شماره ۳۵۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ مرداد
صفحه را ببند
دهلران 5/8ریشتر لرزید
ایلام همچنان در مشت زمین‌لرزه
نمودارهای لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران 363 زمین‌لرزه در مورموری و 10 پس‌لرزه در دهلران را به ثبت رسانده‌اند

گروه حوادث| 3روز از زمین‌لرزه 2/6 ریشتری در بخش مورموری آبدانان ایلام می‌گذرد اما هنوز زمین‌لرزه میهمان ساکنان زلزله‌زده است. درحالی‌که ساکنان مورموری هنوز از گزند لرزه‌های گاه‌و‌بی‌گاه رهایی نیافته‌اند زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی 8/5ریشتر دهلران را لرزاند. نمودارهای لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد تا ساعت 18روز چهارشنبه 363 زلزله در بخش مورموری به ثبت رسیده که 315 زمین‌لرزه کمتر از 4 ریشتر و 34 زمین‌لرزه بین 4و 5 ریشتر زمین زیر پای ساکنان این منطقه را به لرزه انداخته است. 6 زلزله هم بین 5 تا 6 ریشتر و یک زلزله 2/6 ریشتری هم به ثبت رسیده است.  زمین‌لرزه در مورموری، آبدانان، دهلران، اندیمشک، موسیان  و كرمانشاه هنوز ادامه دارد. انگار پایانی برای زلزله‌های کوچک و بزرگ نیست.  مردم در شوک زلزله بزرگ هستند اما 363 زمین‌لرزه آنها را از خانه‌هایشان فراری داده است. 4شب از نخستین زلزله مورموری می‌گذرد. حالا دهلران هم با زلزله 8/5 ریشتری به لیست شهرهای زلزله‌زده پیوسته است؛ دهلران شامگاه سه‌شنبه در شوک زلزله فرو رفت. درحالی‌که مردم مورموری، آبدانان هنوز از گزند زمین‌لرزه‌های گاه‌وبی‌گاه در امان نیستند شامگاه سه‌شنبه زمین‌لرزه‌ای 8/5ریشتری که کانون آن شهر موسیان در 25کیلومتری دهلران بود، 55زن، مرد و کودک را راهی بیمارستان دولتی شهدای دهلران کرد. به گفته رئیس بیمارستان،مصدمان به صورت سرپایی مداوا شدند. مناطق مسکونی، تجاری، اداری و زیرساختی شهرستان دهلران هم از این زلزله بی‌نصیب نبودند.  شدت زمین‌لرزه به‌حدی بود که آب، برق و تلفن مناطق شهری و روستایی این شهرستان مرزی قطع شد اما گروه‌های تخصصی بازسازی به سرعت وارد بخش‌های خسارت‌دیده شدند و فوری اقدام به راه‌اندازی جریان برق، آب و برقراری خطوط تلفن و مخابرات کردند.  15زمین‌لرزه مردم را از ترس آوار مرگ از خانه‌هایشان فراری داده است، تیم‌های امداد و نجات به منطقه رفتند با وجودی‌که امدادگران هلال‌احمر و نیروهای امدادرسان در مناطق زلزله‌زده مورموری هنوز مشغول امداد و نجات هستند. آب، چادر، موادغذایی و یخ  بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.  
فرماندار دهلران با اشاره به وحشت مردم از این زمین‌لرزه گفت:  پیش‌بینی لازم برای اسکان مردم درصورت وقوع زمین‌لرزه احتمالی دیگر اندیشیده شده است به همین‌منظور چادرهای اقامتی در دو منطقه شهر دهلران و یک نقطه بخش موسیان دایر شده است. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران عصر سه‌شنبه از مناطق زلزله‌زده شهرستان دهلران در جنوب باختری استان ایلام دیدن کرد. حسین کولیوند که عصر سه‌شنبه در جمع زلزله‌زدگان روستاهای «ذوالفقار» و «مملح» بخش موسیان شهرستان دهلران حضور داشت هم به «شهروند» گفت: باید هرچه زودتر چادر برای اسکان مردم آسیب‌دیده از زمین‌لرزه این روستاها توزیع شود. با توجه به شرایط حاکم بر منطقه و وقوع پس‌لرزه‌های فراوان با واگذاری یک تخته چادر به هر خانوار این روستاها موافقت شده که این کار انجام خواهد شد. به‌زودی میزان خسارت وارده به این روستاها و دیگر مناطق شهرستان دهلران که از زمین‌لرزه آسیب دیده‌اند توسط کارشناسان جمعیت هلال‌احمر برآورد می‌شود. امیدعلی سبزی، فرماندار دهلران هم درباره میزان خسارت زلزله دهلران گفت: زمین‌لرزه  8/5 ریشتری شامگاه دوشنبه این شهرستان بیش از 500‌میلیارد ریال خسارت در بخش‌های مختلف بر جای گذاشت. او افزود: در همان ساعت‌های نخستین وقوع زمین‌لرزه در منطقه مورموری آبدانان ستاد بحران دهلران به حال آماده باش درآمد. این حادثه باعث وارد آمدن خسارت جدی به زیرساخت‌های آب، برق، مخابرات و منازل مسکونی و اداری شهرستان دهلران شد. زمین‌لرزه به بیش از شش‌هزار واحد مسکونی، تجاری و اداری این شهرستان آسیب زد که در برخی مناطق روستایی خسارت جدی و‌ درصد آن نیز متغیر است. زلزله همچنین به شبکه‌های انتقال آب بسیاری از روستاهای این منطقه آسیب جدی وارد کرد و سبب از مدار خارج شدن شبکه شده که برای تأمین نیازهای مردم آبرسانی به‌صورت سیار انجام می‌شود.
