شماره ۶۰۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۱ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای: ایران با آن‌چه در چارچوب پروتکل الحاقی قانونی است، مخالفت نمی‌کند
«سیدحسین موسویان»، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در میزگردی با حضور 2 دیپلمات پیشین آمریکایی به تشریح مواضع ایران درخصوص تسلیحات هسته‌ای پرداخت. به گزارش ایسنا، در این میزگرد که به میزبانی شبکه الجزیره آمریکا برگزار شد «لینلکن بلوم فیلد»، معاون وزیر خارجه آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری «جورج بوش» و همچنین «گرک تیلمن»، دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا نیز حضور داشتند. حسین موسویان در پاسخ به این سوال که چرا نباید ایران بمب اتم داشته باشد عنوان کرد: «در ارتباط با این موضوع دو دلیل وجود دارد، دلیل اول مربوط به فتوای رهبر عالی ایران در مورد حرام بودن کلیه سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی است و در هیچ کشور اسلامی در این سطح و با این جدیت چنین فتوای مذهبی ارایه نشده است .»
موسویان با بیان این‌که ایران عضو معاهده ان‌پی‌تی است، تصریح کرد:  ایران از اولین کشورهایی بوده که معاهده را امضا کرده است و اولین کشوری بوده که پیشنهاد عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای را ارایه کرده است. بنابراین هم براساس اعتقادات دینی و هم تعهدات بین‌المللی ایران مخالف سلاح هسته‌ای است و معتقد است که هیچ کشوری حق داشتن این سلاح‌ها را ندارد.
موسویان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر آیت‌الله خامنه‌ای درباره مذاکرات و مباحث مربوط به تحریم‌ها گفت: «ایران و قدرت‌های جهانی قبلا توافق کرده‌اند که میزان، معاهده ان‌پی‌تی است. ایران با تعهدات حداکثری در چارچوب این معاهده موافقت کرده است و آیت‌الله خامنه‌ای هم موافقند. ایران با تمام اقدامات اعتمادساز در تأسیسات غنی‌سازی و آب سنگین در مورد عدم انحراف برنامه هسته‌ای‌اش به سمت ساخت بمب اتم موافقت کرده است هرچند برخی از این موارد فراتر از معاهده ان‌پی‌تی است. رهبر عالی ایران هم در این موارد مخالفتی نکرده است.»
عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تأکید کرد:  رهبر عالی ایران با موارد زیاده‌خواهی آمریکا ازجمله بازجویی از دانشمندان هسته‌ای و بازرسی از مراکز نظامی مخالفت کرده است. شما می‌دانید که تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران شهید شدند. هیچ متخصص هسته‌ای در ایران حاضر نیست با معرفی به آژانس جانش را به خطر بیندازد. هیچ کشوری اجازه بازدید از مراکز نظامی را نداده و نمی‌دهد. آن‌چه که در چارچوب پروتکل الحاقی، قانونی است ایران با آن مخالفتی نخواهد داشت.

در دیدار با وزیر خارجه عمان
امیرعبداللهیان خواستار توقف حملات عربستان به یمن شد
معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه در دیدار با وزیرخارجه عمان خواستار توقف حملات نظامی عربستان علیه مردم روزه‌‌دار یمن شد. به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان در مسقط با یوسف بن علوی وزیر مسئول در امور خارجی سلطنت عمان دیدار و درخصوص روند همکاری‌های دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و رایزنی کرد.
در این دیدار امیرعبداللهیان از عمان به‌عنوان یک همسایه خوب و از روابط دو کشور به‌عنوان الگویی موفق در روابط با کشورهای منطقه و همسایه یاد کرد. وی ضمن ممتاز خواندن روابط دو کشور از نقش سازنده سلطان قابوس در مذاکرات هسته‌ای با 6کشور و در ایجاد ثبات و امنیت و حمایت از راهکارهای سیاسی در حل مشکلات منطقه تقدیر و تشکر کرد.
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به استمرار حملات نظامی عربستان‌سعودی علیه مردم مظلوم و روزه‌دار یمن بار دیگر خواستار توقف هرگونه حملات نظامی خارجی شد و مواضع و نقش عمان در قبال تحولات یمن به‌ویژه همکاری این کشور در تسریع ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور را سازنده خواند.
یوسف بن علوی وزیر مسئول در امور خارجی سلطنت عمان نیز در این ملاقات روابط دو کشور را بسیار خوب توصیف و بر نقش سازنده کشورمان در تحولات منطقه تأکید کرد.
مقام عمانی به تحولات یمن اشاره و وضع انسانی را در آن کشور بسیار اسفناک توصیف کرد و خواستار تسریع در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه شد. بن علوی خطر گروه‌های تروریستی و تکفیری را تهدیدی علیه همه کشورهای منطقه دانست و بر رایزنی و مشارکت همه کشورهای همسایه در مبارزه با این تهدید تأکید کرد. در این دیدار همچنین آخرین تحولات سوریه با تکیه بر راهکار سیاسی برای حل مشکلات این کشور مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت.


تعداد بازدید :  167