شماره ۶۱۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
معلولان جسمی - حرکتی، در فعالیت‌های هنری خلاقیت زیادی دارند
نگرش جامعه به معلولان باید تغییر کند

موسس انجمن خیریه کودکان بهشت گفت: روزی که فعالیت خود را شروع کردیم هدفمان تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان ذهنی و جسمی- حرکتی بود. جمع شدیم که این تغییر نگرش را در جامعه ایجاد کنیم.
چند سالی است که جمعی از خانواده‌ها و خیران دور هم جمع شده‌اند، تا به یکی از هزاران دغدغه بخشی از جامعه، که در خانواده خود دارای معلولان جسمی و حرکتی هستند، التیام بخشند. همان‌هایی‌که هنرشان، معلولیت جسمی‌شان را پوشش داده است. آنچه در ذیل می خوانید به نقل از خبرنگار هنرنا است که سراغ مادر یکی از این معلولان که از قضا خود موسس یکی از این انجمن‌های خیریه برای کمک به همنوعان خود است رفته و پای صحبت‌های  وی نشسته است.
در ابتدا خودتان را معرفی کنید.
بنفشه خاموشیان هستم که در مجموعه به نام خانم نصر خطابم می‌کنند. لیسانس علوم‌تربیتی و سابقه فعالیت در آموزش‌وپرورش دارم. فرزند پسری دارم که بیمار فلج مغزی و معلول جسمی - حرکتی است.
مجموعه شما از چه زمانی فعالیت خود را شروع کرده است؟
من از موسسان این مرکز هستم. زمانی‌که پسرم 7-6 ساله بود برای مدرسه رفتنش مشکل داشتیم. بعد از مدتی مجبور شدم شغل خود را رها کنم و به امورات سجاد بپردازم. برای آموزش فرزندم که اقدام کردم معلوم شد برای کودکان جسمی - حرکتی هیچ مجموعه آموزشی وجود ندارد. نهایتا تا پایان‌ سال متوسطه ما هر‌ سال درگیر کلاس درس بودیم.
پس از آن ما یک مکانی را پیدا کردیم و به اتفاق پنج نفر دیگر، اولین کلاس جسمی - حرکتی را برگزار کردیم.
در چه سالی شروع به فعالیت کردید؟
انجمن رسما از ‌سال ۷۶ شروع به کار کرده است. اما من از حدود ۲‌سال پیش‌تر از آن، برای فرزند خودم کار را شروع کردم. در ‌سال ۷۶ جمعی از مادران دور هم جمع شدیم، دو نفر از خانم‌ها در تهران با مجموعه‌ای آشنا شده بودند که مشکل ما را داشتند. رفتیم و شعبه آنها شدیم. از انجمن اولیا و مربیان کودکان استثنایی دعوت کردیم و تا‌ سال ۸۳ به‌عنوان شعبه آن ادامه فعالیت دادیم. در همان‌ سال ۸۳ مکان کوچکی که متعلق به پدر یکی از بچه‌ها بود در اختیارمان قرار گرفت و با تجهیزات کمی، مجوز مستقلی گرفتیم.
درحال‌حاضر چه فعالیت‌هایی دارید؟
درحال‌حاضر بیش از ۴۰۰ معلول ذهنی و جسمی- حرکتی در مجموعه عضو هستند و در ابعاد مختلف، خدمات ارایه می‌دهیم. روزی که شروع کردیم هدفمان تغییر نگرش جامعه نسبت به این گروه بود. جمع شدیم که این تغییر نگرش را در جامعه ایجاد کنیم. مسئولان نمی‌دانستند این مجموعه چه کسانی هستند و چه‌کاری می‌کنند. با این بحث کارمان را شروع کردیم و خدا را شکر روز‌به‌روز گسترده‌تر شد. ما نمی‌توانیم صرفا کار فرهنگی انجام دهیم. چراکه معلولان عزیز و خانواده‌هایشان هرروز مشکل جدیدی دارند. مشکلاتی نظیر حقوقی، درمانی، توانبخشی، مشاوره و...
روزانه علاوه‌بر خدمات عادی مجموعه این موارد بیشترین هزینه را بر دوش مرکز قرار می‌دهد. امور خیریه، حقوقی، توانمندسازی افراد، خانواده‌هایشان و جامعه.
منبع درآمد موسسه از کجاست؟
کلیه خدمات موسسه رایگان است. بزرگترین منبع درآمد خیریه، پرداختی‌های خیران و مشارکت‌های مردمی است. چون بعضی از خانواده‌ها مستحق هستند. یارانه سالانه بهزیستی و شهرداری هم کمک حال ما هست. هرچند که بسیار ناچیز است. اگر ما بخواهیم آن چیزی که برنامه‌ریزی کردیم را اجرا کنیم قطعا با کمبود منابع مواجه می‌شویم و نمی‌شود کار را به سرانجام برسانیم. پس براساس درآمد‌هایمان برنامه‌ریزی می‌کنیم.
مربیان و پرسنل شما چگونه انتخاب می‌شوند و با شما همکاری دارند؟
کلاس‌ها توسط داوطلبان اجرا می‌شود. آنها دستمزد نمی‌گیرند. ما شش ماهه اول‌ سال را کلاس‌های فوق‌برنامه برگزار می‌کنیم. نظیر کلاس‌های هنری، کامپیوتر و سایر رشته‌های مرتبط. این مکان ما هم موقوفه مسجد صدرالعلما است که از اوقاف اجاره کردیم ولی یک نفر از خیران مکانی را در اختیار ما قرار داده است که برای توسعه فعالیت‌مان از آن مکان استفاده کنیم. این بچه‌ها در فعالیت‌های هنری خلاقیت عجیبی دارند. ما برای بچه‌های زیر 20 ‌سال برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما آنهایی هم که بیشتر سن دارند و قبلا با مجموعه ارتباط داشته‌اند ارتباط‌شان با ما قطع نشده است. ما درحال آموزش این بچه‌ها هستیم. آنها را آموزش می‌دهیم و در مشاغل خانگی و هنری از آنها استفاده می‌کنیم.


تعداد بازدید :  271