توزیع 4300 تخته چادر بین زلزله‌زدگان آبدانان و دهلران
معاون آمادگی و مقابله سازمان بحران کشور از توزیع چهار‌هزار و 300 تخته چادر بین زلزله‌زدگان شهرستان‌های دهلران و آبدانان در جنوب باختری و خاوری استان ایلام خبر داد. مرتضی اکبرپور گفت:  این تعداد چادر برای اسکان آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه آبدانان، مورموری و دهلران توزیع شد. وی ادامه داد:  تاکنون هشت اقامتگاه اضطراری هر یک به گنجایش 50 خانوار در مناطق زلزله‌زده شهرستان آبدانان دایر شده است. معاون آمادگی و مقابله سازمان بحران کشور افزود: دو اقامتگاه در بخش مورموری به ظرفیت اسکان 100 خانوار راه‌اندازی شده و دو اقامتگاه دیگر نیز برای اسکان زلزله‌زدگان شهرستان دهلران به ظرفیت 100 خانوار دایر شده است.
اعلام نتیجه برآورد خسارت
استاندار ایلام ریز دقیق خسارت وارده در اثر زمین لرزه روز دوشنبه هفته جاری به شهرستان‌های آبدانان، دهلران و دره‌شهر را اعلام کرد. به گزارش ایرنا، «محمدرضا مروارید» پس از جمع‌بندی دقیق خسارت ناشی از زمین‌لرزه به مکان‌های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، ابنیه و تأسیسات آب و فاضلاب، میراث فرهنگی، کشاورزی، برق، مخابرات و...  این مناطق در نامه‌ای آن را به اطلاع مسئولان کشور رساند. در این نامه که به رئیس دفتر رئیس جمهوری ارسال شده جمع کل خسارت وارده به امور زیربنایی شهرستان‌های آبدانان، دره‌شهر و دهلران یک‌هزار و 160‌میلیارد ریال اعلام شده است. آسیب‌های وارده به امور زیربنایی این سه شهرستان به ترتیب 800‌میلیارد ریال، 350‌میلیارد ریال و 10‌میلیارد ریال برآورد شده است. همچنین در این گزارش، 17‌هزار باب واحد مسکونی شهری و روستایی این مناطق دچار خسارت شده‌اند که به ترتیب آبدانان با ده‌هزار، دهلران پنج‌هزار و دره‌شهر دو‌هزار دارای بیشترین و کمترین حجم آسیب هستند. در این آمار، شمار مجروحان زمین‌لرزه در شهرستان آبدانان و دهلران 353 نفر اعلام شده و دره‌شهر هیچ زخمی نداشته است.
اسکان مردم زلزله‌زده مورموری
ساکنان مناطق زلزله‌زده در استادیوم مورموری و اردوگاه‌ها و کمپ‌های هلال‌احمر اسکان داده می‌شوند. در 3 روز آینده این استقرار انجام خواهد شد و با بررسی‌های بنیاد مسکن منازلی که قابل سکونت هستند، مورد استفاده صاحبانشان قرار می‌گیرد و منازلی که قابل سکونت نیست مرمت و بازسازی می‌شوند.   
تقدیر نماینده مردم ایلام از امدادرسانی
عمران علی‌محمدی، نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی، چرداول و سیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور دکتر پیرحسین کولیوند؛ رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در اولین دقایق وقوع زلزله در این استان، از امدادرسانی سریع و به موقع جمعیت هلال‌احمر در این حادثه تقدیر و تشکر کرد. این درحالی است که رئیس‌جمهوری ضمن ابراز همدردی برای رفع مشکلات و رسیدگی به‌وضع مردم زلزله‌زده استان ایلام دستور ویژه صادر کرد. «عباس احمد آخوندی» وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه در جمع مردم زلزله‌زده بخش مورموری شهرستان آبدانان در جنوب خاوری ایلام اظهار کرد: در نخستین نشست هیأت دولت در روز یکشنبه هفته آینده وضعیت، مسائل و نیازهای مردم زلزله‌زده آبدانان و دهلران و نیز موضوع اختصاص اعتبار ویژه برای بازسازی ویرانی‌ها مطرح خواهد شد. وی افزود:  در این نشست تصمیم‌های مهمی درخصوص رفع مشکلات مردم زلزله‌زده و جبران خسارت به حوزه‌های مختلف اتخاذ می‌شود.


تعداد بازدید :  177