شماره ۶۰۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
آمار تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه هفتاد قله اراک هر روز بالاتر می‌رود
تلفات طاعون به 169 رأس رسید

شهروند| تلفات طاعون به 169 رأس رسید. سومین پایش میدانی منطقه هفتادقله اراک، به کشف بیش از 50 لاشه ختم شد و شمار تلفات طاعون را به 169 رأس رساند.
در روزهای گذشته تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از گسترش بیماری و افزایش تلفات شده اما به نظر می‌رسد هنوز تلاش‌ها ثمری نداشته و در فاصله هشت روزه بین پایش دوم و سوم منطقه، 53 کل و بز جدید تلف شدند تا تلاش‌ها بی‌نتیجه باقی بماند و بیماری با شدت بیشتری درحال گسترش باشد.
معاون محیط‌زیست طبیعی استان مرکزی، دراین‌باره با اعلام خبر تلف شدن 169 رأس از حیات وحش هفتاد قله بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک توضیح داد که «روز جمعه 12تیرماه، سومین پایش میدانی منطقه با مشارکت گسترده سازمان‌های مردم نهاد انجام شد. در این پایش، 20 مسیر در کانون آلوده به بیماری تحت پایش قرار گرفت و تعداد 53 لاشه یافت و طی عملیاتی دفن بهداشتی  یا سوزانده شدند.»
به گفته مهرداد حاجی حسینی، حدود 70‌درصد این تلفات مربوط به حیوانات کل، بز و کلچه است که از 14 خردادماه تلف شده‌اند.
او با اشاره به تشکیل کمیته بحران از اواخر خردادماه امسال در اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی، ادامه داد: «به‌دلیل حساسیت موضوع روز شنبه کارگروه مخاطرات زیست محیطی به ریاست استاندار مرکزی تشکیل شد. در این نشست مقرر شد شعاع قرنطینه از 5کیلومتر به 10 کیلومتر افزایش یابد، ورود هرگونه دام، افراد متفرقه و گردشگر به منطقه ممنوع شود و منابع طبیعی از ورود دام‌های اهلی به این منطقه جلوگیری کند. در این نشست مقرر شد اداره کل دامپزشکی استان علاوه بر واکسیناسیون 31‌هزار رأس، 20‌هزار رأس دیگر از دام‌های اهلی حوالی این منطقه را واکسینه کند، جهاد کشاورزی در کنترل و ورود و خروج دام نظارت ویژه به کار گیرد، هلال‌احمر در تأمین نیرو و خودرو و تجهیزات مورد نیاز همکاری لازم را انجام دهد.» معاون محیط‌زیست طبیعی استان مرکزی، با یادآوری مشکل کمبود اعتبار در منطقه برای مقابله با این بیماری، به ایرنا گفت:  «به دلیل کمبود اعتبار و هزینه‌های بالای مواد ضد‌عفونی قوی و ماندگار‌تر تاکنون آبشخورهای منطقه با آب و آهک ضدعفونی می‌شد که در کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان مصوب شد اعتبار مورد نیاز در این رابطه تأمین شود.»
جلوگیری از ورود دام‌های اهلی به منطقه هفتاد قله
وجود چندین روستا در منطقه که فعالیت‌شان پرورش دام به صورت سنتی است، به یکی از نگرانی‌های مسئولان منطقه در کنترل این بیماری تبدیل شده است. به همین دلیل مدیرکل دفتر تنوع‌زیستی و حیات وحش سازمان محیط‌زیست کشور، «خواستار جلوگیری جدی ورود دام‌های اهلی به منطقه هفتاد قله اراک شده است» تا جلوی ورود دام‌های اهلی به منظور کنترل بیماری گرفته شود. مجید خرازیان مقدم در حاشیه بازدید از منطقه هفتاد قله اراک دراین‌باره با اشاره به این‌که علت اصلی این بیماری ویروسی انتقال از دام‌های اهلی به دام‌های وحشی است و برای کنترل این بیماری باید از ورود هر دام اهلی به منطقه جلوگیری شود، به ایرنا گفت:  «اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نیز در بحث واکسیناسیون دام‌های اهلی اقدام‌های خوبی انجام داده اما شمار زیاد تلفات در این منطقه بیانگر کافی نبودن واکسیناسیون است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. دام‌های اهلی که واکسینه می‌شوند تا پایان عمر علیه این بیماری ایمن می‌شوند و یکی از راه‌های مهم برای کنترل این بیماری واکسیناسیون کافی دام‌های اهلی در حاشیه و حوالی منطقه هفتاد قله اراک است.»
