شماره ۶۰۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
نشر ما به شدت بیمار است

امیرحسن   چهلتن نویسنده

به نظرم طرحی که نشر افق درحال اجرای آن است، اتفاق بسیار خوبی است چرا که نشر ما به شدت بیمار است و این‌که انتشاراتی بیاید کتاب‌های دست دوم خودش را بخرد و آنها را به نصف قیمت پشت جلد بفروشد می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد. از طرف دیگر سانسور در حوزه ادبیات بیداد می‌کند و سانسورچیان کتاب‌ها را درو می‌کنند. به همین دلیل مردم هم به کتاب‌ها بی‌اعتماد هستند، چون می‌گویند همه کتاب‌ها دست‌خورده هستند. همچنین باید به این موضوع توجه کنیم که وضع اقتصادی ما در شرایط مطلوبی نیست. هزینه بالای زندگی دیگر به مردم اجازه نمی‌دهد، سهمی از درآمد خود را به خرید کتاب اختصاص دهند. در نتیجه کتاب‌خوانی که تا پیش از این هم آمار آنچنان بالایی در کشورمان نداشت، به شدت کاهش پیدا کرده و چنین اقداماتی می‌تواند به بهتر شدن این روند کمک کند.
اگر نشری درصدد است تا با قیمت ارزان و در زمان کوتاه کتابی را به چاپ برساند، نه‌تنها تأثیر منفی ندارد بلکه تماما نتیجه مثبت دارد. چنین اقداماتی باعث می‌شود کسانی که مطلبی برای چاپ‌کردن دارند، بدون روبه‌رو شدن با وزارت ارشاد یا اهمیت دادن به آن، بتوانند کتاب‌هایشان را چاپ كرده و همان 30نسخه را به دوستان و اعضای خانواده‌شان هدیه کنند.
به نظرم این یک راه مقابله با ظلمی است که وزارت ارشاد به نویسندگان و مترجمان می‌کند، خصوصا نویسندگان جوان و تازه‌کار. درواقع چنین اقدامی می‌تواند شروعی برای نویسندگان جوان باشد تا بازخورد کتاب‌های‌ اولیه‌شان را ببینند.
ما نباید نگران این موضوع باشیم که این اقدام منجر به نشر کتاب‌های کم‌محتوا شود چراکه همین الان هم وزارت ارشاد به‌راحتی به کتاب‌های کم‌محتوا مجوز چاپ می‌دهد. درواقع مشکل اصلی وزارت ارشاد با کتاب‌های پرمحتواست.


تعداد بازدید :  116