شماره ۶۰۶ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
آشنایی با موسسه تعالی
تلاش برای گسترش فرهنگ کار و خودباوری

موسسه مردم‌نهاد تعالی از‌ سال 1386 اقدام به فعالیت فرهنگی‌اجتماعی داوطلبانه کرده است. جوانان موسسه تعالی در این سال‌ها با شعار «آگاهی، پویایی و رشد» و با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی زندگی خود و اقشار مختلف جامعه اقدام به برگزاری بیش از 150 پروژه
اجتماعی - فرهنگی ازجمله سمینار، کارگاه و دوره‌های آموزشی مختلف در سطح شهر تهران به‌ویژه مناطق 1، 2و 3 کرده‌اند.
پروژه‌هایی از قبیل دوره‌ها و کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی به‌منظور توانمندسازی نیروهای داوطلب موسسه و آماده‌سازی آنها برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، سمینارها و دوره‌های مختلف آموزشی و جشنواره‌ها، بزرگداشت‌ها و برنامه‌های مناسبتی مختلف به منظور فرهنگسازی و آگاه‌سازی برای عموم جامعه برگزار کرده‌اند.
یکی دیگر از فعالیت‌های موسسه تعالی در این سال‌ها ارایه خدمات آموزشی به کودکان نیازمند و مادرانشان است و در این سال‌ها حدود 1000کودک و مادر از خدمات آموزشی موسسه بهره برده‌اند. خدماتی که علاوه‌بر پرداخت هزینه‌ها و حمایت درسی و کمک‌درسی شامل برگزاری کارگاه‌های هفتگی و کلاس‌های  مهارت‌های زندگی در محل زندگی خود بچه‌ها است. این آموزش‌ها در جنوبی‌ترین نقطه تهران (مولوی، شوش و شهرری) صورت می‌گیرد.  
همچنین تعالی اقدام به برگزاری اردوهای یک یا چند روزه آموزشی‌وپرورشی به منظور آموزش مفاهیم بنیادین زندگی به این کودکان و مادرانشان می‌کند.
برخی از فعالیت‌های انجمن
1. برگزاری جشنواره کودکان شاد
کودکان شاد تعالی، برنامه‌ای آموزشی- تفریحی است در قالب یک اردوی تابستانی که از زمان تأسیس موسسه در‌ سال 86 تاکنون،  برگزار می‌شود. این برنامه به منظور ایجاد فضایی شاد و پرانرژی است که شرکت‌کنندگان در آن به تجربیات متفاوتی دست پیدا می‌کنند.
با گذر از این تجربه اعضا در ستاد اجرایی به این باور می‌رسند که با توانایی‌های فردی و با نیروی اراده و خواستن، می‌توان از هر مانعی گذشت و نتایج موردنظر را خلق کرد.
این تجربه چگونه
 حاصل می‌شود؟
برنامه اردوی آموزشی - تفریحی کودکان شاد، به صورت کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های سرگرم کننده، تداعی‌کننده سفری است هدفمند. در این برنامه هر ‌سال از اساتید و گروه‌های مختلف دعوت به همکاری می‌شود و در بطن آموزش‌های داده شده، مفاهیم زندگی به‌صورت کاربردی اجرا می‌شود. در ابتدا کودکان در گروه‌های سنی مشخص شده قرار می‌گیرند و هر گروه با یک مربی طی این روزها در کلاس‌ها شرکت می‌کنند. نقش مربی در این اردو ترغیب و آموزش مفاهیم مسئولیت‌پذیری، اهمیت و حس مالکیت در گروه، مشارکت در امور اجرایی برنامه‌ها، پیگیری افراد تیم در برنامه‌های جمعی و آموزش مفاهیم زندگی هنگام آموزه‌های کارگاهی است. مربیان از زمان آغاز روز تا شب هنگام همراه افراد تیم خود هستند.
2. آموزش و توانمندسازی جوانان
امروزه مهارت‌آموزی و فراگیری آن به‌ویژه در بین جوانان نقش مهمی ایفا می‌کند. کسب مهارت توسط افراد جامعه می‌تواند خودباوری، تلاش برای رسیدن به اهداف، رشد و پویایی در بازار کسب‌وکار و شکوفایی اقتصاد کشور را به ارمغان آورد. موسسه مردم‌نهاد تعالی در جهت آموزش مهارت‌های تخصصی با در دسترس قراردادن فرصت و امکانات مهارت‌آموزی در این زمینه فعالیت می‌کند. اهداف برگزاری این دوره‌ها به شرح زیر هستند:   
- گسترش مهارت‌های تخصصی:  
اعضای موسسه تعالی درجهت افزایش مهارت‌های فردی جوانان، به برگزاری دوره‌های کسب مهارت برای اقشار مختلف جامعه و به‌خصوص قشر نیازمند جامعه اقدام کرده است. ازجمله این کارگاه‌های مهارت‌آموزی می‌توان به دوره آموزشی کامپیوتر، کلاس‌های زبان خارجی، خیاطی، سفالگری و ... اشاره کرد.
