| حجتالاسلام سيداحمد هاشمينژاد |
دلايل اختلاف در قرائت
الف) تازگي خط و كاربرد آن، به آن نحو كه مقارن با عصر پيامبر، خط تولد يافت كه قاعدتا داراي مشكلات زيادي بود، ازجمله نداشتن اعراب و نقطه بهگونهاي كه تلاوت آيات بسته به نظر شخصي، متفاوت ميشد.
ب) نبودن «الف» در بين كلمات عامل محدودكننده ديگري بود كه اختلاف در نحوه تلاوت را شامل ميشد.
ج) اجتهاد و نظر شخصي قاريان.
د) اختلاف در لهجهها. هر نقطه از كره خاكي، آداب و رسوم خاصي داشتند كه با فرهنگ قومي قبيلهاي ارتباط نزديك داشته، زبان و لهجه از وسايل اصلي هر نژاد و قوم است ازجمله در عربستان كه در تلاوت آيات، دچار يك تفاوت بودند و آن داشتن لهجه بود.
در همين راستا قاريان مواجه بودند با تقاضاي افراد درخصوص تلاوت مثلا قرائت ابن عباس يا زيدبن ثابت و ... و از همينجا
اختلاف در قرائت آيات پديد آمد.
طبقات قاريان قرآن
قاریان به 4 دسته تقسيم ميشوند:
الف) صحابه پيامبر: آن كساني كه مقارن با عصر پيامبر بودند و حضور ايشان را درك كردند همانند عبدالله بن مسعود.
ب) تابعين: آن افرادي كه زمان پيامبر را درك نكردند و همچنين افرادي كه همعصر با پيامبر بودند و در عين حال قرائتهاي ابن مسعود يا ابن عباس را دريافت كرده بودند.
ج) راويان: كساني كه از تابعين نقل ميكردند.
د) روايت از راويان: به صورتي كه قرائتي را به شخصي از راويان نسبت ميدادند و تلاوت ديگر را به شخص ديگر از راويان.
قاريان سبعه
قاريان هفتگانه يا سبعه شامل: 1- عاصم 2- نافع 3- ابن كثير 4- همزه بن حسب 5- كسايي 6- اعلا بصري 7- ابن عامر
عبدالله بن سلمي: از شاگردان علي بن ابيطالب بوده است و تلاوت آيات را از خود حضرت آموخته است.
عاصم: اهل كوفه، از قراء هفتگانه و در راه آموزش و تلاوت قرآن عبدالله بن سلمي سمت استادي او را بر عهده داشته است. لازم به ذكر است عبدالله بن سلمي و عاصم هر دو شيعه مذهب بودهاند.
حفص: از اصحاب امام صادق(ع) بوده است. او همچون عاصم كوفي بوده و عاصم استاد حفص
بوده است.
پس در تسلسلي كه ميان علي بن ابيطالب و حفص وجود داشته، به ترتيب علي بن ابيطالب كه استاد تلاوت و آموزش قرآن عبدالله بن سلمي بوده و سلمي آموزگار عاصم بود و حفص سمت شاگردي عاصم را داشته است. بنابراين قرائتي كه اكنون در ميان مسلمانان مرسوم است از شيعه است.