شماره ۶۰۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
عراقچی آخرین وضع مذاکرات را تشریح کرد
هیچگاه در مذاکرات این مقدار جلو نرفته‌ بودیم

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان گفت: «فضای مذاکرات جدی است و همه طرف‌ها عزم جدی دارند. موارد اختلافی و پرانتزها کم شده، اما تمام نشده‌ است». به گزارش ایسنا، «سیدعباس عراقچی» در گفت‌وگوی خود با برنامه نگاه یک همچنین افزود: «ممکن است ظرف یکی، دو روز آینده در سطح معاونین برخی متون نهایی شود». وی تأکید کرد: «در روز توافق تمام تحریم‌های اقتصادی مالی اروپا و آمریکا لغو می‌شود و اقدامات ما هم از همان روز آغاز می‌شود». عراقچی که در وین به‌سر می‌برد در این گفت‌وگوی زنده درخصوص طولانی شدن مذاکرات گفت: «ما خود را اسیر زمان نمی‌کنیم و به دنبال توافق خوب و منصفانه هستیم که خواسته‌های ما را محقق کند. البته طولانی شدن مذاکرات را نیز به نفع مذاکرات نمی‌دانیم و تمام تلاش‌مان این است که در این فاصله زمانی مشخص شده به‌نتیجه برسیم».
عراقچی با بیان این‌که «کاری که ما دنبال می‌کنیم رسیدن به توافق جامع در یک مرحله است»، در پاسخ به این سوال که آیا طرف مقابل نیز از تفاهم لوزان برداشتی مانند برداشت ایران دارد یا آن را توافق می‌داند؟ تصریح کرد: «طرف‌های مقابل نیز همین برداشت را دارند. آنچه که آن‌جا حاصل شد مجموعه‌ای از راه‌حل‌هاست و توافق نیست و همان‌طور که گفتم در برخی از موضوعات راه‌حل پیدا نشده است».
وی با بیان این‌که توافق نهایی حدود 20 صفحه است، تصریح کرد: «این توافق 5 ضمیمه مختلف دارد که در مجموع این توافق با ضمايم فکر می‌کنم حدود 70 الی 80 صفحه باشد».
عراقچی بار دیگر با تأکید بر این‌که فضای مذاکرات جدی است اظهار کرد: «نمی‌توانم بگویم فضا مثبت است یا منفی. فضا جدی است و همه طرف‌ها عزم دارند که به توافق برسند. همه به دنبال توافق خوب هستند، مانند ایران. ما به دنبال این هستیم که در این توافق خواسته‌ها، اصول و خط‌قرمزهای ما رعایت شود و به اهداف خود برسیم».
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «ما هیچ گاه در مذاکرات در چند دور گذشته این مقدار جلو نرفته‌ بودیم. همان‌طور که قبلا اشاره کردم در مورد برخی از مسائل کلان راه‌حل پیدا کردیم، البته برخی از مسائل نیز هست که در مورد آن هنوز راه‌حلی وجود ندارد اما کماکان کار می‌کنیم، ایده‌های مختلف مطرح می‌شود ولی هنوز به ایده‌ای که کار را به سرانجام برساند، نرسیده‌ایم».
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که تمدید زمان مذاکرات گزینه مطلوب هیچ یک از طرفین نیست، ادامه داد:  تمام همت ما این است که در این دور کار را به سرانجام برسانیم ولی این‌که آیا این توافق رخ می‌دهد یا نه، نمی‌توانم هنوز به‌صراحت چیزی بگویم و نمی‌توانم بگویم توافق حتما رخ می‌دهد ولی همان‌طور که گفتم تمدید را به نفع‌مان نمی‌بینیم و تلاش داریم در فرصت باقیمانده به توافق برسیم. عراقچی ادامه داد:  ما ترجیح می‌دهیم دست خالی به تهران برگردیم تا این‌که به یک توافق بد دست پیدا کنیم.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های غربی گفته‌اند توافق نهایی درمهلت تعیین شده رونمایی می‌شود ولی امضا نخواهد شد، ادامه داد:  اگر به توافق برسیم و بتوانیم مجموعه‌ اسناد موجود را نهایی کنیم و مورد موافقت همه نیز قرار بگیرد، تا مراحل قانونی در کشورها طی نشود توافق نخواهیم داشت.
