شهروند| حالا حدود هشتسال است که پروژه قطار سریعالسیر حومهای در مسیر تهران - ورامین و گرمسار کلنگزنی شده است اما برخی خبرهای شنیده شده حاکی از آن است که این پروژه تنها 10درصد پیشرفت داشته است. این موضوع در شرایطی اتفاق میافتد که شرکت راهآهن از پشت پرده این پروژه پردهبرداری کرده است. روز گذشته روابطعمومی شرکت راهآهن خبری را به رسانهها ارسال کرده است مبنی بر اینکه پروژه قطار حومهای تهران - ورامین و گرمسار در سال 91 و با وجود پیشرفت 70درصدی در زیرسازیها، قربانی بازدید محمود احمدینژاد از این طرح شده است. براساس این گزارش، رئیسجمهوری وقت با یک تصمیم ناگهانی، خطوط درحال احداث راهآهن را به مترو تبدیل کرده است و مصوبه آن در هیات دولت تصویب شده و این پروژه برخلاف مواضع قانونی جنبه اجرایی به خود گرفته است. این در شرایطی است که در همان زمان رئیس مجلس این مصوبه را مغایر با قانون تشخیص داده و احداث خطوط مترو در محدوده حریم راهآهن را مجاز ندانسته است. با این وجود گویا دولت دهم به تشخیص مجلس بیاعتنایی کرده و کار را به شرکت مترو واگذار کرده است تا قطار حومهای جای خود را به مترو بدهد. قطار حومهای در سراسر جهان بهعنوان یک روش ارزانقیمت برای اتصال شهرهای کوچک به کلانشهرها به شمار میرود اما با این کارشکنی دولت دهم، حالا مترو به حریم راهآهن وارد شده است و قرار است برخلاف قانون تونلهای خود را در زیر خطوط راهآهن احداث کند. این موضوع باعث شده است پروژه قطار سریعالسیر تهران - ورامین و گرمسار متوقف شده و دعواها بین شرکت مترو و راهآهن بر سر تصاحب این طرح بالا بگیرد. این مسأله درحالی رخ میدهد که حسین نقویحسینی، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در گفتوگو با مهر برخی از ادعاهای مطرح شده توسط راهآهن را رد میکند و میگوید این پروژه زمانی که در دست راهآهن بوده است تنها 10درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و نه 70درصد و برای پیشبرد پروژه هیچ اقدام مهمی انجام نشد و علت واگذاری این پروژه به مترو نیز عدم توانمندی در راهاندازی قطار حومهای بود. نماینده مردم ورامین در مجلس تأکید کرده است لغو پروژه توسط رئیس مجلس تنها به دلیل رعایت نشدن حریم قانونی و مسائل فنی بوده است زیرا در مصوبه دولت قبل، حریم راهآهن در اختیار مترو قرار گرفته و فاصله احداث مترو با راهآهن بسیار کم بود به همین خاطر مجلس شورای اسلامی این مصوبه را خلاف قانون دانست و آن را لغو کرد. حالا با این وجود و برخلاف مصوبه مجلس شرکت مترو نیز وارد حریم راهآهن شده است و تونلهای خود را در مسیر خطوط قدیمی راهآهن احداث کرده است. البته شنیدهها حاکی از آن است که مترو هم برای پیشبرد این طرح اقدام مهمی انجام نداده است و تاکنون تنها 40درصد طرح را پیش برده است. با این حساب پروژه 8 ساله حالا حدود 3 سالی است که وارد جنجال دیگری شده است و همین مسأله به کندتر شدن روند اجرای آن دامن زده است.