او درباره احتمال مخاطرات این بیماری برای انسان‌ها، گفت: «این بیماری به هیچ عنوان خطری برای انسان ندارد و تنها مشترک بین دام اهلی و وحشی است.»
آمار تلفات بسیار بیشتر است
تلفات ناشی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک درحالی به 169 رأس رسیده که حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی در بازدید از منطقه، آمار تلفات را بیش از این میزان دانسته و دراین‌باره پیش‌بینی کرده است که «بیشتر تلفات حیات وحش این منطقه در اثر این بیماری مربوط به کل و بز بوده و به دلیل این‌که این حیوانات وحشی در ارتفاعات و مناطق سخت گذر زیست می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود آمار تلفات بیش از این تعداد باشد.»
استاندار مرکزی: اقدامات صورت گرفته کامل و مناسب نیست
آمار تلفات هر روز بیشتر می‌شود و بیماری ای که بلای جان نشخوارکنندگان کوچک منطقه هفتادقله شده، هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد. اقداماتی در منطقه برای کنترل بیماری صورت گرفته اما به نظر می‌رسد، خود مسئولان استانی هم از اقدامات صورت گرفته رضایت چندانی ندارند. دراین‌باره استاندار مرکزی معتقد است که اگرچه برای مقابله و عدم شیوع این بیماری در منطقه اقداماتی صورت گرفته اما این اقدامات کامل و مناسب نبوده و ظاهرا وضع ‌منطقه مناسب نیست. محمود زمانی قمی در جلسه کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی استان با موضوع بررسی شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه هفتادقله اراک، با اشاره به این‌که تا هر روزی که این بیماری در استان وجود دارد، باید اقدامات لازم برای مبارزه با شیوع آن انجام شود، ادامه داد: «باید حرکت را تندتر کنیم و با بکارگیری نیروهای بیشتر، هماهنگی بین‌بخشی و کمک همه دستگاه‌های استانی جدی‌تر وارد کار شویم. اگرچه دولت و مجموعه دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانستند در جلوگیری از بروز این بیماری کار چندانی انجام دهند، اما اکنون که این اتفاق رخ داده همه دستگاه‌ها مکلف به همکاری جهت مبارزه با این بیماری هستند.» در این جلسه که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هم در آن حضور داشت، مدیران کل حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی و دامپزشکی استان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی گزارشی از اقدامات صورت گرفته عنوان و پیشنهاداتی ارایه کردند. همچنین در این جلسه مصوب شد که با کمک همه دستگاه‌های اجرایی استان و در صورت لزوم سایر استان‌ها درخصوص ورود دام‌ها به این منطقه کنترل و سختگیری صورت بگیرد، در صورت موثر نبودن مواد ضدعفونی‌کننده فعلی از مواد قوی‌تری استفاده شود و در صورت نیاز برای تأمین تجهیزات و منابع مالی از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور کمک گرفته شود، شعاع 5کیلومتری به 10 کیلومتر افزایش یابد و علاوه بر 32‌هزار دام واکسینه شده 20‌هزار دام دیگر نیز واکسینه شود، منطقه قرنطینه‌شده و از ورود گردشگر به این منطقه جلوگیری شود، بی‌هوش کردن حیوانات حتما انجام شود تا تعدادی از آنها با این کار حفاظت شوند، نقل و انتقال کانکس دامپزشکی با کمک دستگاه‌ها به این منطقه برای حضور دامپزشک صورت گرفته و برای اشراف بر امور، این جلسات به‌طور منظم برگزار شود.


تعداد بازدید :  260