شماره ۶۰۷ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
اعتراض 70 انجمن و نهاد محیط زیستی به ادامه‌ ساخت سد شفارود
شفارود، جنگل‌های باستانی هیرکانی را نابود می‌کند
از ‌سال 1334 تا‌ 1386 سالانه 3هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور از بین رفته‌اند

شهروند| 70 انجمن و نهاد فعال زیست‌محیطی در کنار کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست، در اعتراض به ادامه ساخت سد شفارود که باعث تخریب صدها هکتار از بهترین اراضی جنگل‌های باستانی هیرکانی می‌شود، بیانیه‌ای صادر کرده و نسبت به این اقدام اعتراض کردند.
در این بیانیه اعتراضی آمده است: «بلندترین سد غلتکی ـ بتنی ایران در حالی، در کمال شگفتی، در پرباران‌ترین استان کشور درحال ساخت است که صدها هکتار از بهترین جنگل‌های باستانی هیرکانی را هدف قرار داده است؛ جنگل‌های بسیار باارزشی که از هیچ راهی نمی‌توان آنها را احیا کرد. متاسفانه از ‌سال 1334 تا‌ 1386 سالانه 3هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور از‌بین‌رفته‌اند که ساخته شدن این سد نیز در سرعت بخشیدن به این فاجعه موثر است. از این‌رو است که آتش گرفتن بخشی از این جنگل‌ها به مدت سه روز، بدون توجه مسئولان و به‌رغم مراجعه مردم به اداره‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست، می‌تواند نمایانگر بخشی از پیامدهای شوم ساخت این سد باشد.»
این انجمن‌ها و نهادهای محیط زیستی با تأکید بر این‌که این سد فاقد تاییدیه ارزیابی محیط‌زیستی است، در بیانیه خود نوشته‌اند که «سد شفارود، که در 6کیلومتری جنوب‌غربی رضوانشهر و ۶۵کیلومتری رشت روی رودخانه‌ شفارود درحال ساخت است، حتی فاقد تاییدیه‌ ارزیابی ‌محیطی‌زیستی، یعنی ابتدایی‌ترین مجوز برای شروع کار است؛ تاییدیه‌ای که پیشینه‌ ساخت طرح‌های توسعه‌ای ناپایدار گواه‌اند که گرفتنش چندان سخت نیست و حتی داشتنش هم مجوزی برای اجرای چنین طرح ویران‌گری نمی‌تواند باشد. این سد روی گسل شالم ـ آستارا و همچنین شیب زیاد دامنه‌ کوه واقع شده است و به همین دلیل دور از انتظار نیست اگر، گذشته از افزایش احتمال وقوع زمین‌لرزه، در آینده قربانیان انسانی هم داشته باشد؛ هر چند در همین مدت نیز جان کسانی را گرفته است و سبب جابه‌جایی مردمان سه روستا خواهد شد که آسیب‌هایی اجتماعی در پی دارد.»
اکنون باید پرسید سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها که مدعی رد مجوز عملیات احداث این سد هستند، چرا علیه ادامه‌ غیرقانونی آن شکایتی به دستگاه قضا نبرده‌اند؟! آیا همچون همیشه باید در این زمینه هم کنشگران مدنی و محیط‌زیستی را فراخوان داد؟! ما، انجمن‌ها و کنشگران حوزه‌ محیط‌زیستی تأییدکننده‌ بیانیه، خواهان اقدام عاجل سازمان‌های یادشده برای جلوگیری از ادامه‌ ساخت سد شفارود هستیم.»


تعداد بازدید :  106