شماره ۶۰۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۱ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

مرگ 60 سرباز مصری به دست داعش در صحرای سینا
روز گذشته و در جریان درگیری حمله تروریست‌ها و انفجار خودرو‌های بمب‌گذاری شده در شبه‌جزیره سینا در مصر، دست‌کم 60 تن از نظامیان ارتش این کشور کشته‌ شدند.
در ادامه سلسله ناآرامی‌های مصر، گروه‌های تروریستی دیروز و در حملاتی همزمان، چندین پایگاه نظامی ارتش مصر در صحرای سینا را هدف قرار دادند. مقامات مصری مرگ دست‌کم 60 نظامی در جریان حملات روز گذشته را تأیید کردند و گروه تروریستی داعش که در مصر تحت عنوان «ولایت سینا» فعالیت می‌کند مسئولیت این حمله را برعهده گرفته ‌است.
این حملات با شلیک چندین خمپاره به سوی پایگاه‌های نظامی جنوب شهر «شیخ زوید» آغاز شد و در پی آن درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی مصر و تروریست‌های گروه «ولایت سینا» شدت گرفت. شمار نیرو‌های افراطیون در این حمله 70 تن گزارش شده ‌است.
در یکی از این حملات و با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یک پایگاه‌ نظامی در شیخ زوید 10 نظامی مصری کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.  بنابر گزارش یک پایگاه خبری مصری در پی حمله به 2 ایست بازرسی ارتش نیز ده‌ها تن از نظامیان مصری کشته و زخمی شدند.
در این حملات از خودروهای بمب‌گذاری شده، موشک‌اندازهای دوش پرتاب و حملات خمپاره‌ای در کنار درگیری‌ با استفاده از سلاح‌های سبک و
 نیمه سنگین استفاده شده و ارتش مصر نیز در پاسخ به حملات، عملیاتی را علیه گروه‌های تندرو شمال سینا آغاز کرده است. یک منبع امنیتی نیز گفت ارتش مصر در حملات هواپیماهای آپاچی توانست 22 تن از عناصر تکفیری ولایت سینا را به هلاکت رسانده و تعدادی دیگر را مجروح کند. گفته می‌شود جت‌های جنگنده نیروی هوایی مصر نیز برای حمایت از نظامیان ارتش به سوی این منطقه حرکت کرده‌اند.
هنوز آمار دقیقی از شمار کشته‌ها و زخمی‌های ارتش مصر در این حملات گزارش نشده اما ساکنان محلی از شدت درگیری‌ها و انتقال تعداد زیادی زخمی و مجروح به مراکز بیمارستانی خبر داده‌اند. منابع مصر نیز کشته شدن دست‌کم 60 نظامی را تأیید کرده‌اند. ارتش مصر با صدور بیانیه‌ای تعداد تلفات نیروهای نظامی در سینا را 10 تن اعلام کرده که منابع محلی آن را غیرواقعی می‌دانند. ارتش می‌گوید 22 تن از مهاجمان نیز از پای درآمده‌اند.
گفته می‌شود افراطیون در جریان حملات روز گذشته به ایست‌های بازرسی 2 تانک ارتش مصر را نیز تصاحب کرده‌اند. به گفته شاهدان، برق منطقه شیخ زوید قطع شده‌ است و تداوم درگیری‌ها، ساکنان را در خانه‌هایشان محبوس کرده ‌است.

اعلام بازگشایی سفارت‌خانه‌های آمریکا و کوبا
مقامات آمریکایی در روز گذشته از توافق آمریکا و کوبا برای بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود در واشنگتن و‌ هاوانا خبر دادند، تا نزدیک به نیم قرن رابطه خصمانه میان 2 کشور که از دوران جنگ سرد به یادگار مانده‌است، پایان یابد.
مقامات دولت آمریکا پیشتر از احتمال اعلام خبر بازگشایی سفارتخانه‌های واشنگتن و‌ هاوانا در روز چهارشنبه – به وقت آمریکا- خبر دادند که گامی بزرگ در بازگشت روابط دیپلماتیک میان این
 2 کشور محسوب می‌شود.
بارک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن و جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا که در محل مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین به سر می‌برد اظهارات را در این خصوص عنوان کردند.
همچنین پیش‌بینی می‌شود که دولت کوبا نیز بیانیه مشابهی را در‌ این خصوص منتشر کند. پرده‌برداری رسمی از عادی‌سازی این روابط میان رقبای دوران جنگ سرد نزدیک به 6 ماه پیش و پس از آن صورت گرفت که اوباما و رائول کاسترو در دیداری تاریخی از گشایش روابط دیپلماتیک خبر دادند.
با اعلام رسمی این خبر روابط دو کشور به حالت عادی ارتقا خواهد یافت و فرصتی برای تعامل با یکدیگر درخصوص منافع واشنگتن و ‌هاوانا از سوی سفارت‌خانه‌ها و سفیرانی که در ادامه معرفی می‌شوند، فراهم خواهد شد. با این حال وزارت امور خارجه باید 15 روز پیش از بازگشایی سفارت کنگره آمریکا را در جریان این موضوع قرار دهد.
یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران در این‌خصوص عنوان کرد به‌زودی «به صورت رسمی توافق آمریکا و کوبا برای برقراری دوباره روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها در پایتخت یکدیگر را اعلام خواهیم کرد».
به نظر می‌رسد ترمیم روابط آخرین مرحله در عادی‌سازی روابط میان این دو باشد، هرچند که به نظر می‌رسد این پروسه با توجه به بحث‌های داخل آمریکا پیرامون مسائل حقوق‌بشری در کوبا با کندی مواجه شود. مذاکرات محرمانه ایالات متحده آمریکا و کوبا برای برقراری مجدد روابط از اواسط‌ سال 2013 آغاز شد و درنهایت در 17 دسامبر ‌سال 2014، باراک اوباما و رائول کاسترو در 2 پیام جداگانه و همزمان از تبادل زندانیان و تلاش برای عادی‌سازی روابط خبر دادند. آمریکا در ماه می‌ نیز کوبا را از فهرست خود از کشور‌های حامی تروریسم خارج کرد. کوبا در
 ‌سال 1982 در فهرست کشور‌های حامی تروریست قرار گرفت و موانع فراوانی برای دسترسی این کشور به بازار‌های جهانی فراهم شد.


تعداد بازدید :  198