شماره ۳۵۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ مرداد
صفحه را ببند
گفت‌و‌گوی «شهروند» با سرمربی تیم‌ملی بسکتبال در آستانه جام‌جهانی
بچیروویچ: به هیچ‌کس قول قهرمانی در آسیا را ندادم
من تعیین می‌کنم چه بازیکنی خط بخورد برخلاف بازیکنان من از حمایت وزارتخانه راضی‌ام

حسین جمشیدی| تیم ملی بسکتبال سه‌شنبه‌شب تهران را به مقصد اسلوونی ترک کرد تا پس از برپایی اردوی تدارکاتی در این کشور برای رقابت با بزرگان جهان در اسپانیا راهی این کشور شود. در حالی ‌که باید 12 بازیکن همراه تیم‌ملی در جام‌جهانی حضور یابند، بچیروویچ تصمیم گرفته با 13 بازیکن به اسلوونی برود و یک بازیکن را قبل از حضور در اسپانیا به ایران بازگرداند. سرمربی اسلوونیایی تیم‌ملی معتقد است تنها خودش تصمیم‌گیرنده نهایی در رابطه با بازیکن خط‌خورده خواهد بود و هیچ سفارشی را نمی‌پذیرد. در ذیل گفت‌و‌گوی مهمد بچیروویچ را قبل از حضور در جام‌جهانی بسکتبال با «شهروند»  می‌خوانید.
* بالاخره انتظارها به پایان رسید و راهی جام‌جهانی هستید، ارزیابی‌تان از شرایط تیم، مثبت است؟
شرایط کلی تیم خوب است و تقریبا طبق برنامه‌ریزی که داشتیم، پیش رفتیم. اردوهای تدارکاتی خوبی در اروپا داشتیم که ترس بازیکنان را از رویارویی با تیم‌های بزرگ جهان کمتر کرد.  امیدوارم آخرین اردوی که در زادگاه من برگزار می‌کنیم، برای بازیکنان مفید باشد و با صددرصد آمادگی به جام‌جهانی و مصاف با بزرگان برویم.
* شما 13 بازیکن را به اسلوونی می‌برید، فکر نمی‌کنید آخرین بازیکنی که خط می‌خورد، ضربه سنگینی از نظر روحی بخورد؟
هنوز نتوانستیم درخصوص آن یک بازیکنی که ما را در جام‌جهانی همراهی نمی‌کند، تصمیم بگیریم. یک نفر را بعد از اردوی اسلوونی به ایران بازمی‌گردانیم تا با 12 بازیکن به اسپانیا برویم.  تصمیم‌گیری درباره این‌که چند بازیکن را به اردو ببرم، با من است زیرا سرمربی تیم هستم و به شرایط بازیکنان کاملا واقفم.  در این مدت به نام هیچ بازیکنی کاری نداشتم و فقط براساس شایستگی بازیکنان این 13نفر را انتخاب کردم. توصیه هیچ‌کس را نپذیرفتم و الان هم به دلیل مشکلات احتمالي مثل ویزا و مصدومیت یک بازیکن اضافه با خودمان می‌بریم.  
* انتظار مردم از بسکتبال بالاست و دوست دارند تیم‌ملی به دور دوم صعود کند.
خودمان هم آرزویمان این است که به دور دوم صعود کنیم و یک نتیجه تاریخی در بسکتبال ایران رقم بزنیم اما متاسفانه در گروه مرگ جام‌جهانی قرار داریم.  گروهی که تمام تیم‌ها به صعود از آن امیدوارند. ما هدفمان این است که مصر و فرانسه را شکست دهیم اما شاید با این 2 پیروزی هم صعود نکنیم. شکست دادن تیم‌هایی مثل اسپانیا، برزیل و صربستان نیز کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. در هر صورت هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست و بهتر است منتظر روز مسابقه باشیم تا بخواهیم در این خصوص پیش‌بینی کنیم.
* پس حداقل انتظار این است که جوانان حاضر در تیم‌ملی نمایش خوبی داشته باشند اما در سال‌های اخیر نشان دادید که زیاد به جوانان اعتماد نمی‌کنید.
این صحبت درست نیست زیرا من در سال‌های اخیر همواره از جوانان در تیمم استفاده کردم. همین الان هم در ترکیب 13نفره خیلی از بازیکنان سن پایینی دارند و قطعا از تمام آنها استفاده می‌کنم.  اصلا اگر قرار بود از این بازیکنان استفاده‌ای نشود، آنها را همراه خودمان نمی‌بردیم.  مطمئن باشید پشتوانه خوبی برای بسکتبال ایران می‌سازیم.
* پس از قهرمانی‌ سال گذشته ایران در آسیا بازیکنان دائما از کمبودها گلایه داشتند و از وزارت ورزش و فدراسیون انتقاد می‌کردند. برنامه‌هایی که شما در سر داشتید، اجرایی شدند؟
من با نظر کسانی که می‌گویند حمایت خوب نبوده، مخالفم.  مطمئنا حمایت بسیار خوبی از من و تیمم صورت گرفت. من برنامه‌هایی را بعد از کسب عنوان قهرمانی آسیا و صعود به جام‌جهانی ارایه دادم که تقریبا تمام آنها اجرایی شد.  در یک‌سال اخیر واقعا هم فدراسیون و هم وزارت ورزش از ما پشتیبانی کردند و قبل از سفر به اسلوونی نیز دیدار خوبی با وزیر داشتیم.  در ضمن من مربی هستم و تمام کارهایم در حیطه زمین بسکتبال رقم می‌خورد و کاری به حاشیه‌ها ندارم که چه کسی چقدر پاداش گرفته و چه امکاناتی می‌خواسته که در اختیارش قرار ندادند.  به حاشیه‌های بیرون زمین کاری ندارم و بازهم تأیید می‌کنم وزارت ورزش حمایت خوبی از من داشت.
* قصد دارید تیمی که به جام‌جهانی می‌رود را به بازی‌های آسیایی اعزام کنید؟
نمی‌توانم بگویم که حتما همین تیم به اینچئون می‌رود زیرا بعد از جام‌جهانی مشخص می‌شود که کدام بازیکن عملکردش بد بوده یا این‌که مصدوم است.  ما تیم‌ملی «ب» را داریم که می‌توانیم از آن‌جا بازیکنان را جایگزین کنیم.  
* در هر صورت تنها مدال طلای این بازی‌های مسئولان و مردم را راضی می‌کند.
اگر قرار باشد همه فکر کنند که ما قطعا در بازی‌های آسیایی قهرمان می‌شویم، این یک معضل بزرگ در تیم ایجاد می‌کند و مطمئنا مدال طلا را از ما خواهد گرفت.  این طرز فکر درست نیست و من هم به هیچ‌کس قول نمی‌دهم که قطعا قهرمان شویم.  درست است که بسکتبال ایران نشان داده، در آسیا بهترین تیم است اما کره، چین و مالزی را هم نباید دست‌کم گرفت. 


تعداد بازدید :  232