شماره ۵۹۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۷ تير
صفحه را ببند
انتقاد رئیس فراکسیون اکثریت مجلس از سازوکارهای پارلمانی در ایران
نظارت‌های مجلس دل‌بخواهانه است

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ضمن تأکید بر لزوم وجود آزادی بیان در مجلس و این‌که نمی‌توان دهن مجلس و نماینده‌ها را بست گفت که رویه‌شان در برابر تندروها و تندروی‌ها سکوت است چون اگر صد‌سال هم روی خود کار کنند باز هم نمی‌توانند مثل تندروهای مجلس فریاد بزنند.
کاظم جلالی در مصاحبه مفصلی که با خبرگزاری ایسنا انجام داده است درعین‌حال گفته است که برخی رسانه‌ها با تمرکز روی چند نفر به این طیف خاص پر و بال می‌دهند و اگر رویه تغییر کند و این حرف‌ها خریدار نداشته باشد، دیگر کسی نیست که حرف‌های تند بزند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با اشاره به اقدامات مجلس در موضوع هسته‌ای در ادوار گذشته و لزوم برداشتن تحریم‌ها در این دور از مذاکرات و مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا گفت که اگر حتی مجلس قوانینی در موضوع هسته‌ای تصویب کرده باشد می‌تواند این قوانین را درصورت لزوم تغییر دهد و ملغی کند.
کاظم جلالی در قسمت دیگری از این گفت‌وگو به آسیب‌شناسی نحوه فعالیت مجلس در ایران پرداخته و گفته است: تعداد جلسات مجلس زیاد است حال این‌که خیلی از پارلمان‌های دنیا آن‌قدر اجلاسیه ندارند که این یک نقص است. در این شرایط اگر مجلس تعطیل شود، می‌گویند نمایندگان بیکارند. اگر جلسات مجلس برگزار شود زمانی که لوایح ضروری به مجلس ارایه نمی‌شود، طرح‌های دیگر در نوبت بررسی قرار می‌گیرند که طبیعتا در دستور قرار گرفتن طرح مضراتی را به همراه خواهد داشت. برهمین اساس معتقدم که باید پارلمان را آسیب‌شناسی کرد.
رئیس فراکسیون اکثریت مجلس نهم در ادامه درباره نظارت‌های مجلس نیز می‌گوید: اساسا نظارت‌های ما نظارت‌های بکش‌بکش است. اگر بکشی می‌کشم و اگر ول کنی ول می‌کنم! این نظارت دل‌بخواهانه و غیرسیستمی است که باید اعتراف کنیم در طول 35‌سال گذشته، مجلس شورای اسلامی نهادسازی، سیستم‌سازی و طراحی برای اعمال نظارتش انجام نداده است، نقدی که به مجلس وارد است. نظارت‌های مجلس عمدتا نظارت‌های دل‌بخواهانه است که این نظارت‌ها به اراده شخص نماینده برمی‌گردد. جلالی سپس به تذکرات نیز اشاره کرده و ضمن این‌که آنها را وقت‌گیر و بی‌خاصیت عنوان کرده، گفته است: یکی از دبیران هیأت رئیسه باید نیم ساعت تا سه ربع این تذکرات را قرائت کند، قبلا روسای مجالس این کار را می‌کردند که جناب آقای دکتر لاریجانی با تغییر رویه این کار را به عهده دبیران هیأت‌رئیسه قرار دادند. درنهایت این تذکرات هیچ خاصیتی برای مجلس ندارد جز آن‌که نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان به مردم بگویند که تذکر داده‌اند.
کاظم جلالی درباره ابزار نظارتی مجلس و کارآمدی این ابزار نیز گفته است: بسیاری از تحقیق و تفحص‌ها مطرح می‌شود اما عملا پیگیری نمی‌شود یا در صحن قرائت نخواهد شد، حتی بعد از قرائت در صحن نیز پیگیری خاصی صورت نمی‌گیرد. لذا به نظر می‌رسد به جز مکانیسم استیضاح که مقداری کارد برنده‌تری است، بقیه امور نظارتی مجلس خیلی قابلیت اصلاح در امور را ندارد و بیشتر به امتیاز گرفتن نمایندگان برای حوزه‌های انتخابیه‌شان و نه شخص خودشان تبدیل می‌شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در انتقاد از عملکرد رسانه‌ها در پرداختن به مسائل داخل مجلس افزوده است: طرح سه فوریتی در موضوع هسته‌ای را همین رسانه‌ها برجسته کردند. مگر این طرح اعلام وصول شد که به نام مجلس خورده شود یا این‌که مگر بسیاری از نمایندگان اعلام نکردند که از آنها به عناوین دیگر امضا گرفته شده و آنها این طرح را امضا نکرده بودند.

 


تعداد بازدید :  178