شماره ۶۰۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

نخست‌وزیر یونان در جمع رای دهندگان: دموکراسی بر ترس پیروز شد
مردم یونان در روز گذشته به پای صندوق‌های رای رفتند و در رفراندومی که بزرگترین چالش تاریخ اتحادیه اروپا به شمار می‌رود شرکت کردند. «الکسیس سیپراس»، نخست‌وزیر یونان همزمان با به صندوق انداختن رای خود در جمع رای دهندگان یونانی از این رفراندوم با عنوان «روز پیروزی» یاد کرد و گفت: «دموکراسی بر ترس پیروز شد و عزم ملت نیز پروپاگاندای هراس‌افکنی را مغلوب خواهد کرد». سخنان سیپراس در روز گذشته پاسخی بود به هشدار مخالفان و رهبران اروپایی که رای «نه» به اصلاحات اقتصادی وام‌دهندگان را آغازی بر پایان حضور یونان در اتحادیه اروپا می‌خوانند. نخست‌وزیر یونان که مخالفت شهروندان این کشور با پیشنهاد وام‌دهندگان را اهرم قدرتی در مذاکرات با مقامات بین‌المللی می‌داند در ادامه افزود: «مردم درحال ارسال پیامی هستند. شاید بتوان یک دولت را نادیده گرفت، اما هیچ‌کس‌ نمی‌تواند خواست تمامی مردم برای در دست گرفتن زندگی‌شان را نادیده بگیرد». سیپراس در توضیح تقاضای خود برای رای منفی به پیشنهاد وام‌دهندگان بین‌المللی گفت: «رای نه پیامی تعیین‌کننده را ارسال خواهد کرد که نه‌تنها به معنای باقی‌ماندن در اروپاست بلکه فراهم‌کننده شرایط زندگی باعزت در اروپاست».  آمارهای موسسات معتبر نظرسنجی از نزدیکی آرای شهروندان مخالف و موافق حکایت دارد و پیش‌بینی نتایج این همه‌پرسی تا پیش از پایان شمارش آرا چندان امکانپذیر نیست.

پخش اعلامیه‌های «آزادی» در آسمان موصل
همزمان با فرار گروهی رهبران بخش‌های اداری داعش از اطراف پالایشگاه بیجی و هلاکت 40 داعشی به دست گردان‌های حزب‌الله عراق در تکریت، منابع عراقی از انتشار اعلامیه‌هایی در موصل درخصوص آزادسازی قریب‌الوقوع این شهر خبر دادند.  به گزارش ایسنا، گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که در ادامه پیروز‌ی‌های نیروهای عراقی، جمعی از رهبران بخش‌های اداری گروه تروریستی داعش از اطراف پالایشگاه بیجی فرار کردند.  در همین حال هواپیماهای عراقی به تازگی اعلامیه‌هایی را در میان ساکنان شهر موصل پخش کردند که در آن ضمن بشارت به آزادی و خلاصی قریب‌الوقوع از داعش آمده است که تروریست‌های داعش به‌زودی از این شهر رانده شده و اوضاع آرام خواهد شد برای همین باید ساکنان در بازپس‌گیری شهر با نیروهای عراقی همکاری کنند.

نخست‌وزیر ترکیه: دستور حمله مشروط به سوریه صادر شده ‌است
نخست‌وزیر ترکیه در سخنانی فاش کرد: ارتش ترکیه دستور گرفته است تا در صورتی که تحولات در کشور جنگ‌زده سوریه امنیت ملی ترکیه را تهدید کند، وارد عمل شود.  به گزارش ایسنا، «احمد داوود اوغلو»، نخست‌وزیر ترکیه در سخنان خود افزایش تدابیر امنیتی ترکیه در مرزهای این کشور را تأیید کرد و گفت: «تحت هر شرایطی اگر وضع آن سوی مرزها امنیت ترکیه را تهدید کند، دستور حمله به آنها داده شده است». در همین حال، فرماندهی نیروهای زمینی وابسته به ستاد ارتش ترکیه افسران ارشد مامور «حفاظت از مرزهای ترکیه با سوریه» را به آنکارا فراخوانده تا در نشستی که در هفته آتی برگزار می‌شود، شرکت کنند.  براساس اطلاعاتی، در این نشست چگونگی یورش به خاک سوریه در صورت تصویب این امر مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین طرحی برای وارد کردن 400 خودروی نفربر به خاک سوریه و چگونگی حفاظت از این خودروها از مواد منفجره و مین‌های کار گذاشته شده از سوی داعش ترسیم خواهد شد.

المنار افشا کرد: برنامه اتمی مخفیانه عربستان با همکاری پاکستان
منابع فرانسوی از برنامه محرمانه اتمی عربستان‌سعودی با پاکستان که از سال‌ها پیش آغاز شده، خبر داده و گفتند که این فعالیت‌ها به مراحل پیشرفته‌ای رسیده است.  براساس اطلاعاتی که شبکه المنار از منابع مطلع در پاریس پایتخت فرانسه به ‌دست ‌آورده، در شرایطی که عربستان‌سعودی مذاکرات علنی خود در برابر رسانه‌ها و افکار عمومی جهان را برای احداث تأسیسات اتمی دنبال می‌‌کند،‌ به صورت محرمانه از مدت‌‌ها پیش به دنبال تأسیس یک مرکز اتمی علمی با مشارکت پاکستان بوده است.  منابع مطلع اعلام کردند که یک تیم متشکل از صدها مهندس سعودی به صورت محرمانه در تأسیسات اتمی «کاهوتا» در ولایت پنجاب پاکستان آموزش می‌‌بینند. این منابع تأکید دارند که آمریکا و غرب از این نکته اطلاع دارند و طرف پاکستانی نیز نیاز به پول عربستان برای توسعه فعالیت‌های اتمی و حفاظت از آن را به‌عنوان توجیه این اقدام خود اعلام کرده است. براساس اعلام این منابع، تمامی قرارداد‌هایی که عربستان‌سعودی در زمینه فعالیت‌های اتمی به امضا رسانده،‌ در مسیر فریب و انحراف افکار عمومی از فعالیت‌های خود در پاکستان است. به گفته منابع مذکور، امضای قرارداد هسته‌‌ای عربستان‌سعودی با مسکو در جهت تلاش ریاض برای آشنایی بیشتر با برنامه هسته‌‌ای ایران و مراحل فنی، علمی و پیشرفت‌‌های حاصل آمده در آن است. 


تعداد بازدید :  270