شماره ۶۱۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
سخنگوی دولت:
۱۲‌میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده وارد کشور شد
به دنبال رضایت مردم از راه‌های پوپولیستی نیستیم

گروه ‌سیاسی| محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران پیرامون 3 محور آزادسازی پول‌های بلوکه شده، تصویب قطعنامه در شورای امنیت و سیل هفته جاری در تهران و برخی شهرها پاسخ داد. او در ابتدای نشست بیشتر درباره برنامه‌های دولت برای اقتصاد پساتحریم سخن گفت و البته تأکید کرد جواب سخنان طرف آمریکایی پس از توافق را نمی‌دهد چون دولت برای برنامه‌ریزی جذب سرمایه‌های خارجی مشغول رایزنی با کشورهای اروپایی است و وقت برای پاسخگویی‌های درشت مانند گذشته ندارد. او همچنین پیش از این‌که به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد از اختصاص 1100‌میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه خبر داد.
یکی از مهم‌ترین سوالات روز گذشته خبرنگاران میزان پول‌های بلوکه شده بود. محمدباقر نوبخت در این زمینه به خبرنگاران گفت: آقای سیف و معاون ایشان بیان کردند این در محاسبه‌ای 23‌میلیارد دلار است که بخشی به صورت این‌که بتوانیم فاینانس استفاده کنیم بحث آن مطرح شده، اما این رقمی که قبلا نفت فروخته شد و ریالش وارد اقتصاد ایران شد یک بخش دیگر است. بخشی هنوز ریال آن استفاده نشده و می‌تواند وارد اقتصاد ایران شود و به ازای هر ‌میلیارد دلار می‌تواند 3000‌میلیارد تومان معادل ریالی وارد اقتصاد کشور شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه گفت: بخشی از این منابع مربوط به بانک مرکزی نیست و مال دولت است و هنوز وصول نشده که به حساب بانک مرکزی واریز شود. حداقل 6 تا 7‌میلیارد دلار نفت فروختیم اما دلارش به حساب بانک مرکزی نیامده تا به ریال تبدیل شود. این متعلق به دولت است که به جهت محدودیت در نقل و انتقالات و تحریم نفتی امکان دستیابی به این مقادیر را نداشتیم.
تولید نفت 2 برابر می‌شود
نوبخت با اشاره به برنامه دولت برای منابع حاصل از صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی گفت: در برنامه میزان صادرات نفت و میعانات گازی را تا پایان برنامه به دو برابر افزایش می‌دهیم. اعداد و ارقام را مشخص کرده‌ایم که میزان تولید و صادراتی را که خواهیم داشت تا پایان برنامه 2 برابر می‌شود.
او همچنین با اشاره به گران شدن نفت در آینده گفت: می‌توانیم به شکلی عمل کنیم که با توجه به پیش‌بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که قیمت نفت را تا 74 دلار رو به افزایش دیدند، میزان درآمدهای نفتی ما نیز  نزدیک به 100‌میلیارد دلار افزایش یابد. البته از یاد نبرید ما کشوری هستیم که 3‌سال پیش درآمدهای نفتی ما بالغ بر 120‌میلیارد دلار بود. ما خیلی دنبال توسعه و جهش با این اعداد نیستیم، بلکه با بسترسازی‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هستیم.
نوبخت درباره بخشی از دارایی‌ها که وارد کشور شده نیز توضیح داد و تصریح کرد: حدود 12‌میلیارد دلار بعد از توافق ژنو به صورت اقساط ماهانه وارد اقتصاد ما شد. از آن منابع بلوکه شده 12 میلیاد دلار طی 22 ماه گذشته وارد اقتصاد ما شد. بخشی نیز به صورت طلا وارد اقتصاد ما شد و دیگر به حساب بلوکه شده‌ها تلقی نمی‌شود؛ یعنی در فاصله 22 ماه اخیر آزاد شد و ما  آن را تبدیل به طلا و وارد اقتصاد خود کردیم. بخشی را نیز از طریق مکانیزم دور زدن تحریم انجام دادیم و شما نیز اصرار نکنید جزییات این مطالب را - با توجه به شرایط تحریمی که باید کشور را اداره می‌کردیم و اساسا این تحریم‌ها را قبول نداشتیم که اجرا کنیم - بیان کنیم. ما کار خودمان را تا جایی که می‌توانستیم انجام دادیم.
دولت مجوز گرانی 6‌درصدی کالاها را نداده
او درباره شایعه صدور مجوز گرانی 6‌درصدی کالاهای اساسی نیز گفت: دولت چنین مجوزی را صادر نکرده و نشنیده‌ایم وزیر صنایع نیز این مسأله را گفته باشد. اولا کالاهای اساسی که مردم می‌آورند ما برای بخشی از آنها قیمت‌گذاری نمی‌کنیم. در دولت چنین مجوزی که گفته شود کالاهای اساسی 6‌درصد افزایش قیمت داده شود، صادر نشده است.
