شماره ۶۱۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
روي خط خبر

رئیس اداره پرتوهای وزارت بهداشت تأکید کرد  
پارازیت‌ها حساسیت‌زا هستند
شهروند| ماجرای خطرناک بودن یا بی‌خطر بودن پارازیت‌ها، حالا یک دهه‌ای می‌شود که از سوی مسئولان تأیید و تکذیب می‌شود و هر بار هم خبرساز است. از دولت نهم تا کنون، همواره وزرای بهداشت درباره پارازیت‌ها اظهارنظر کرده‌اند اما درنهایت بر بی‌خطر بودن آن اتفاق نظر داشتند. تأکید همه آنها هم بر این است که هیچ تحقیقی تاکنون انجام نشده که نشان دهد پارازیت‌ها مضر هستند. حالا در میان تمام تاییدها و تکذیب‌ها، رئیس اداره پرتوهای وزارت بهداشت می‌گوید: « پارازیت‌ یا همان امواج مغناطیسی و الکتریکی موجود در اطراف وسایل الکتریکی حساسیت‌زا هستند.» استناد علی گورانی به مطالعه جدیدی است که نشان می‌دهد ‌درصد قابل توجهی از افراد به میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی حساسیت دارند. او به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: «میدان‌هایی که در اطراف وسایل الکتریکی و الکترونیکی ایجاد می‌‌شوند برای برخی افراد حساسیت‌زا هستند.» به گفته او، هر محیطی که الکترون‌ها در آن حرکت داشته باشند یا برق در آن‌جا وجود داشته باشد، می‌تواند حساسیت‌ ایجاد کند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که این میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی عامل محیطی ایجاد‌کننده حساسیت‌ هستند.
او درباره نوع این حساسیت توضیح می‌دهد: «برخی مواقع افراد وقتی در معرض میدان‌هایی مانند دکل‌ برق قرار می‌گیرند باعث حساسیت می‌شود. این حساسیت مانند سایر حساسیت‌ها ممکن است با آبریزش بینی، کهیر، خارش، سوزش و قرمز شدن چشم، قرمزی پوست و غیره همراه باشد. هر چند که جواب قطعی در مورد تعداد افراد مبتلا به این حساسیت در دست نیست اما به‌هرحال این تعداد در حدی بوده است که سازمان بهداشت جهانی این حساسیت را اعلام کرده است.»
رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه می‌دهد: «عوامل ایجاد‌کننده میدان درحال افزایش است، بنابراین انتظار می‌رود که با شیوع یک پدیده مشکلات مرتبط با آن هم بیشتر شود، بنابراین افراد باید نسبت به این حساسیت گوش به زنگ باشند.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: ورود سالانه 10‌هزار تبعه افغان عامل انتقال وبا به کشور است
شهروند| رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:  ورود سالانه بیش از 10‌هزار تبعه افغان به ایران بصورت قانونی و غیرقانونی، بیماری وبا را به یکی از دغدغه‌های کشور تبدیل کرده است.
به گزارش وزارت بهداشت، محمدمهدی گویا در نشست مشترک مدیران معاونت بهداشت با معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا افزود: زمینه‌های همکاری بین معاونت بهداشت و ناجا بسیار گسترده است. ناجا همیشه در بحث پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر کمک حال ما بوده است. او ادامه داد:  نقش ناجا در اقدامات کنترلی اپیدمی‌ها بسیار بااهمیت است اما در عین‌حال برای هماهنگی و مداخله مؤثرتر نیازمندیم که براساس یک تفاهمنامه به یک زبان مشترک برسیم. گویا خاطرنشان کرد: اکنون مهار آنفلوآنزای پرندگان بحث روز است که ناجا باید مجوزهای دامپزشکی‌ها را در این زمینه کنترل کند. او افزود: بخش اعظم بیماری‌های واگیر خطرناک از طریق مرزهای شرقی وارد کشور می‌شوند، برای مثال وبا که هر ساله با ورود 10‌هزار تبعه افغان به کشور، به یکی از دغدغه‌های ما بدل شده و باید مورد توجه قرار گیرد و درواقع کنترل این تعداد تبعه که گاهی از راه‌های غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، بدون کمک ناجا و مرزبانی ممکن نیست.

پايان ٢١ شب همياري در بوستان گفت‌وگو
شهروند| آيين اختتاميه دومين جشنواره همياري در بوستان گفت‌وگو برگزار شد. اميرحسين قاسمي، موسس شبكه همياري به معرفي اين شبكه و گرد هم آمدن ٦٠ سازمان مردم‌نهاد فعال در حوزه‌هاي سلامت، معلولان، زنان سرپرست خانوار، كودكان بي‌سرپرست، كودكان كار، آسيب‌هاي اجتماعي، كارتن خوابي و اعتياد، ايدز و... پرداخت: «در يك سالي كه از تاسيس اين شبكه با حمايت دفتر شهردار تهران مي گذرد، با انرژي حاصل از اين همياري و همفكري كارهاي بزرگي صورت گرفته كه از آن جمله مي توان به برگزاري ويژه‌برنامه روز جهاني معلولان، تامين سرپناه براي كارتن‌خواب‌هاي
بهبود يافته از اعتياد، ويژه‌برنامه روز جهاني ايدز، تامين كتاب‌هاي درسي براي كودكان كار و... اشاره كرد.» سمانه ناييني، عضو ستاد اجرايي جشنواره و نماينده موسسه كاهش آسيب آهنگ رهايي شرق به‌عنوان مجري طرح برگزاري اين جشنواره گفت: «در اين جشنواره تلاش كرديم كه تمام قد سمن باشيم و به ياري همياران جشنواره همياري، باور كنيم كه با همياري دنيا زيباتر مي‌شود. در اين جشنواره از كوچك‌ترين تا برجسته‌ترين اتفاق‌ها با مشاركت مردم و سازمان‌هاي مردم‌نهاد صورت گرفت. از افطاري‌هاي مختصر شب‌هاي ماه رمضان كه توسط مددجويان سمن ها تدارك ديده مي‌شد تا برنامه‌هاي هر شب كه توسط چند سازمان مردم‌نهاد برگزار مي‌شد. از همفكري‌ها و ايده‌پردازي‌هاي جمعي تا حضور پررنگ داوطلبانه افرادي كه گاهي پس از صرف سحري در ماه رمضان از نگارستان خارج مي‌شدند.»

 


تعداد بازدید :  287