شماره ۶۰۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
اصناف با سازمان امور مالیاتی به تفاهم رسیدند
تعیین کف و سقف مالیات بازاریان

شهروند| سرانجام پس از مدت‌ها کشمکش، سازمان امور مالیاتی و اصناف درباره جزییات پرداخت مالیات به توافق رسیدند. اصناف در روزهای گذشته و در گفت‌وگو با رسانه‌ها میزان مالیات تعیین شده برای ‌سال جدید را مورد انتقاد قرار داده و با اشاره به رکود بازار میزان مالیات برخی از رسته‌های شغلی را غیرمنصفانه توصیف
کرده بودند. بر همین اساس علی عسکری دستورالعمل ۲۲ بندی توافق مالیاتی سازمان امور مالیاتی و اصناف و نحوه محاسبه مالیات بر عملکرد را ابلاغ کرد. به دنبال امضای تفاهمنامه مالیاتی اتاق اصناف با سازمان امور مالیاتی کشور، میزان افزایش مالیات بابت خوداظهاری عملکرد‌ سال 1393 صاحبان مشاغل بند (ج) قانون مالیات‌های مستقیم بین 8 تا 18‌درصد تعیین شد.
در این بخشنامه شرایطی 22گانه برای مالیات اصناف تعیین شده است که ازجمله این شروط ارایه اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی و در موعد مقرر و ارایه خلاصه وضع درآمد است. در بند سوم این شروط سازمان امور مالیاتی اصناف را موظف کرده است در صورت درخواست تقسیط، حداقل 40‌درصد از مالیات خود را به صورت نقد بپردازند و سایر اقساط در 6 قسط مساوی و تا پایان دی ماه‌سال 94 پرداخت شود. در بند 4 این توافقنامه نیز به غیر قابل بخشش بودن جریمه دیرکرد پرداخت اقساط مالیات اشاره شده است.
سازمان امور مالیاتی برای میزان مالیات اصناف نیز فرمولی توافقی تعیین کرده است که حداقل آن برای میزان ماليات عملکرد تا مبلغ 10 میلیون ریال 8 درصد، از مبلغ 10 تا 30 میلیون ریال 12 درصد و بالاتر از 30 میلیون ریال 18 درصد تعیین شده است.
براساس این توافق همچنین در صورتی که برگه قطعی مالیات تا مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه صادر نشده باشد، آخرین مالیات سنوات قبل به علاوه 20‌درصد به ازای هر سال بعد از آن مبنای محاسبه مالیات فرد تلقی می‌شود.
در بندی دیگر از این توافق اظهار شده است مودیانی که اولین تاریخ فعالیت آنها‌ سال 93 است یا در ‌سال 93 تغییر شغل داشته‌اند مشمول هیچ‌کدام از بندهای این توافقنامه قرار نمی‌گیرند. به جز این اگر درآمد مشمول مالیات برای بخشی از‌ سال اظهار شده باشد، باید درآمد فرد در طول یک‌سال محاسبه و بر این اساس مالیات سالانه فرد محاسبه شود.  در این توافقنامه همچنین تأکید شده است صنوفی که صندوق مکانیزه فروش نصب کرده باشند از تخفیف‌های مالیاتی در ‌سال 93 برخوردار می‌شوند و معادل هزينه‌هاي انجام‌شده بابت خريد، نصب و راه‌اندازي دستگاه سامانه صندوق فروش در اولین ‌سال راه‌اندازی صندوق از مالیات متقاضی کسر می‌شود. علاوه بر این افراد مشمول دریافت کد اقتصادی چنانچه تا پایان تیرماه‌ سال‌جاری برای دریافت این کد ثبت‌نام نکنند مشمول تخفیف  مالیاتی شناخته  نمی‌شوند.


تعداد بازدید :  270