تأیید توافق توسط مجلس و سایر نهادهای قانونی
او درباره روند تأیید متن توافق نیز گفت: توافقنامه بندهای متعدد و 100 صفحه پیوست دارد. لذا درباره آن هر نماینده محترم یا هر فردی ممکن است نظری داشته باشد. این مجموعه‌ای است که در بده بستان‌های مذاکرات باید دید به نفع ما بوده یا نه. ما توانستیم در این مجموعه چرخه کامل سوخت و اجازه غنی‌سازی را داشته باشیم و تحقیق و توسعه را ادامه دهیم و تحریم‌ها را نیز لغو کنیم. آیا این ماکزیمم مورد توجه ماست، شاید ممکن است نباشد. دولت آمریکا در مظان این پرسش و اعتراض رقبای سیاسی خود است که چرا همه مجوزهای ایران را داده‌اید؟ این‌که با همه این توصیف در داخل باید یک مسیر قانونی طی شود. امروز آنچه باید گزارش می‌شد به مجلس، توسط دکتر ظریف و دکتر صالحی گزارش شد و شورایعالی امنیت ملی نیز وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد و مطمئن باشید مداقه فرآیند قانونی روی این توافق انجام می‌شود و بیش از پیش شاهد سرافرازی ملت ایران خواهیم بود.سخنگوی دولت به مردم آگاهی داد در دوره معقولی اثرات توافق را خواهند دید. او توضیح داد: ملت ما فهیم و آگاهند. به محض امضا و اجرای یک توافقنامه که آن نیز به مرحله اجرا نرسیده، انتظاری وجود دارد بلافاصله این را در اقتصاد مشاهده کنند ولی معقول است در دوره معقولی اثرات این توافق در زندگی مردم ظاهر شود و ما مصمم هستیم رضایت مردم را از این طریق جلب کنیم. ما نیز به شدت دنبال این هستیم رضایت مردم را از راه معقول نه از راه‌های پوپولیستی و کوتاه‌مدت تأمین کنیم.
دولت آمریکا رقبای سیاسی خود را
کنترل کند
او در بخش دیگری از سخنانش، درباره حرف‌های تهدیدآمیز و منفی آمریکاییان پس از توافق توضیح داد و گفت: الان همه صحبت‌های مقامات آمریکایی نفی است، یعنی به جای این‌که اعلام کنند اگر ایران این کار را کند یعنی با توافق موافقت کند و در مسیر اجرای توافق اقدام کند، از آن سمت شروع می‌کنند که اگر ایران کارهای خود را انجام ندهد و توافق را زیر پا بگذارد، ما چه می‌کنیم و تهدید می‌کنند. باز هم گفته‌ام و حتی به طعنه هم گفته‌ام که دولت محترم آمریکا – که این «محترم» همان «مرد حسابی» است که به برخی می‌گوییم - الان باید رقبای سیاسی خود را قانع کند ایران در این مذاکرات به نوعی 12ساله و به نوعی
 22 ماهه موفق شد چرخه کامل سوخت اتمی را مجوز بگیرد و این مجوز را نیز در شورای امنیت هم بگیرد و تمام تحریم‌ها را نیز قطع و لغو کند. او باید به رقبای سیاسی‌اش جواب بدهد این امتیازات را چرا به ایران دادید. در منطقه نیز می‌بینیم دوستان ما از این توافق خوشحالند و بدخواهان ما ماتم گرفته‌اند که در رأسشان رژیم صهیونیستی است که این حرف‌ها را می‌زند. اگر علاقه‌مندید ما به بگومگوهای سیاسی بیفتیم، جوابی که دادیم، عاقلان می‌دانند چه می‌گوییم. جواب درشت‌گویی مگر سخت است؟ در سال‌های گذشته درشت‌گویی شد و برخی از الفاظ را شما شنیدید. اجازه بدهید به جای این حرف‌ها، وقتمان را نگیریم و با هیأت‌های اروپایی برای جذب سرمایه‌گذاری بنشینیم و وقت خود را صرف کارهای عملی کنیم. ریشه این نق‌ها را می‌دانیم کجاست. انتظار نداشته باشید جواب بدهیم. ولی هر وقت هم لازم باشد جواب می‌دهیم.
روحانی اخلاق‌مدار است و به وعده‌های خود وفا می‌کند
نوبخت با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری درباره عمل به وعده خود درباره چرخیدن همزمان سانتریفیوژها و اقتصاد گفت: اشاره شد آقای رئیس‌جمهوری با این اقدام به یک وعده خود عمل کرد. این درست است، ما در پی چرخش سانتریفیوژها و چرخه کامل سوخت، دنبال منابع حاصل از رفع تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری خارجی و در یک کلام تندترکردن چرخش اقتصاد کشور هستیم. آقای رئیس‌جمهوری وعده‌های دیگری هم دادند و ایشان همچنان پایبند به تعهدات خود به مردم شریف هستند که «پاسخ احسان مردم با احسان داده می‌شود». دکتر روحانی انسان اخلاق‌مداری است و به وعده‌های انتخاباتی خود وفا می‌کند.


تعداد بازدید :  260