شهروند| در بازار سفرهای هوایی ایران شکاف عظیم عرضه و تقاضا وجود دارد. به عبارت دیگر ایران با حدود 150 فروند هواپیمای فعال باید پاسخگوی بازاری با استعداد 300 فروند باشد این درحالی است که به دلیل فرسودگی ناوگان و غیراقتصادی بودن تعمیرات بهطور متوسط سالانه 10 تا 15 فـروند هواپیما نیز از رده عملیاتی خارج میشوند که در صورت وارد نشدن هواپیماهای جایگزین حداقل به همان تعداد به ناچار با محدودیت و کاهش پرواز به بسیاری از نقاط کشور روبهرو خواهیم بود. روابطعمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این مطلب، خبر داد: ناوگان حملونقل هوایی مسافر در برنامهای پنجساله به اختصاص حداقل 7.5میلیارد دلار (۱.5میلیارد دلار در سال) با بازپرداخت حداقل 10 ساله و نــرخ سود مناسب نیاز دارد.