شماره ۶۱۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

جان کری:  ایرانی‌ها هیچ وقت قصد ساختن بمب نداشتند
وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفت:  اعتراض به تصویب توافق هسته‌ای در شورای امنیت درست نیست.
به گزارش «انتخاب»، جان کری درباره انتقادها از تصویب برنامه جامع اقدام مشترک در شورای امنیت و صحبت‌هایی مبنی بر از دست رفتن حق کنگره برای بررسی آن گفت:  اصلا به این صورت نیست و این واقعیت ندارد. در حقیقت همان‌طور که امروز نیز گفتم در دو مورد در دولت قبلی، قبل از آن‌که کنگره اجازه جنگ را صادر کند، سازمان ملل متحد رأی داد.
مجری پرسید مخالفان می‌گویند قصد دارند 20میلیون دلار (علیه توافق) تبلیغات رسانه‌ای به راه اندازند. شما چگونه می‌توانید با آن مقابله کنید؟ جان کری گفت: بسیاری از چیزهایی که من دیده‌ام حقیقت ندارد. من فکر می‌کنم کنگره به واقعیت‌ها متکی خواهد بود. ما فرصت خواهیم داشت و این فرصت از این هفته شروع می‌شود. ما یک تیم در کنگره خواهیم داشت که من بخشی از این تیم خواهم بود و به سناتورها و نمایندگان کنگره گزارش خواهیم داد.  ما فرصت برگزاری جلسه استماع را خواهیم داشت.  آنها مسلما پرسش‌های زیادی از ما خواهند پرسید و من فکر می‌کنم حقایق روشن می‌شوند. واقعیت ساده این است که آنها در هیچ یک از این تبلیغات‌ واقعا گزینه جایگزین ندارند بلکه فقط می‌خواهند این توافق را از بین ببرند و این وضع غیرقابل قبول است زیرا در آن صورت ایران با تمام قوا به سمت بمب خواهد رفت. وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد:  بنابراین افرادی که درباره مقابله با این مسأله (رسیدن ایران به بمب) طی 10 یا 15‌سال یا هر زمان دیگری نگران هستند، ناخواسته می‌خواهند همین الان با آن مقابله کنند و حقیقت این است که منظور آنها احتمالا جنگ است و می‌گویند این کار از طریق مذاکره انجام نمی‌شود.
جان کری گفت:  (ایرانی‌ها) به هیچ وجه قصد ندارند بار دیگر به میز بازگردند و مذاکره کنند.  به هیچ وجه همکاران ما قصد ندارند تحریم‌ها را حفظ کنند. بنابراین این روند مخربی است که برخلاف احساس مشترک است.  جان کری گفت: یک نکته مهم دیگر در اینجا این است:  این افراد می‌گویند آنها در آینده سلاح هسته‌ای تولید خواهند کرد. آنچه که این افراد کاملا نادیده می‌گیرند این است که آنها در ‌سال 2003 یا در همان زمان‌ها در دولت قبلی سانتریفیوژها و مواد شکاف‌پذیر بیشتری به‌ دست آوردند. آنها مواد شکاف‌پذیر کافی برای تولید 10 تا 12 بمب داشتند. آنها دانش چرخه سوخت را داشتند. آنها در آن زمان هیچ‌چیز به‌ جز تمایل برای ساخت بمب کم نداشتند. وی تأکید کرد: بنابراین کسانی که می‌گویند آنها طی 15‌سال بمب خواهند داشت در حال نادیده گرفتن این حقیقت هستند که آنها تاکنون می‌توانستند این کار را انجام دهند. همچنین اگر این توافق نباشد و شما فقط وقت را هدر دهید، هیچ کاری برای جلوگیری یا متوقف‌کردن آن انجام نداده‌اید.

فابیوس هفته آینده به تهران سفر می‌کند
وزیر امور خارجه فرانسه هفته آینده در سفری عازم تهران می‌شود. به گزارش فارس،«لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه در گفت وگو با شبکه رادیویی «فرانس اینتر» از سفر خود به ایران طی هفته آینده خبر داد و اعلام کرد که در این سفر با «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری کشورمان دیدار و گفت وگو خواهد کرد.  
وی در گفت وگو با فرانس اینتر اظهار داشت:  «من هفته آینده به ایران سفر خواهم کرد و همه شرایط برای این سفر مهیاست». بنابر اعلام منابع نزدیک به وزیر امور خارجه فرانسه، سفر فابیوس به ایران طی روز 29 جولای جاری صورت
خواهد گرفت. وزیر امور خارجه فرانسه هفته گذشته در پی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین اتریش، از تصمیم خود برای سفر به ایران خبر داده بود اما زمان مشخص و جزییاتی را درخصوص این سفر اعلام نکرده بود.  سفر فابیوس به ایران، نخستین سفر وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان از ماه می‌ سال
 2005 تاکنون خواهد بود.

موگرینی به‌زودی به تهران سفر می‌کند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری از سفر به تهران در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش فارس، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد قصد دارد برای حمایت از گام اولیه «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به تهران سفر کند.  موگرینی بعد از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری گفت: «کارمان را با تبادل‌نظر درباره نتایج حاصل شده درباره ایران با وزیران، آغاز کردیم».
 او با اشاره به تصویب سند برجام در شورای امنیت افزود:  «این توافقی است که تضمین خواهد کرد ایران قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود؛ توافقی که برای امنیت کشورهای همسایه و منطقه خوب است».


تعداد بازدید :  248