- افزایش کارآمدی نیروی متخصص:  
اعضای موسسه تعالی با به‌وجود آوردن کارگاه‌های تخصصی مانند کارگاه کار تیمی، کارگاه‌های مدیریتی و انجام پروژه‌های عملی در کنار مفاهیم آموزش داده شده سعی بر آن دارد تا کارآمدی و تأثیر جوانان بر جامعه را در جهت بهبود کیفیت زندگی افزایش دهد.
دهمین دوره جشنواره کودکان شاد
 موسسه تعالی
موسسه تعالی امسال هم اقدام به برگزاری جشنواره کودکان شاد کرده است، در تیرماه امسال دهمین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد. اطلاعیه کامل موسسه تعالی در مورد این جشنواره به شرح زیر است:  
جوانان با پويايي و جنب و جوشي كه دارند مي‌توانند خالق وقايع تاثيرگذاري باشند. يكي از اين وقايع تاثيرگذار بعد از حادثه زلزله بم رخ داد. تعدادي از جوانان داوطلب موسسه تعالي با هدف  تغيير روحيه كودكان زلزله‌زده، به‌‌رغم تجربه كم ولي با شور و شهامت اقدام به برگزاري اردويي سه روزه كردند. طي هماهنگي‌هايي كه انجام شد، گروهي از كودكان از شهر بم و گروهي نیز از بهزيستي تهران طي ٣ روز در اردوگاهي در تهران ميهمان جوانان تعالی شدند که این تجربه همدلی و حمايت‌هاي معنوي داوطلبان، بازخوردهاي خوبي را به دنبال داشت، به‌گونه‌اي كه در‌سال بعد نيز بنا به درخواست مسئولان و سرپرستان، اردوي كودكان شاد بار ديگر در‌ سال ٨٧ اجرا شد که در زمان اجراي دومين دوره، تغييرات روحيه‌ای اين كودكان مشهود بود.
بازخوردهاي دو ساله‌اي كه اين تجربه براي داوطلبان موسسه داشت و همچنين تجربه خير و خدمت و دهش سبب شد تا فعاليت‌هاي آموزشي و حمايتي به صورتی جدي و حرفه‌اي دنبال شود تا به شکل هدفمند در پی برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پرورشی برای کودکان و مادرانی باشیم كه به هر دليلي از فضاهای آموزشی خلاق و موثر، به دور هستند.
اين روند با پيگيري داوطلبان موسسه به صورت طرحي سالانه درآمد و كودكان، نه‌تنها هر ساله در جشنواره‌اي تحت‌عنوان كودكان شاد شركت مي‌كنند بلكه طی ‌سال‌تحصیلی نیز، با پیگیری اعضای تعالی از آموزش‌های درسی و مفاهیم مهارت‌های زندگی بهره می‌برند. اکنون تعالی خانواده‌ای بزرگ از کودکان و مادران تحت‌پوشش آموزشی و اعضای داوطلب موسسه است. گذر روزها و تحولاتی که اعضا تجربه کردند، انگیزه و تلاش جوانان تعالی را هر روز افزون كرده است. تحقیق و پژوهش و نگاه تخصصي و کسب تجربه باعث شد تا در ‌سال 93 به‌عنوان مشاور محتوی‌سازی آموزشی كمپين كودكان اميد فعالیت کنیم و ارایه محتوی و ایراد سمینار و نشست و همایش در سازمان‌های دولتی و خصوصی از موسسه تعالی مجموعه‌اي در زمینه آموزش با رویکردهای انسانگرایی در جهت ارتقای سطح كيفي و كمي زندگي ساخته است. پس از 9‌سال تلاش و تجربه و ارزیابی در ‌سال 94 موفق به تأسیس مدرسه بی‌بی‌گل در مقطع دبستان و پیش‌دبستانی شدیم تا با ارایه راهکارهای عملیاتی، شور و تجربه مهم مشارکت اجتماعی را صرف آموزش دختران کوچکی کنیم که زنان دل آگاه و موثر فردا خواهند بود. توجه به رشد در چنین فضایی که افراد همگی با نیروی عشق و ایثار برای خدمت به جامعه و سازندگی انسان‌های فردا ایستاده‌اند حتما تجربه‌های  متنوعی دربردارد.
اردوی کودکان شاد که آغازگر و نماد فعالیت‌های آموزشی و داوطلبانه جوانان تعالی است امسال برای دهمین‌بار در تیرماه برگزار می‌شود. این تجربه پروژه‌ای برای رشد و یادگیری و آموزش است.
آدرس سایت: www.taaly.ir


تعداد بازدید :  250