شماره ۶۰۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۱ تير
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از برنامه‌ها و فعالیت‌های بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم
نمایشگاهی برای همدلی و همزبانی در ماه نیایش و مهربانی

شهروند| حالا 23‌سال می‌شود که هر ‌سال ماه رمضان با یک اتفاق می‌آید؛ با نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم. نمایشگاهی که 23‌سال است در تهران و بقیه شهرها برگزار می‌شود و از دو ساعت قبل و پنج ساعت بعد از افطار، روزه‌داران را به شرکت و تماشای غرفه‌های مختلف   انتشاراتی دعوت می‌کنند.
امسال 3 تیر یعنی هفتمین روز ماه رمضان، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران، با شعار «همدلی و همزبانی در پرتو قرآن» مانند ‌سال گذشته در باغ موزه دفاع مقدس، بیست و سومین تجربه خود را آغاز کرد. نمایشگاه تا 27 رمضان مصادف با 23 تیرماه
ادامه می‌یابد. اما نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال بخش‌های جدیدی نسبت به سال‌های گذشته دارد؛ امسال باغ کتاب به فضای نمایشگاه باغ‌موزه دفاع مقدس اضافه شده است. همچنین خیابان بین باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب که گذر فرهنگ نام‌گذاری شده برنامه‌های مختلفی برای مخاطبان نمایشگاه تدارک دیده است. فضای باغ کتاب مسقف است و برنامه‌های نمایشگاهی در بیش از 8‌هزار متر مربع از این بخش ارایه می‌شود. علاوه بر اینها، بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بخش‌های مختلفی دارد؛ از بخش حوزوی گرفته تا عفاف و حجاب و کودکان و نوجوانان. بخش نهادها و موسسات، بخش هنری، بخش دانشگاهیان، فعالیت‌های مکتوب، آموزش‌و‌پرورش، رسانه‌های دیجیتال، بین‌الملل، تجلیل از خادمان قرآن کریم و ... از دیگر بخش‌های این دوره از نمایشگاه قرآن است. برگزارکنندگان این نمایشگاه اعلام کرده‌اند، در بخش حوزوی نمایشگاه، فعالیت‌های مربوط به حوزه علمیه قم و موسسات حوزوی در قالب ۸۰ موسسه حضور دارند. رونمایی از بعضی از آثار قرآنی که در یک‌سال گذشته در حوزه‌های علمیه منتشر شده است، شب شعر حوزه‌ها، معرفی مفسرانی که کارهای بزرگ و سترگی در حوزه قرآن و معرفی قرآن انجام دادند و پاسخ به سوالات و شبهات بازدیدکنندگان توسط بیش از ۷۰ مشاور قرآنی از دیگر فعالیت‌های این بخش است. امسال در نمایشگاه قرآن بیش از ۴۵ نهاد و تشکل قرآنی حضور دارند. بخش هنری نمایشگاه قرآن از بخش‌های جذاب و پر استقبال امسال است. در این بخش شاهد نمایش 114 اثر هنری در زمینه‌های مختلف هنری و با مضامین قرآنی از 114 هنرمند صاحب‌نام هستیم.
بودجه کم، فعالیت‌های گوناگون
امسال اما نمایشگاه قرآن با یک تفاوت نسبت به همیشه برگزار می‌شود؛ آنطور که دبیر نمایشگاه قرآن کریم اعلام کرده، بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم، با کمترین هزینه برگزار می‌شود.
«برزین ضرغامی»، دبیر نمایشگاه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران می‌گوید که امسال برای هزینه‌های نمایشگاه سه و نیم‌میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است:  «بودجه نمایشگاه امسال سه و نیم‌میلیارد تومان بوده که قطعا بیشتر از نصف بودجه‌ سال گذشته و یک‌چهارم سال‌های قبل بوده است. شهرداری نیز هیچ حمایت مالی از نمایشگاه نداشته و تنها حمایت پشتیبانی از ما داشته است.» به گفته ضرغامی، بخش بین‌الملل بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، یک روز قبل از نیمه ماه مبارک رمضان یعنی دیروز افتتاح شد و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. در این بخش
 12 هنرمند از کشورهای عراق، سوریه، بوسنی و هرزگوین، اندونزی، ترکیه و افغانستان حضور دارند. علاوه بر آن 8 نفر از قرآن‌پژوهان و فعالان کشورهای هلند، نیوزيلند، ترکیه، اندونزی و مالزی در این بخش حضور خواهند داشت. تجلیل از خادمان قرآن یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که امسال در سالروز ولادت امام حسن(ع) یعنی نیمه ماه مبارک رمضان و در نمایشگاه قرآن  برگزار می‌شود.  دبیر بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره فعالیت کمیته علمی که در این دوره از نمایشگاه قرآن حضور ندارد، می‌گوید: «سال گذشته بخش مستقلی به‌عنوان کمیته علمی در نظر گرفته شده بود که برگزاری نشست‌ها را بر عهده داشت. ‌سال گذشته در برخی نشست‌ها ملاحظه می‌شد که غیر از خود عوامل برگزاری نشست، شخص دیگری در سالن برای بهره‌مندی از مطالب مطرح‌شده حضور نمی‌یافت،‌ پس به این علت که این بخش بازخورد لازم را نداشت، امسال به این صورت عمل شده است که هر کمیته برگزاری نشست‌های خود را بر عهده گرفته است و آن را به صورت داخلی برگزار می‌کند.»
