شماره ۶۱۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
وزیر کار با اشاره به بحران اقتصادی دولت گذشته:
مقایسه آمار کار کابینه یازدهم بی‌انصافی است
نرخ مشارکت اقتصادی زنان ایرانی پایین‌تر از میانگین خاورمیانه و جهان

شهروند| تحریم‌ها و تعطیلی پی در پی واحدهای تولیدی و رکود اقتصاد کشور موضوعاتی است که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید در شرایطی که دولت یازدهم کشور را با تورم 40‌درصدی و واحدهای تولیدی تعطیل شده و نفت ارزان تحویل گرفته است مقایسه آمار بیکاری در این دولت با دولت‌های گذشته منصفانه نیست. روز گذشته وزارت کار میزبان شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده و جمعی از کارگران زن بود. در این نشست علاوه بر ربیعی، معاونان وزیر کار نیز به سخنرانی و ارایه اخباری از حوزه کار پرداختند. ابوالحسن فیروزآبادی قائم‌مقام وزیر کار با اشاره به توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد: تحریم‌ها تا 40‌درصد هزینه اضافه به واحدهای تولیدی کشور اضافه کرده بود که با توافق هسته‌ای و کاهش هزینه‌های تولید می‌توان به بهبود فضای کسب و کار امیدوار بود. فیروزآبادی همچنین به معضل بیکاری دانش‌آموختگان و مشارکت پایین اقتصادی زنان اشاره کرد و گفت: میزان مشارکت اقتصادی زنان ایرانی نه‌تنها پایین‌تر از کمتر از یک‌چهارم میانگین جهانی است که در ایران، زنان کمتر از متوسط خاورمیانه در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی می‌کنند. او همچنین تأکید کرد: نرخ مشارکت اقتصادی زنان از 13.7‌درصد در 5سال گذشته به 12‌درصد درحال حاضر کاهش یافته است.
چوب گذشته را می‌خوریم
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم در کنترل تورم افزود: این روزها شاهدیم میان اشتغال این دولت و دولت‌های گذشته مقایسه‌هایی صورت می‌گیرد درحالی‌که مسأله کاهش قیمت نفت، چالش‌های اقتصادی موجود و این‌که با شرایط دشوار توانسته‌ایم رشد اقتصادی 3‌درصدی را تجربه کنیم، درنظر گرفته نمی‌شود.
وزیر کار با بیان این‌که امروز چوب بیکاری و مشکلات دولت قبل را می‌خوریم، تأکید کرد که کشور پر از واردات خرد و ریز شده، بنابراین منصفانه نیست کارنامه دولت‌ها را در کنار هم قرار دهیم.
رفع 40‌درصدی مشکلات واحدهای تولیدی
ابوالحسن فیروزآبادی قائم‌مقام وزیر کار نیز درخصوص وضع واحدهای تولیدی گفت: برخی از واحدهای اقتصادی به دلیل نبود نقدینگی (کمبود سرمایه در گردش) و هزینه بالای واردات، دچار مشکل شده بودند و از آن‌جا که بسیاری از واحدها به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌توانستند مواداولیه مورد نیاز را از محل خط اعتباری تأمین کنند، مجبور می‌شدند از روش‌های پُرهزینه‌تری مواد اولیه را از خارج تهیه و وارد کنند که درنهایت این موضوع منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شد. او همچنین تصریح کرد: ۳۰ تا ۴۰‌درصد از مشکلات واحدهای اقتصادی به دلیل نبود سرمایه در گردش بود که با رفع تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود این مشکلات از سر راه واحدها برداشته شود. قائم‌مقام وزیر کار با اشاره به افزایش مشارکت اقتصادی زنان در جهان اعلام کرد: میانگین نرخ مشارکت اقتصادی زنان در جهان  حدود 50درصد است اما این عدد در ایران حدود 12‌درصد است که طی چهار تا پنج‌سال گذشته از 13.7‌درصد به این رقم رسیده است و در همین حال نرخ مشارکت اقتصادی در خاورمیانه 18.7‌درصد است. فیروزآبادی با بیان این‌که زنان تحصیلکرده زیادی در کشور وجود دارند که فاقد مشارکت اقتصادی هستند ادامه داد: شاخص توسعه زنانی که نقش مدیریتی در اقتصاد دارند در مقایسه با ‌سال 58، 55درصد افزایش یافته و این افزایش برای زنان کار تنها 4‌درصد است.
مدرک‌گرایی علت بیکاری دانش‌آموختگان
کوروش پرند معاون وزیر کار نیز با بیان این‌که درحال حاضر بیشترین فارغ‌التحصیل بیکار را در حوزه فناوری اطلاعات داریم، گفت: برای جذب فارغ‌التحصیلان این حوزه ضروری است تا رشته‌های این حوزه متناسب با نیاز بازار کار طراحی و ارایه شود. معاون وزیر کار با تأکید بر بالا بودن نرخ بیکاری تعدادی از رشته‌های دانشگاهی اعلام کرد: بسیاری از مشاغل را داریم که به دلیل فرهنگ کار، جامعه آنها را سطح پایین می‌داند و به سراغ آنها نمی‌رود. درواقع کشور دچار نوعی فرهنگ مدرک‌گرایی شده که امروز معضل فارغ‌التحصیلان بیکار است. پرند درباره پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای فعال‌سازی جمعیت ۴۰ میلیونی غیرفعال اقتصادی کشور برای ورود به بازار کار، گفت: در کوتاه‌مدت استفاده از کسب و کارهای کوچک، متوسط، مشاغل خانگی و اشتغال خرد می‌تواند یک راهکار مهم در این بخش باشد. بیشتر این جمعیت غیرفعال را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند که می‌توان از طریق گسترش صنایع دستی و مشاغل خانگی اشتغال‌زایی کرد.

 


تعداد بازدید :  203