شماره ۶۰۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

جواد لاریجانی در نامه‌ای به بان‌کی‌مون مطرح کرد: اقدامات ائتلاف عربستان در یمن جنایت جنگی است
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در نامه‌های جداگانه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان نسبت به شرایط فوق‌العاده وخیم و خطرناک مردم یمن ابراز نگرانی کرده و خواستار تحرک جدی سازمان ملل برای پایان دادن به اقدامات تجاوزکارانه شد. به گزارش ایسنا، «محمدجواد لاریجانی» از «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد و «زید رعد الحسین»، کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان خواسته است به مسئولیت خود در کمک به مردم مظلوم یمن و پایان دادن فوری به اقدامات تجاوزکارانه نیروهای نظامی خارجی اقدام نمایند.
لاریجانی در این نامه‌ها با اشاره به این‌که تاکنون بیش از 3000 نفر شامل 700 زن و کودک کشته و بیش از 10000 نفر غیرنظامی بی‌گناه نیز در اثر حملات نظامی عربستان‌سعودی مجروح شده‌اند، می‌نویسد «حقوق بشردوستانه در ارتباط با بهره‌مندی انسان‌ها از حق غذا و آب حتی در طول درگیری مسلحانه نیز جاری است. بسیاری از شهروندان یمنی از تامین مایحتاج اصلی غذایی عاجز هستند. مجموع این اقدامات ائتلاف مذکور، از مصادیق بارز نقض ماده 54 پروتکل الحاقی اول به کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو بوده و براساس قواعد مسلم حقوق بین‌الملل، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود». لاریجانی در ادامه خطاب به بان کی مون و زید رعد‌الحسین یادآور شده است «همانگونه که به خوبی مستحضرید، اسناد بین‌المللی اذعان دارند هدایت مستقیم و عمدی حملات علیه اهداف غیرنظامی در زمره جنایات جنگی محسوب می‌شود. به علاوه، استفاده از سلاح‌های ممنوعه علیه مردم یمن ازجمله سلاح‌های فسفری و بمب‌های خوشه‌ای نیز در زمره این جنایات قرار می‌گیرند. بسیار متاسفم از این‌که تاکید نمایم اقدام نیروهای نظامی ائتلاف مذکور در تخریب گسترده تاسیسات غیرنظامی از قبیل اماکن عمومی و تاسیسات آب و برق و زیرساخت‌های ارتباطی و مواصلاتی، بر طبق موازین حقوق بین‌الملل بشردوستانه و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو جنایات جنگی محسوب می‌شوند. همچنین جلوگیری از ارسال ضروری‌ترین نیازهای زندگی به این کشور و حملات وحشیانه و گسترده هوایی بدون رعایت اصل تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان، قطعا موید وقوع جنایت جنگی است».

اعلام آمادگی روسیه برای فروش تسلیحات نیروی دریایی به ایران
یک مقام نظامی روس از پیشنهاد مسکو برای فروش انواع تسلیحات دریایی به ایران خبر داد. به گزارش ایرنا، این مقام روس با اشاره به دیدار فرماندهان نیروی دریایی ایران و روسیه در سن‌پترزبورگ گفت «طرف روسی به طرف ایرانی فروش طیف گسترده‌ای از تسلیحات و تجهیزات نظامی دریایی را پیشنهاد کرد». وی افزود «روسیه آماده است تا تسلیحات دریایی را به ایران صادر کند». همچنین خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک مقام عضو هیأت ایرانی شرکت‌کننده در نمایشگاه بین‌المللی نیروی دریایی و کشتیرانی روسیه در سن‌پترزبورگ نوشت «هیات‌های ایرانی و روس در حاشیه این نمایشگاه دیدار و در مورد همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند». به گفته این مقام ایرانی «در این دیدار موضوعات مربوط به فعال شدن همکاری‌های فنی- نظامی روسیه و ایران ازجمله در عرصه صادرات تسلیحات و تجهیزات دریایی مطرح و مورد بحث و مذاکره قرار گرفت و طرف روسی به ما پیشنهاد کرد فهرستی از تسلیحات و تجهیزات نظامی دریایی مورد نیاز نیروی دریایی ایران را تهیه و ارایه کنیم». آدمیرال ویکتور چیرکف، فرمانده نیروی دریایی روسیه و دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سن‌پترزبورگ با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

الحیات خبر داد: توافق روسیه و آمریکا برای تشکیل گروه تماس بحران سوریه با مشارکت ایران
گزارش رسانه‌های بین‌المللی حاکی از توافق اولیه روسیه و آمریکا با تشکیل گروه تماس بین‌المللی‌‌-‌ منطقه‌ای برای حمایت از حل‌و‌فصل سیاسی بحران سوریه و تلاش‌های «استفان دی میستورا» در این راستا است. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیاه»، توافق اولیه روسیه و آمریکا بر سر تشکیل این گروه تماس با مشارکت ایران صورت گرفته اما هنوز اختلاف نظرهایی درخصوص مرحله‌ای که در آن ایران می‌تواند بخشی از این گروه‌ باشد، وجود دارد. به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که اختلافات درحال حاضر بر سر مرحله‌ای است که ایران می‌تواند در آن مرحله به گروه تماس بپیوندد و مشارکت داشته باشد چرا که واشنگتن می‌خواهد این مساله بعد از امضای توافق هسته‌ای صورت بگیرد یعنی زمانی که آمادگی برای بحث درخصوص پرونده‌های سیاسی منطقه‌ای بیشتر باشد. بنا بر ادعای الحیاه، هر چند که درحال حاضر آمریکا تلاش می‌کند تا پرونده‌ها را از هم تفکیک کند اما برخی کشورهای منطقه به طرح آمریکا با مشارکت ایران اعتراض کرده‌اند. پیشنهاد تشکیل گروه تماس پیش از سفر اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به شهر سوچی روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مطرح شده بود و توافق اولیه صورت گرفته است.


تعداد بازدید :  293