شماره ۳۶۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
بدون هماهنگی با کی‌یف صورت گرفت:
ورود کاروان‌ کمک‌های انسان‌دوستانه روسیه به شرق اوکراین

روز گذشته مسکو دستور ورود کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه روسیه به شرق اوکراین را بدون کسب مجوز از سوی مقامات کی‌یف صادر کرد. ورود این کاروان به خاک اوکراین خطر درگیری نظامی مستقیم بین نیرو‌های مسکو و کی‌یف را افزایش می‌دهد.  این در حالی است که ارسال کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه روسیه برای جدایی‌طلبان شرق اوکراین موضوع اختلافات هفته گذشته این دوکشور بود.
به گزارش رویترز، 70 کامیون سفیدرنگ روز گذشته با عبور از مرزهای روسیه وارد شرق اوکراین شدند و این تنها بخشی از صف طول و دراز کامیون‌هایی است که در انتظار ورود به اوکراین هستند.  همچنان 260 کامیون دیگر پشت مرز‌های اوکراین در انتظارند تا راهی مقر جدایی‌طلبان اوکراینی در لوهانسک شوند.
مقامات اوکراین ارسال کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه روسیه به جدایی‌طلبان شرق این کشور را «تهاجم مستقیم» به خاک اوکراین خواندند. «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهوری اوکراین ورود کامیون‌های روس بدون اجازه کی‌یف را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خواند. اما یک مقام ارشد امنیتی اوکراین درخصوص واکنش به ورود این کاروان گفت اگرچه این اقدام بدون طی مراحل مناسب صورت گرفت اما نیرو‌های دولت اوکراین برای جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز از حمله به این کامیون‌ها خودداری کردند و به آنها اجازه ورود دادند. به گفته رئیس‌جمهوری اوکراین بیش از 100 کامیون از مرز این کشور عبور کرده‌اند که تنها برخی از آنها پیش از ورود از خاک روسیه   مورد بازرسی مقامات اوکراینی قرار گرفته بودند. بنابر اعلام دیگر مقامات اوکراینی تنها 35 کامیون مورد بازرسی قرار گرفته بودند.
دولت کی‌یف و دیگر دولت‌های غربی پیش از این درخصوص محتوای این محموله‌ها و استفاده از کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به‌عنوان مقدمه‌ای برای مداخله نظامی روسیه در اوکراین ابراز نگرانی کرده ‌بودند.  هرچند روسیه این اتهام را پوچ و واهی می‌خواند.  به‌دنبال کشمکش دولت‌های روسیه و اوکراین حرکت این کاروان بیش از یک‌هفته متوقف شده‌ بود و مقامات مسکو نیز پیش‌تر از پایان صبر و شکیبایی خود خبر داده‌ بودند.
وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای ضمن هشدار درخصوص هرگونه تلاش برای ایجاد اخلال در حرکت این کاروان اعلام کرد: «بهانه‌ها برای به تأخیر انداختن ارسال کمک‌ها شکل کسالت‌آوری به خود گرفته‌اند و طرف روسی تصمیم‌‌گرفته‌ در این خصوص اقدام کند.»همچنین سخنگوی کرملین نیز با نقل سخنانی از ولادیمیر پوتین، کی‌یف و غرب را به تحریک شورش‌ها در 4ماه گذشته متهم کرد و از اطلاع خود از آغاز حرکت کاروان کمک‌ها به سوی لوهانسک خبر داد؛ شهری که جدایی‌طلبان در آن خواهان استقلال از دولت کی‌یف و پیوستن به روسیه هستند.


تعداد بازدید :  108