برای والدین سختترین مساله این است که بشنوند فرزندشان معلولیت ذهنی یا فیزیکی دارد. این موضوع ممکن است هولناک باشد؛ پیش از آن فکر میکردید فرزندتان فقط کمی کندتر از همسنوسالهایش است. در چنین شرایطی طبیعی است که دلتان بشکند و گرفتار وحشتی عمیق شوید. وقتی به این فکر میکنید که میبایست سالهای طولانی پیشرو را از کسی مراقبت کنید که بهتنهایی از پس زندگیاش برنمیآید یا معلولیتذهنی دارد و نمیتواند ارتباط موثری با جامعه داشتهباشد، وحشت میکنید. بعد از فروکشکردن احساس ترس، ممکن است احساس گناه گریبانتان را بگیرد. از خودتان میپرسید: آیا این نتیجه کارهایی است که زمان بارداری انجام دادهام؟ اصلا چرا در دنیا باید این اتفاق برای فرزند ما بیفتد؟
گفتوگو با والدینی که فرزندان معلول دارند، پیوستن به گروههای حمایتی و شرکت دادن فرزندتان در برنامههای آموزشی بسیار مفید است. میتوانید با خواندن مطالب مفید، درباره معلولیت بیشتر بیاموزید و بهترین کار را برای فرزندتان انجام دهید.
برنامهها
برنامههایی وجود دارد که شرکت در آنها باعث میشود کودک مهارت یاد بگیرد. ممکن است به نبوغ فرزندتان در زمینه کامپیوتر یا تواناییاش در حل مسائل ریاضی و فنی پی ببرید. هرگز برای شرکتدادن فرزندتان در برنامههای آموزشیای که حدس میزنید در آنها استعداد دارد، درنگ نکنید. اگر او خودش را باور داشته باشد و تشویق شود، هیچ دلیلی ندارد که در یکی از آن برنامهها پیشرفت نکند. ممکن است بتواند ساختن جعبه را یاد بگیرد یا وسایل الکتریکی را تعمیر کند. این مهارتها باعث میشوند او باور کند میتواند کارهای مهمی انجام دهد و درنهایت میتواند شغل مناسبی پیدا کند و مستقل شود.
برنامههای آشنایی با معلولیت باید گسترش یابند تا صاحبان مشاغل به این باور برسند که اگر شخصی معلول است، به این معنا نیست که کارش را نمیتواند بهخوبی انجام دهد.
استراتژیهای آشنایی با معلولیت
پذیرش دانشآموزان معلول در مدارس عادی آشکارترین راه پذیرش معلولان در جامعه است. بهترین روش برای آموزش افراد شروع آموزش در سنین پایین است؛ چراکه کودکان کمتر تحتتأثیر باورهای رایجاند و آمادگی بیشتری برای آموزش دیدن دارند. در بسیاری مدارس محیطی فراهمشده که کودکان معلول در کنار دیگر کودکان آموزش ببینند. این باعث میشود معلولان در جامعه پذیرفته شوند و با آن بیگانه نباشند و نیز امکان تعامل دانشآموزان معلول با دیگر دانشآموزان فراهم میشود.
در مقابل، فعالیت مدارس ویژه معلولان نیز لازم و ارزشمند است؛ زیرا در برخی شرایط مدارس معمولی نمیتوانند نیازهای معلولان را تأمین کنند. باوجود اینکه به چنین کودکانی، بهدلیل نیازهای ویژهشان، خدمات متفاوتی ارایه میشود، آنها نباید احساس کنند انسانهای متفاوتی هستند.
خارج از محدوده کلاس و مدرسه فرصتهای بسیاری وجود دارد که نشاندهنده اجرای عملی استراتژیهای آشنایی با معلولیت است. یک مثال خوب در این مورد رقابتهای پارالمپیک است. کسانی که با این رقابتها آشنایی دارند، میدانند افراد معلول میتوانند نهایت تواناییهای انسانی را بهنمایش بگذارند. آنها بهمعنی واقعی کلمه ورزشکارند. معلولان روی ویلچر در مسابقات تنیس و بسکتبال با هم رقابت میکنند و افراد دچار نقصعضو در مسیر مسابقه میدوند. معلولان با غلبه بر محدودیتهایشان بهترین موفقیتهای ورزشی را بهنمایش میگذارند. این تصور که معلولان فقط در کارهای فیزیکی بسیار ساده میتوانند موفق باشند، بسیار سادهانگارانه است.
همچنین داوطلبان بسیاری برای ارتقای آگاهی عمومی در زمینه معلولیت فعالیت میکنند. همهساله هنرمندان محبوب، ورزشکاران، سازمانهای بشردوست، گروههای مدنی و بسیاری دیگر فعالیتهایی انجام میدهند تا توجه مردم و رسانهها را بهموضوع معلولیت جلب کنند.