شماره ۶۰۳ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۱ تير
صفحه را ببند
موافقت مشروط نخست‌وزیر یونان با اصلاحات پیشنهادی وام‌دهندگان بین‌المللی
آنگلا مرکل: تا پیش از رفراندوم حاضر به گفت‌وگو نیستیم

نخست‌وزیر یونان روز گذشته و در پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای بازپرداخت بدهی آتن به صندوق بین‌المللی پول، با ارسال نامه‌ای به اتحادیه اروپا اعلام کرد که حاضر است اصلاحات پیشنهادی وام‌دهندگان بین‌المللی برای دریافت کمک‌های مالی را با چند شرط بپذیرد. به دنبال این پیشنهاد، صدراعظم آلمان در روز گذشته و در اظهاراتی قاطع عنوان کرد که تا پیش از برگزاری رفراندوم یونان درخصوص پذیرش شرایط وام‌دهندگان بین‌المللی، گفت‌وگوی تازه‌ای با مقامات آتن صورت نخواهد گرفت. «آنگلا مرکل» با این اظهارات مصالحه صورت گرفته از سوی نخست‌وزیر یونان را رد کرد، هرچند که «الکسیس سیپراس» همچنان حاضر نیست به برخی از خواسته‌های کلیدی وام‌دهندگان تن دهد. صدراعظم آلمان در سخنان روز گذشته خود در پارلمان این کشور عنوان کرد که هیچ دلیلی برای گفت‌وگو با دولت سیپراس تا پیش از رفراندوم هفته آینده درخصوص طرح کمک‌های اتحادیه اروپا وجود ندارد. مرکل در این سخنان عنوان کرد: «درهای مذاکره با دولت یونان همواره باز است و باز خواهد ماند» اما با این حال در ادامه افزود که هیچ گفت‌وگویی تا پیش از رفراندوم صورت نخواهد گرفت. «ولفگانگ شوبل»، وزیر اقتصاد آلمان نیز که به شدت از اظهارات اخیر سیپراس برافروخته بود گفت: «یونان در وضع دشواری است، اما این صرفا به خاطر عملکرد دولت یونان است. شاید مقصر شمردن دیگر کشور‌ها از سوی یونان در خود یونان مفید واقع شود، اما با این حال در واقعیت تاثیری ایجاد نمی‌کند».
شوبل در ادامه عنوان کرد: «دولت یونان هیچ کاری برای مردمش انجام نمی‌دهد و تنها به انتشار بیانیه‌های نادرست ادامه می‌دهد. آنها نباید به خاطر وضعیتشان دیگران را مورد سرزنش قرار دهند». به این ترتیب تلاش 11 ساعته الکسیس سیپراس، برای افزایش کمک‌های مالی به یونان که آخرین مهلت آن روز سه‌شنبه بود بی‌نتیجه و یونان نیز از بازپرداخت بدهی‌هایش ناتوان ماند.
الکسیس سیپراس کمی پیش از آن‌که مهلت پرداخت بدهی‌های یونان به پایان برسد سرانجام با بخش بزرگی از خواسته‌های وام‌دهندگان بین‌المللی موافقت کرد، هرچند که درنهایت خواستار اعمال اصلاحاتی درخصوص مالیات بر ارزش‌ افزوده و حقوق بازنشستگی تعیین شده در پیشنهاد وام دهندگان شد.

 


تعداد بازدید :  185