رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا: ۲ نوع اتوبوس جدید اسکانیا مجوز شمارهگذاری گرفتند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: از پنجشنبه دو مدل جدید از اتوبوسهای اسکانیا مجوز شمارهگذاری دریافت کردهاند.
سردار تقی مهری دیروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران درباره شمارهگذاری اتوبوسهای جدید اسکانیا گفت: از نیمه سال۹۲ به دلیل حوادثی که برای اتوبوسهای اسکانیا رخ میداد، شمارهگذاری این اتوبوسها متوقف شد و ادامه شمارهگذاری منوط به رفع نواقص از سوی شرکت اسکانیا و ایجاد ایمنیهای لازم برای راننده و مسافران آن شد؛ به همین دلیل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت اسکانیا، تولید این خودرو در کشور
متوقف شد.
او افزود: اخیرا از سوی سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت و معدن، دو مدل جدید این اتوبوسها توسط شرکت عقابافشان به پلیس راهور معرفی شده که با توجه به رفع نواقص موجود در مدلهای قدیمیتر، از روز پنجشنبه اتوبوسهای جدید مدل (۴۲۱۲) «مارال» و «درسا» اسکانیا مجوز شمارهگذاری از سوی پلیس راهور را کسب کردهاند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: این نوع اتوبوسها با مدلهای قبلی تفاوتهایی دارد که ازجمله آن میتوان به ایجاد استحکام در سقف و ستون، عایقبندی مناسب، رفع نقص سیستم برقرسانی در اتوبوسها و همچنین استفاده از باکهای استاندارد تحت استاندارد شرکت اسکانیا اشاره کرد.
سردار مهری گفت: پلیس نسبت به اتوبوسهای قبلی اسکانیا که همچنان در مسیرهای بینشهری درحال تردد هستند، دغدغه دارد؛ از این رو فراخوانی از سوی سازمان استاندارد صورت گرفته تا نسبت به رفع نواقص اتوبوسهای درحال تردد تصمیمات مقتضی صورت گیرد.
او افزود: مدلهای قبلی اسکانیا با عنوان (۴۲۱۲ کلاسیک) تنها در صورت رفع نواقص، اجازه تردد و شمارهگذاری خواهند داشت.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه با اشاره به بازدیدهایی که از سوی بازرسان فنی پلیس راهور از محل تولید و همچنین خط مونتاژ این شرکت صورت گرفته است، افزود: این اتوبوسها نسبت به گذشته از استانداردهای بالاتری
برخوردار هستند.
سردار مهری همچنین با اشاره به اینکه ۷۰درصد کشتهها در سانحه تصادفات اتوبوسی مربوط به کشتهشدگان اتوبوسهای اسکانیا هستند، افزود: نکتهای که در مورد اتوبوسهای اسکانیا باید مورد توجه قرار گیرد، بحث معاینه فنی این خودروهاست که باید به صورت دورهای و منظم انجام و چک شود.
او با اشاره به اینکه دو حادثه وحشتناک جاده فیروزکوه و چالوس مربوط به اتوبوسهایی بودند که از نوع قدیمی شمارهگذاری محسوب میشدند، افزود: در بحث آمارهای کلی، ۱۵درصد اتوبوسهای سراسر کشور مربوط به اتوبوسهای اسکانیاست؛ به همین دلیل بحث ایمنی این قبیل اتوبوسها برای پلیس راهور بسیار جدی و حایز اهمیت است.
رئیس اورژانس کشور تأکید کرد: استفاده غیردرمانی از وسایل امدادی ممنوع است
شهروند| رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور تأکید کرد: «هرگونه استفاده غیردرمانی از وسایل امدادی ممنوع است، در صورتی که در این خصوص گزارشی مبنی بر تخلف از سوی آمبولانسهای خصوصی صورت گیرد، با متخلفان برخورد قانونی صورت میگیرد.» امین صابرینیا درباره نحوه نظارت بر آمبولانسهای بخش خصوصی گفت: «اگر از یک وسیله نقلیه امدادی برای امور شخصی استفاده شود، تخلف به شمار میرود و در نامهای نیز به دانشگاههای علوم پزشکی تاکید کردهایم که در صورت مشاهده تخلف، برخوردهای قانونی را صورت دهند.»
او افزود: «اگر موردی خلاف قانون صورت گیرد، پرونده آمبولانس خصوصی به کمیسیون ماده 11 در دانشگاه مربوطه رفته و در آن دانشگاه مقامات قضایی و اجرایی مانند قاضی، معاونت درمان و تعزیرات حکومتی تصمیمگیری میکنند و براساس قوانین تعزیرات با متخلف برخورد لازم
انجام میشود.»
به گفته صابری، در صورت تشخیص تخلف، با افراد خاطی برخورد میشود که میتواند شامل جریمههای نقدی، زندان و پلمب کردن آمبولانس خصوصی باشد که درنهایت در صورت تشخیص به پلمب کردن آمبولانس خصوصی، پرونده به کمیسیون ماده 20 ارسال و لغو پروانه میشود.
رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه مردم و ارگانها میتوانند تخلفات آمبولانسهای خصوصی را گزارش دهند، افزود: «پلیس راهنمایی و رانندگی میتواند این آمبولانسها را مورد بررسی قرار دهد، به گونهای که این آمبولانسها تنها موظف به انتقال بیمار یا جسد بوده و در صورت اقدامی جز شرح وظایف مشخص باید تخلف آنها گزارش شود.»
صابرینیا ادامه داد: «مرکز فوریتهای پزشکی کشور تنها در صورتی میتواند به تخلفات آمبولانسهای بخش خصوصی رسیدگی کند که مواردی از شکایت گزارش شده باشد و پس از دریافت گزارش، تخلف صورت گرفته مورد بررسی قانونی قرار میگیرد.» او تاکید کرد: «براساس قانون، هرگونه استفاده غیردرمانی از وسایل امدادی
ممنوع است.»