شماره ۳۶۰ | ۱۳۹۳ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
وزیر امور خارجه:
درباره اصل لغو تحریم‌های شورای امنیت توافق کرده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:  یکی از وظایف توافق نهایی برداشته شدن کلیه تحریم‌های شورای امنیت و یکجانبه است.  به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف چهارشنبه‌شب با اشاره به سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و استقبال وی از ادامه همکاری‌ها در چارچوب تفاهم مشترک در بیان و توضیح «تفاهم مشترکی» که با آژانس و 1+5 همزمان وجود دارد، گفت:  ما دو تفاهم داریم؛ یکی با آژانس است که قبل از تفاهم با 1+5 در پاییز‌ سال 1392 با حضور آقای آمانو و صالحی در تهران امضا شد و یک تفاهم هم با 1+5 داریم که در چارچوب برنامه اقدام مشترک است که در 3 آذر‌ سال 1392 به‌دست آمد و بر هر دو اینها آژانس نظارت دارد.
ظریف با بیان این‌که ما بسیار سخت مذاکره می‌کنیم، اظهار کرد:  احتمالا شما از افراد مختلفی شنیدید که ما مذاکره‌کنندگان سختی هستیم و به راحتی چیزی را نمی‌پذیریم اما وقتی مساله‌ای را با توجه به منافع و قوانین مدنظرمان پذیرفتیم تعهدمان را اجرا می‌کنیم.  از این‌رو توافقی که با آژانس برای حل‌وفصل موضوعات کنونی و گذشته داشتیم را تاکنون به خوبی اجرا کردیم.  او گفت:  نماینده آژانس در مذاکرات با 1+5 حضور ندارد بلکه بر اجرای تفاهم ژنو در بخش مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران نظارت می‌کند همچنین بر اجرای تعهدات 1+5 در چارچوب کمیته‌ای که براساس توافق شکل گرفته است نظارت می‌شود.
مذاکره برای مذاکره را قبول نداریم
ظریف گفت:  پایبندی به تعهدات از سوی ایران به شکلی بود که آمریکایی‌ها و حتی شخص رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد که ایرانی‌ها همه تعهداتشان را اجرا کردند ضمن این‌که مذاکره‌کنندگان سختی بودند.  این اظهارات آمریکایی‌ها برایشان کار را دشوار‌تر می‌کند و نمی‌توانند در آینده ایران را به وقت‌‌کشی و خرید زمان متهم کنند. رئیس هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این پرسش که مقامات دوطرف اعلام کرده‌اند برای رسیدن به توافق عجله ندارند؟ با بیان این‌که برای رسیدن به توافق بهتر است جدی مذاکره کنیم و از زمانی که ما مسئولیت مذاکره را بر‌عهده گرفتیم، این‌گونه بوده است، افزود:  از سویی چون مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهیم مذاکره باز را قبول نمی‌کنیم و از همان ابتدا خواستار مذاکره در یک زمان‌بندی مشخص بوده و زمان‌بندی 6ماه و یک‌سال پیشنهاد ایران بود.
تأثر از استیضاح فرجی‌دانا
او با اشاره به حضورش در جلسه استیضاح فرجی‌دانا و چهره متأثرش در مجلس گفت: متأثر بودم چون یکی از بهترین وزیران کابینه که دانشمندی برجسته، متعهد و ولایتمدار و متخصص است و کسی که در زمان مسئولیتش در دانشگاه‌ها آرامش را به آنجا بازگرداند استیضاح شد.  برخی نمایندگان احساس کردند برای تذکر به کارهای ایشان نیاز است کار را به استیضاح بکشانند و امروز برای روابط دولت و مجلس روز خوبی نبود.  ظریف در پاسخ به این‌که اگر رئیس‌جمهوری در جلسه استیضاح او حاضر بود در نتیجه کار تفاوتی ایجاد می‌شد؟ اظهار کرد: به هر حال رئیس‌جمهوری به مردم اردبیل تعهد داده بودند.  تعداد زیادی از اعضاي کابینه گفتند که حضور شما (رئیس‌جمهوری) در جلسه مفید است اما ایشان گفتند چون قول دادم باید بروم.
