شماره ۵۹۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۷ تير
صفحه را ببند
ادامه پروازها تا دو دهه دیگر
مهرآباد در تهران ماندنی شد

شهروند| قرار بود فرودگاه مهرآباد از تهران برود و سروصدا و مخاطرات و مشکلاتش را هم با خود ببرد. حالا مدیرعامل فرودگاه‌های کشور می‌گوید که فرودگاه مهرآباد دو دهه دیگر به فعالیت‌های پروازی خود ادامه می‌دهد و حتی اگر پروازهای این فرودگاه به جای دیگری منتقل شود، همچنان این فرودگاه عملیات پروازی خواهد داشت.
آلودگی صوتی و آلودگی هوا تنها بخشی از تأثیرات و پیامدهایی است که فرودگاه مهرآباد برای تهران دارد. سقوط هواپیمای C-130 و برخورد با یکی از ساختمان‌های مسکونی اطراف فرودگاه مهرآباد در‌ سال 1384 و سقوط هواپیمای ایران 140 در‌ سال گذشته، بیش از هر زمان دیگری نشان داد ادامه فعالیت فرودگاه مهرآباد در تهران آن هم در شرایطی که فضای پیرامونی آن را محله‌های مسکونی متراکم و ساختمان‌های بلند احاطه کرده، چقدر می‌تواند خطرناک باشد. با سقوط هواپیمای ایران 140 در‌ سال گذشته، بحث ضرورت انتقال مهرآباد از تهران جدی‌تر از همیشه مطرح شد. اعضای شورای شهر تهران گفتند که این موضوع را از دولت پیگیری می‌کنند و شهردار تهران هم در سخنان جداگانه‌ای گفت که خروج این فرودگاه از تهران را در دستور کار قرار می‌دهد. حالا اما «رحمت‌اله مه‌‎آبادی»، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور به «ایلنا»، گفته که مهرآباد در تهران ماندنی است: «مهرآباد به‌عنوان پر ترددترین فرودگاه کشور روزانه بیش از 350 پرواز در آن انجام می‌شود و مهرآباد پس از 70‌سال فعالیت در صنعت هوانوردی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.
با افزایش میزان آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از فعالیت مهرآباد، موضوع جابه‌جایی این فرودگاه یا انتقال پروازهایش جدی شد، اما گزینه‌ای برای جایگزینی پیرترین فرودگاه کشور پیدا نشد.» از سوی دیگر محمدعلی ایلخانی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی با بیان این که انتقال مهرآباد ممکن نیست مگر فاز دوم فرودگاه حضرت امام به اتمام برسد، گفت: تاکنون راهکارهای زیادی برای کاهش فعالیت فرودگاه مهرآباد و کاهش میزان آسیب‌های آن به اجرا رسید، ازجمله تعطیلی این فرودگاه در شب اما این راهکارها نه به‌عنوان درمان بلکه به‌عنوان مسکن‌های موقتی به کار می‌روند.او گفت: می‌توان مقاصد بیشتر از 500 کیلومتر فاصله از تهران را به فرودگاه حضرت امام منتقل کرد، اما راه‌های دسترسی به این فرودگاه در برابر هزینه بلیت سفرهای داخلی توجیه اقتصادی ندارد و در گام اول باید راه‌های دسترسی با حمل‌ونقل عمومی به فرودگاه حضرت امام مهیا شود.


تعداد بازدید :  204