شماره ۶۱۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
گفت‌وگو با اسکندری، رئیس فدراسیون بولینگ‌ و بیلیارد:
علی دایی به جام ستارگان می‌آید

شهروند| رشته بیلیارد با اتکا به تک ستاره‌ای به نام حسین وفایی در سال‌های اخیر توانسته جای بیشتری در میان مردم باز کند و در بخش حرفه‌ای نیز ایران با کسب مدال در مسابقات بین‌المللی پیشرفت خود را نشان داده است. حالا این فدراسیون برای هر چه بهتر شناساندن بیلیارد به مردم از ستاره‌ها کمک گرفته است. گفت‌وگوی «شهروند» را با اسکندری،‌ رئیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد می‌خوانید:
  ‌‌برگزاری مسابقات بیلیارد جام ستاره‌ها به کجا  انجامید؟
همچنان در تلاش هستیم که این مسابقات را برگزار کنیم. با خیلی از هنرمندان مذاکره کردیم و قرار است که جلسه‌ای داشته باشیم اما آنها دایما مشغول کار هستند. البته خودشان از برگزاری این جام استقبال کردند و قطعا می‌توانیم در ماه‌های آینده این اتفاق را رقم بزنیم.
  ‌‌چرا از باشگاه هنرمندان در این‌خصوص کمک   نمی‌گیرید؟
خودمان در فدراسیون کمیته هنرمندان را راه‌اندازی می‌کنیم چون هنرمندان کمی روی این مسائل حساس هستند. با این حال ما سابقه همکاری با باشگاه هنرمندان را داریم که زیاد مطلوب نبود و تصمیم گرفتیم که خودمان این کار را پیش ببریم. البته یک نکته بگویم که ما نگاه‌مان به ستارگان است و فقط مربوط به هنرمندان نیست. مثلا علی دایی یکی از بازیکنان قهار بیلیارد محسوب می‌شود که از او نیز دعوت کرده‌ایم.
  ‌‌اخیرا تیم زیر 21‌سال به مسابقات جهانی اعزام شد. از نتایج راضی بودید؟
نفراتی را به این مسابقات اعزام کردیم که درواقع تیم «ب» ما بودند. بیشتر هدف ما این بود که آنها برای حضور در تیم بزرگسالان آماده شوند و خیلی به نتیجه‌گیری فکر نمی‌کردیم.
  ‌‌به غیر از حسین وفایی، نفر دیگری هم در سطح جهانی می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد؟
ما در این چند‌ سال اخیر 53 مدال بین‌المللی کسب کردیم. شاید 10 مدال آن مختص به حسین وفایی باشد و بقیه مدال‌ها با شایستگی سایر بازیکنان به ‌دست آمده است. ما استعدادهای عجیب و غریبی در بیلیارد داریم که باید از آنها استفاده کنیم.
  ‌‌ برای پخش زنده بیلیارد هم اقدامی انجام داده‌اید؟
ما یک بار مجوز پخش زنده مسابقات را در کیش گرفتیم که با کم‌لطفی صداوسیمای آن منطقه که از ما پول زیادی طلب می‌کردند،‌ مسابقات پخش نشد. این رشته برای مردم کاملا جذاب است و قطعا با پخش زنده استقبال زیادی از آن خواهد شد.
  ‌‌تا چند ‌سال قبل خانواده‌ها به خاطر محیط نه چندان سالم باشگاه‌های بیلیارد از حضور فرزندانشان جلوگیری می‌کردند. شما برای پاک‌سازی سالن‌ها اقدامی انجام داده‌اید؟
البته این موضوع در سال‌های اخیر کمرنگ
شده است. الان دیگر برترین‌های هر شغل از بهترین‌ بیلیاردبازها هستند و اکثر پزشکان،‌ خلبانان و افراد با تحصیلات بالا به بیلیارد روی می‌آورند. مردم هم می‌دانند که فضا سالم شده است. در ضمن طبق پژوهشی که وزارت علوم داشته،‌ ورزش بیلیارد بالاترین آمار را در میان دانشجویان داشته است.
  ‌‌در پایان هم از وضع بولینگ برایمان بگویید.
جمعیت آماری بولینگ کم است و هنوز روی آن سرمایه‌گذاری زیادی نشده است. ما در کشور 1600 مجموعه مجوزدار بیلیارد داریم اما فقط در بولینگ 27 مجموعه در کل کشور مشغول فعالیت هستند. باید ابتدا جمعیت حاضر در این رشته بالا برود و سپس به بخش حرفه‌ای فکر کنیم.


تعداد بازدید :  353