شماره ۶۱۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
وزیر دارایی پیشین یونان در گفت‌وگو با سی ان ان:
سیپراس باید بین خودکشی و اعدام یکی را انتخاب می‌کرد

«یانیس واروفاکیس»، وزیر دارایی مستعفی دولت آتن در اظهاراتی اذعان کرد که یونان در مذاکره با وام‌دهندگان بر سر بسته نجات مالی مرتکب اشتباهاتی شده ‌است، هرچند که همچنان وام‌دهندگان بین‌المللی را عامل مشکلات به وجود آمده در کشورش می‌داند.
سیاستمدار جنجالی یونان در نخستین مصاحبه تلویزیونی بین‌المللی خود پس از کناره‌گیری از وزارت دارایی دولت آتن در گفت‌وگو با «کریستن امان‌پور»، گزارشگر شبکه CNN عنوان کرد «ما اشتباهاتی را مرتکب شده‌ایم و در این مورد هیچ تردیدی وجود ندارد» و در ادامه اذعان کرد «و من خود را مسئول شماری از آنها می‌دانم».
واروفاکیس با اشاره به صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا گفت «اما حقیقت ماجرا این است که تروئیکای قدرتمند وام‌دهندگان تمایلی به دستیابی به توافقی منطقی، آبرومندانه و توأم با منافع متقابل نداشت».
اقتصاد‌دان 50 ساله یونانی در ادامه عنوان کرد «من تصور می‌کنم که بررسی نزدیک حقیقت، آنچه می‌گویم را آشکار خواهد کرد:  آنها بیش‌ از هر چیز به دنبال تحقیر و براندازی این دولت، یا دست‌کم حصول اطمینان از براندازی سیاست‌های دولت توسط خود آن بودند. از آن گذشته آنها به دنبال توافقی بودند که در لحظه ضامن بازگشت بخش اصلی پول‌‌هایشان باشد».
واروفاکیس برخلاف بسیاری از سیاستمداران ظاهری غیررسمی دارد و تصاویر وی با کتی چرم در حال راندن موتورسیکلت بارها در رسانه‌ها منتشر شده‌ است اما با این حال سبک منحصربه‌فرد وی در گفت‌وگو‌های بین‌المللی بر سر بحران مالی یونان بسیاری از همتایانش را آزرد.
او در گفت‌وگوی اخیر تأکید کرد که دوران وزارت او با «استعفا» به پایان رسید و از این سمت «برکنار» نشد. واروفاکیس در شب رفراندوم بحث‌‌برانگیز یونان که به درخواست الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر این کشور برگزار شده‌ بود استعفای خود را اعلام کرد. در شرایطی که اکثر یونانیان به سیاست‌های ریاضتی مورد نظر اتحادیه اروپا «نه» گفته‌ بودند، دولت آتن کمی بعد به خواسته‌های وام‌دهندگان و اتحادیه اروپا برای دریافت بسته نجات مالی تن داد.
واروفاکیس در این خصوص عنوان کرد «مردم به این پیشروی و تظاهر «نه» گفتند اما در همان شب رفراندوم برای من کاملا آشکار شد که موضع دولت به سمتی می‌رود که با آن موافقت کند». واروفاکیس اما با وجود استعفا از وزارت دارایی یونان با الکسیس سیپراس، رئیس پیشین خود ابراز همدردی کرد و گفت «او با یک انتخاب روبه‌رو شد:  خودکشی یا اعدام».  این سیاستمدار یونانی در ادامه گفت «الکسیس سیپراس تصمیم گرفت که بهتر است دولت به کار خود ادامه دهد و برنامه‌ای را اجرا کند که با مشابه آن مخالف بود». واروفاکیس درخصوص موضع خود دراین‌باره عنوان کرد «افرادی مثل من تصور می‌کنند که استعفا در چنین شرایطی اقدامی شرافتمندانه‌تر و در درازمدت عملکردی مناسب‌تر خواهد بود اما من تصدیق می‌کنم که استدلال سیپراس برای کارش نیز به همین اندازه قدرتمند است». واروفاکیس در ادامه عنوان کرد «این اظهارات که می‌گویند ما گزینه جایگزینی نداشتیم حقیقت ندارد. ما در وزارت دارایی طرح جایگزین را توسعه دادیم. این طرح به دستور نخست‌وزیر یونان و حتی پیش از آن‌که به وزارت دارایی بیاییم، ایجاد شد».
وی در توضیح طرح جایگزین خود عنوان کرد که این طرح برای خروج یونان از حوزه یورو نبود و شامل اقداماتی برای ایجاد «ارزی با ارزش‌تر از واحد یورو» بود. به عبارت دیگر دولت یونان به دنبال چاپ اسکناس و ایجاد ارز موقت برای حفظ ارزش یورو بود.
واروفاکیس در ادامه عنوان کرد «حقیقت این بود که طرح B انرژی مورد نیاز خود را کسب نکرد و من چراغ سبز برای فشردن دکمه و اجرای آن را دریافت نکردم». واروفاکیس در پایان عنوان کرد که «این دلیل اصلی استعفای من بود».


تعداد بازدید :  250