عراقچی افزود: بنابراین اگر در شانزدهم تیر به یک جمع‌بندی برسیم، ولی هنوز توافقی نداریم تا روال قانونی در کشورها طی شود و بعد از آن دولت‌ها و کشورها باید اعلام کنند که ما مراحل را طی کردیم. بعد از طی شدن آن در یک روز مشخص اعلام می‌شود که زمان، روز توافق است.
وی گفت: با توجه به این‌که احتمالا بررسی این توافق توسط کنگره آمریکا و مجلس کشورمان مقداری طول خواهد کشید، فکر می‌کنم حدود یک ماه تا یک و نیم ماه پس از جمع‌بندی روز توافق باشد و درواقع از زمان جمع‌بندی تا توافق حدود یک تا یک‌ونیم ماه فاصله داشته باشیم. در آن روز کشورهای غربی و آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کنند و ایران نیز شروع به فراهم کردن مقدمات کار خود می‌کند.
وی افزود:  شورای امنیت نیز احتمالا در آن مرحله قطعنامه خود را صادر می‌کند البته مذاکرات در این ارتباط ادامه دارد و ترجیح کشورهای طرف مقابل و ما این است که آن روزی که به جمع‌بندی رسیدیم و آن را اعلام کردیم (16 تیر) شورای امنیت همزمان قطعنامه جدید خود را صادر کند.
سیدعباس عراقچی افزود: اگر ما تا چند روز آینده بتوانیم به توافق برسیم، اعلام خواهد شد و وقتی اعلام شود به‌عنوان توافقی که به جمع‌بندی رسیده است، قابل تغییر نخواهد بود و حتی کنگره آمریکا اختیار تغییر در آن را نخواهد داشت و بعد که شورای امنیت هم آن را تأیید کند، محکم‌تر و تبدیل به سند بین‌المللی خواهد شد. عراقچی گفت:  در روز توافق همه تحریم‌های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت یکجا لغو یا متوقف خواهد شد و همزمان اقدامات ما شروع می‌شود.
این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود:  این‌جا مشکلی به نام همزمانی اقدامات دو طرف وجود دارد، زیرا از لحاظ فنی و زمانی مقداری فاصله است و باید این مشکل را به‌گونه‌ای حل کنیم که همزمانی و متناظر بودن رعایت شود. عراقچی گفت:  ولی این اصل و مفهوم پذیرفته شده است که روز توافق همه تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو خواهد شد.
عراقچی با بیان این‌که شاید امضا به صورت امضای واقعی در پای توافق را نداشته باشیم، گفت: برنامه جامع اقدام مشترک یک برنامه اقدام و معاهده و پیمانی نیست که زیر آن امضا داشته باشد، همان‌طور که توافق ژنو هم که برنامه اقدام مشترک بود، امضا نداشت ولی آن روزی که به توافق رسیدیم و وزرا آمدند، اعلام کردند و عکس گرفتند به‌عنوان روز امضا شناخته می‌شود.
عراقچی در ادامه گفت: بین روز توافق و اجرایی شدن فاصله خواهد بود ما هنوز به توافق نهایی نرسیدیم که در این دو روز چه اتفاقی خواهد افتاد. ما انتظار داریم طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند. عراقچی تصریح کرد: مشکلی اینجاست که هنوز حل نشده است، ما باید به فرمولی دست یابیم که قبل از این‌که به انجام کارهای خود اقدام کنیم، تحریم‌ها لغو شود. البته طرف مقابل نیز انتظار دارد آماده‌سازی ما انجام شود و بعد آنها تحریم‌ها را لغو کنند. این یکی از موضوعات مهمی است که هنوز گفت‌وگو درباره آن جریان دارد.  این عضو ارشد تیم مذاکرکننده هسته‌ای کشورمان در این گفت‌وگوی زنده  تلویزیونی ادامه داد: طبق دستورالعمل‌ها عمل می‌کنیم ولی قرار نیست آقای ظریف از وین به تهران بازگردد. به‌طور مستمر از شیوه‌هایی که هست با تهران در تماس هستیم و گزارشات خود را رد و بدل می‌کنیم، فکر نمی‌کنم به نقطه‌ای برسیم که نیاز به سفر آقای ظریف به تهران باشد.


تعداد بازدید :  200