یکی از سوالاتی که همیشه در ذهن مخاطبان تلویزیون وجود دارد این است که رسانه ملی با این حجم بالای تبلیغاتی که از شبکههای مختلف پخش میکند چقدر درآمد کسب میکند. سوال مهمی که به دلیل عدم شفافسازی مالی تلویزیون هیچگاه پاسخی برای این سوال وجود ندارد و احتمالا هم نخواهد داشت.
رسانهها هم تنها میتوانند به مواردی دل خوش کنند که ناگهان دری به تخته بخورد و چند تا لیست و رقم از نرخ و تعرفههای تبلیغاتی سازمان صداوسیما در زمانهای مختلف کنداکتور پخش به دست آنها برسد؛ اطلاعاتی که این بار از سر قرعه به خبرنگار خبرآنلاین رسیده است. اطلاعات این تعرفه مربوط به آن دست زیرنویسهای تبلیغاتی است که در طول رقابتهای لیگ جهانی والیبال و زمان بازیهای ایران از تلویزیون پخش شدهاند. به گزارش خبرآنلاین، پخش زیرنویسها تنها بخشی از آگهیهای بازیهای لیگ جهانی والیبال است که رقم بالایی برای این سازمان، عایدی دارد. هر زیرنویس به اندازه 15 ثانیه تیزر محاسبه میشود. این هزینه برای تولیدات داخلی به ازای هر بار پخش 30 تا 35میلیون تومان است که اگر یک شرکت یا موسسه برای هر ست بازی، پخش سه مرتبه تیزر را درخواست بدهد، رقمی معادل 100میلیون تومان باید بپردازد. بد نیست بدانید تنها در گیم اول بازی دوم ایران و آمریکا، 17 آگهی زیرنویس پخش شد که صورتحساب آن، بالغ بر550میلیون تومان است. فقط اگر الان مشغول حساب کتاب هستید تا بدانید در 12 بازی اخیر تیم والیبال ایران در رقابتهای لیگ جهانی صداوسیما از زیرنویسهایش چه درآمدی به دست آورده، دو نکته مهم را فراموش نکنید اول اینکه هزینه پخش زیرنویس محصولات خارجی بیشتر از عدد یاد شده است و نکته دوم هم اینکه رقم دریافتی صداوسیما برای آگهیهای گوشوارهای در این مسابقات عدد متفاوت و بیشتری است.