بایست این تحریم ظالمانه را لغو کنیم و دروازه ایران به‌طور کامل به سوی جهان گشوده شود.
روحانی در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: من در اینجا مناسب است از جوان‌ها تشکر کنم. در شبکه‌های اجتماعی چه‌ کارهایی که نکردند. حتی چه انتقادهای سازنده و خوبی و چه عکس‌های زیبایی. چه گرافیک‌های قشنگی و حتی چه طنزهای فاخری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به این‌که برخی دستگاه‌های ما می‌خواستند بعضی از شبکه‌های اجتماعی را تعطیل کنند که من با این کار مخالفم، افزود: اگر مشکلی هست باید به دنبال راه دیگری باشیم. البته ما هوشمند هستیم، برای این‌که هم امنیت، هم اخلاق و هم دین مردم و جوان‌های مردم حفظ شود اما در شبکه‌های اجتماعی کار بسیار بزرگ و عظیمی در قبل و بعد از توافق انجام شد.
رئیس‌جمهوری در پایان گفت: با لغو این تحریم‌ها، فضا عوض می‌شود، سرمایه و تکنولوژی به کشور می‌آید و دست ما برای فروش نفت باز می‌شود اما چنین نیست که کسی فکر کند امروز که توافق شد فردا صبح آثارش را می‌بیند، این نهال غرس شده است اما بدانند این نهال میوه می‌دهد، درست کاشته شده و به ثمر می‌نشیند. البته زمان خودش را دارد که باید سپری شود.در این دوران ما باید همدل و همزبان بوده، مشارکت و در کنار هم تلاش کنیم.


تعداد بازدید :  108