شماره ۶۰۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۱ تير
صفحه را ببند
آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی:
استعدادهای زیادی را به خاطر جمود فکری از دست دادیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این جمله که تفکرات جامد، مانع پیشرفت دانشگاه‌ها و حوزه‌ها می‌شود، افزود:  استعدادهای زیادی را به‌خاطر جمود فکری در برخورد با نوآوری‌های علمی و دانشمندان و محققان از دست دادیم که بسیار قیمتی‌تر از نفت و منابع دیگر بودند.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی در نشست علمی اعضای حلقه دانش و فناوری شورای آزاداندیشی دینی، اندیشه آزاد و آزادی اندیشه را یک اصل اساسی در اسلام و از مصرّحات آیات در قرآن و روایات خواند.
وی ادامه داد: یکی از ضرورت‌های تربیت دینی نسل حاضر و ترسیم آینده‌ای روشن، اثبات آزاداندیشی دینی و وجود آن در جوامع اسلامی است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقادی تفکرات مخالف آزادی اندیشه و وجود آن در سطوح مختلف جامعه را برای اصلاح روش‌های کنونی، ضروری توصیف کرد و گفت:  این‌که باید حرف‌های دیگران را شنید و بهترین‌ها را انتخاب کرد، صراحت قرآنی و تبیین نظر اسلام است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سیاه‌نمایی‌های افراطی بعضی‌ها گفت:  باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که هزینه‌های زیربناهای ماندگار که امروز در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد متعلق به نسل آینده است که قدرتی برای ایران در سال‌های بعد می‌شوند و مخصوص نسل موجود نیست.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که ایران و مکتب اهل‌بیت(ع) می‌توانند رهبر فکری جهان اسلام باشند، گفت: ظرفیت این کار را داریم اما این مهم، شرایطی دارد که باید برآورده شود و موانعی وجود دارد که فعلاً کسی جرات نمی‌کند با مانع‌تراشان برخورد کند.
هاشمی‌رفسنجانی با تبیین اهداف طرح«کرسی‌های آزاداندیشی»، گفت:  وقتی دیدم اهداف ایشان در حد شعارهای سطحی و چند سمینار تبلیغاتی بر زمین مانده، دست به قلم بردم و کتاب آزاداندیشی دینی را به‌عنوان مقدمه کار نوشتم که البته باید با استفاده از منابع و ماخذ غنی‌تر شود.


تعداد بازدید :  201