شماره ۶۱۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
گبرلو، قربانی استقلال رأی‌اش شد

احمد طالبی‌نژاد منتقد

پخش برنامه تلویزیونی «هفت» از این هفته با اعلام رسمی مدیر شبکه سوم سیما متوقف شد. برنامه‌ای که تنها برنامه تلویزیون درخصوص سینما بود و امکان حضور سینماگران در تلویزیون را فراهم می‌کرد. البته میرحسینی عنوان کرده این برنامه فعلا متوقف می‌شود تا توسط کارشناسان بررسی شود و رویکرد آن مشخص شود. به همین دلیل به سراغ منتقدان رفتیم تا نظرشان را درباره این اتفاق بدانیم.
من با ماهیت برنامه «هفت» از اولش هم موافقتی نداشتم. چرا که اسم این برنامه از مجله توقیف شده من گرفته شد، بدون این‌که کسی حتی تماسی با من بگیرد و یا درباره این برنامه با من صحبت کند. نمی‌گویم اسم این برنامه، یعنی «هفت» ارث پدری من است. اما خوب بود اگر توجهی از خودشان نشان می‌دادند. این شد که من در دورانی که فریدون جیرانی مجری این برنامه بود با آن همکاری نکردم. بعد از آن هم به دلیل سیاستی که در پشت اجرای برنامه «هفت» بود؛ سیاست به معنای پنهان‌کاری دوست نداشتم با آنها همکاری کنم. چون من هیچ‌وقت موافق با پنهان‌کاری نیستم.
البته زمانی که محمود گبرلو برنامه را در دست گرفت، تلاش بسیاری کرد و بارها با من تماس گرفت تا بالاخره راضی شدم به «هفت» بیایم مشروط به این‌که یک قسمت از آن را قبلش ببینم. چون هیچ‌وقت این برنامه را دنبال نمی‌کردم. اما زمانی که یک قسمت از «هفت» را دیدم متوجه شدم  به‌‌رغم این‌که می‌دانستم گبرلو گرایش سیاسی راست سنتی دارد، این گرایش را در برنامه‌اش دخالت نداده است. شاید به همین دلیل است که آقایان مدیر به این نتیجه رسیدند او و برنامه‌اش مطلوبشان نیست و نمی‌تواند رضایت‌خاطرشان را فراهم کند. وگرنه گبرلو که خیلی بهتر از جیرانی «هفت» را اجرا می‌کرد. نوع بیان (تُند و پشت سرهم حرف‌ زدنش) جیرانی آنچنان مناسب اجرای یک برنامه تلویزیونی نبود. من خیلی اوقات اصلا متوجه نمی‌شدم چه می‌گوید. گبرلو بسیار واضح‌تر حرف می‌زد. نکته مهم دیگری که گبرلو دارد این است که سینماگر حرفه‌ای نیست، بنابراین حب و بغضی نسبت به فیلمسازان نداشت. شاید خیلی اطلاعات سینمایی درجه یکی نداشت؛ اما به عنوان یک مجری بی‌طرف بود. باید اعتراف کنم سه چهار دفعه‌ای که به «هفت» رفتم او حتی کوچک‌ترین اعمال نظری نکرد. البته به صورت کلی تیم تولید برنامه شیطنت‌هایی داشتند اما گبرلو در این میان مقصر نبود.  بله، واقعیت این است که گبرلو قربانی استقلال رأی‌اش شده است. نمی‌خواهم به صورت مطلق از او دفاع کنم. اما شاید مدیران صداوسیما او را تعلیق کردند چون از رخشان‌بنی‌اعتماد دعوت کرد که به «هفت» بیاید و درباره فیلمش صحبت کند.  این‌که مدیر شبکه سوم سیما می‌گوید به دنبال سینمای ارزشی است، سینمایی که بعد از  30 سال هنوز کسی تعریف مشخصی از آن ارایه نداده، اگر به معنای همین سریال‌هایی است که در ایام ماه رمضان پخش کردند و پر از تظاهر و تناقض بود، دیگر حرفی باقی نمی‌ماند. واقعا متاسفم!
البته ممکن است نفر بعدی مجری بهتر باشد. اما قطعا من قصد ندارم تا مدت‌ها با سری جدید برنامه اگر راه بیفتد همکاری کنم. چون به نظر می‌رسد هر دفعه سیاسی‌تر می‌شود.  متوقف شدن این برنامه تنها به ضرر فیلم‌هایی است که در این مقطع اکران می‌شوند. آنها بدشانس هستند، چون برنامه «هفت» یک ویژگی داشت آن هم این‌که گویا توانسته بود مخاطبان را به سینما جذب کند و به اقتصاد سینما رونق ببخشد. می‌توانستند بدون وقفه تیم دیگری را جایگزین کنند با فاصله یک هفته‌ای. نه این‌که دو ماه پخش آن را متوقف کنند.  علی ایحال خود مدیران بزرگ تلویزیون که فکر می‌کنند مهار فکر و اندیشه مردم را در دست دارند، می‌دانند. فقط کاش گاهی آمار می‌گرفتند تا بدانند این همه اعمال نظرشان آیا نتیجه مثبتی هم داشته است؟!


تعداد بازدید :  314