برپایی 6 کارگاه عفاف و حجاب
در نمایشگاه قرآن
یکی از بخش‌هایی که امسال در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، طرفدار و بازدیدکنندگان بسیاری دارد، بخش عفاف و حجاب است. بخش عفاف و حجاب که امسال برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن حضور یافته، علاوه بر عرضه محصولات گوناگون حجاب اسلامی از قبیل انواع چادرهای مجلسی، پذیرایی و نماز، انواع مقنعه و روسری، یقه حجاب و ...دوره‌های آموزشی و تربیتی و تفسیری در حوزه عفاف و حجاب را هم
برگزار می‌کند. آنطور که برگزارکنندگان این دوره از نمایشگاه قرآن اعلام کرده‌اند، بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن میزبان 6 کارگاه آموزشی و جلسات آسیب‌شناسانه عفاف و حجاب خواهند بود. این کارگاه‌ها با موضوعات مختلفی مانند طراحی دوخت چادر، آموزش دوخت کیف پارچه حجاب، طراحی و دوخت مانتو عبایی (پوشش بلند) در محل سالن نشست‌های کمیته عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن کریم برگزار می‌شود. آیین نکوداشت مقام شامخ حضرت خدیجه(س) یکی از برنامه‌هایی است که در نمایشگاه قرآن برگزار شد.
 «محمدرضا حشمتی»، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان نخستین سخنران در این همایش گفت: «در روزگاری که کمتر نامی از حضرت خدیجه(س) برده می‌شود، گروهی که بیشتر به شأن این بانوی بزرگوار توجه می‌کنند در آستانه سالروز وفات آن حضرت در این نشست دور هم جمع شده‌اند و این توفیق کمی نیست. جلسات و همایش‌های متعددی در طول‌ سال برگزار می‌شود اما این همایش از جنس دیگری است. این مجلس بوی حضرت فاطمه (س) را دارد چرا که قصد داریم از مقام مادر این حضرت تجلیل کنیم.»  او در بخش دیگری از سخنان خود گفت:
« تجلیل از مقام این حضرت كه چندین‌ سال در نمایشگاه برگزار می‌شد اما میان آن وقفه افتاده بود، خوشبختانه با برگزاری نشستی باشکوه، ‌سال گذشته برگزاری این همایش از سر گرفته شد.» «احمد مسجدجامعی»، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در سخنانی در این همایش با اشاره به ارزشمند بودن برگزاری چنین همایش‌هایی گفت:  «امیدوارم در دوره جدید برگزاری نشست‌های مربوط به مقام حضرت خدیجه (س) شاهد شکوفایی هر چه بیشتر نسبت به دوره‌های قبل باشیم.» مسجدجامعی ادامه داد: « هر ‌سال جلسات متعددی درباره حضرت مریم در دنیا برگزار می‌شود، آثار زیادی هم درباره این شخصیت برجسته تالیف می‌شود که البته امر پسندیده‌ای است اما سوال اینجاست که چرا درباره مقام حضرت خدیجه(س) که در شأن و جایگاه او هیچ تردیدی وجود ندارد، شاهد چنین توجهی نیستیم؟ حضرت خدیجه(س) نقطه وحدت همه مسلمانان از هر گروهی است، مانند قرآن کریم و ماه مبارک رمضان که همه مسلمانان را با گرایش‌های مختلف دور هم جمع می‌کند و می‌تواند مایه نزدیکی دل‌ها باشد.»
خدمات شهری در اختیار بازدیدکنندگان
 از نمایشگاه  قرآن کریم
امسال اما شهرداری تهران سعی کرده با همکاری با وزارت ارشاد، رفت و آمد بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن را آسان کند. افزایش ساعت کاری خط یک مترو یکی از این فعالیت‌ها است. «محسن نایبی»، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه مترو از افزایش ساعات خدمات‌دهی مترو همزمان با برگزاری نمایشگاه خبر داده و گفته است: «این تغییرات در خط یک مترو است که در مسیر نمایشگاه قرآن اتفاق می‌افتد. امکان دسترسی به
 بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن که در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود از دو ایستگاه شهید حقانی و شهید همت وجود دارد.» نایبی گفته که نیم ساعت به سرویس‌رسانی شبانه قطار‌ها اضافه شده است: «این روال تا 23 تیرماه و همزمان با پایان کار نمایشگاه ادامه دارد و بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌توانند تا ساعت 23 از آخرین قطارهایی که از دو ایستگاه یادشده عبور می‌کنند به مقصد خود حرکت کنند.» او از تزریق دو قطار اضافی به خط یک خبر داده است:  «بدین ترتیب خدمت‌رسانی در شب‌های ماه مبارک رمضان دو سرویس بیشتر خواهد بود.»  این‌ها همه در حالی است که ‌سال گذشته به دلیل استفاده از خط یک مترو برای عملیات عمرانی سایر خطوط، امکان افزایش ساعت کاری مترو برای بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن وجود نداشت اما امسال در طول برپایی نمایشگاه، اتوبوس‌های ویژه‌ای در میادین مهم شهر مستقر هستند و از ساعت 6 بعدازظهر تا یک بامداد به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند. از طرف دیگر 50 دستگاه ون تاکسی در ایستگاه‌های اطراف باغ موزه دفاع مقدس برای رساندن شهروندان به محل نمایشگاه به‌طور رایگان خدمت‌رسانی می‌کنند.


تعداد بازدید :  101