همه تحریم‌ها باید برداشته شوند
مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این پرسش که برخی از دیپلمات‌ها از مبهم بودن توافق نهایی سخن گفته‌اند؟ گفت:  این‌که جزییات توافق نهایی چیست؛ از زمان‌بندی تا این‌که روش‌های اجرای تعهدات دوطرف باید دقیق مشخص شود. تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت که درباره مسأله هسته‌ای است همگی باید برداشته شوند؛ تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا که مربوط به 30‌سال گذشته‌اند و برخی از آنها مرتبط با بحث هسته‌ای هستند و برخی دیگر نیستند باید اینها را از یکدیگر احصا کنیم.  ما گروهی را در تهران داریم که از دستگاه‌های مختلف صنعتی و بانک مرکزی تشکیل شده‌اند که این مباحث را بررسی می‌کنند.  او اظهار کرد: ما هنوز روی هیچ‌چیز توافق نکرده‌ایم.  ما در حال بحث روی مسائل هستیم و جزییات گفت‌وگوها ادامه دارد؛ مثلا روش برداشته شدن تمامی تحریم‌های شورای امنیت این است که 1+5 به شورای امنیت برود و قطعنامه‌ای را تصویب کند که تمامی قطعنامه‌های قبلی را لغو کند، بنابراین یکی از نتایج توافق نهایی باید برداشته شدن تمامی تحریم‌ها باشد.  یکی از کارهایی که باید بر سر آن توافق کنیم این است که در یک روز مشخص 1+5 به شورای امنیت می‌روند و یک قطعنامه‌ای را مطرح می‌کنند که متضمن اقدامی درباره تحریم‌هاست اما درباره جزییات قطعنامه توافق نکردیم اما اصل کار را توافق کرده‌ایم.  وزیر خارجه درباره اقدامات حقوقدانان گفت:  فکر می‌کنم آن‌چه را که حقوقدانان می‌توانستند انجام دهند صورت گرفته است و متن آماده است، الان فقط موضوع این است که در برخی موارد باید به تفاهم سیاسی برسیم و بعد آن تفاهم را باید در قالب عباراتی که حقوقدانان بر آن نظارت دارند دربیاوریم.
وی در پاسخ به این‌که پس پیش‌نویس توافق آماده است؟ گفت:  پیش‌نویس چارچوب توافق آماده است و وقتی اقدامات دوطرف مشخص شود مثلا در حوزه تحریم‌ها در چه مقاطع زمانی طرف مقابل باید چه اقدامی انجام دهد، نقطه‌چین‌ها را پرمی‌کنیم. رئیس هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره سرنوشت سانتریفیوژها در سایت فردو در توافق نهایی گفت:  هنوز درباره این مسائل یک کلمه هم متن نوشته نشده است که مثلا به‌جای یک سانتریفیوژ که با مشکل مواجه می‌شود چه سانتریفیوژی بگذاریم.
ظریف با اشاره به انتقاد برخی به توافق ژنو اظهار کرد: اکثر دیدگاه منتقدان تا امروز ثابت شده که غلط بوده است؛ مثلا این‌که می‌گفتند اگر توافق تمدید شود دیگر پولی به ایران پرداخت نمی‌شود اما این اتفاق نیفتاد؛ البته این حرف‌ها از روی بی‌اعتمادی است و حق هم دارند چون آمریکایی‌ها سابقه خیلی بدی در رفتار با مردم ایران دارند و ما هم این بدبینی را داریم.  وزیر خارجه در ادامه درباره خنده‌هایش گفت: خیلی می‌خندم وقتی اس‌ام‌اس‌های فکاهی (جک) می‌آید یا برنامه‌های خنده‌دار می‌بینم؛ اما واقعا تحولات در سه، چهار هفته گذشته در منطقه، وحشی‌گری‌های داعش در عراق و رژیم صهیونیستی در غزه خیلی حال و هوای خنده باقی نمی‌گذارد.
وزیر خارجه ایران درباره ارتباطات و تعاملاتش با احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: من و آقای اوغلو با هم رفیق هستیم و علاوه بر این هم کار علمی و هم کار اجرایی‌مان در حوزه روابط بین‌الملل است و در این زمینه کتاب هم داریم و تدریس هم کرده‌ایم. از سویی تفاوت سنی‌مان هم چند ماه بیشتر نیست.  او ادامه داد:  داوداوغلو کسی است که راحت با او صحبت می‌کنم.  من قبل از این‌که وزیر شوم خیلی از کسانی که امروز یا در گذشته وزیر خارجه بودند را می‌شناسم مثلا سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان را 30‌سال است که می‌شناسم یا امیر کنونی کویت که قبلا وزیرخارجه بود با او روابط دوستانه داشتم و همچنین وزیر خارجه عمان که 20‌سال پیش در مونیخ با او آشنا شدم اما باسابقه‌ترین وزیر خارجه آقای سعود الفیصل است.


تعداد بازدید :  90