شماره ۵۹۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير
صفحه را ببند
مهلت دوهفته‌ای استیضاح‌کنندگان به فانی
استیضاح ملغی شد؟

گروه سیاسی| وزیر آموزش و پرورش ظاهرا از خطر استیضاح و عزل رسته است، این را نه به استناد خبر روز گذشته جبار کوچکی‌نژاد که از تودیع و معارفه‌های دو هفته اخیر در سطح وزارتخانه می‌توان دریافت، هرچند به گفته بسیاری از نمایندگان از دستور خارج کردن استیضاح به لحاظ قانونی و آیین‌نامه‌ای عملی نباشد اما می‌توان حدس زد اگر همه چیز آن‌طور که مخالفان برنامه‌ریزی کرده‌اند پیش برود، وزیر آموزش و پرورش روز چهارشنبه خواهد توانست از مجلس مجوز ادامه فعالیت‌هایش در وزارت آموزش و پرورش را اخذ کند.
روز گذشته جبار کوچکی‌نژاد نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس از جلسه کمیته سه‌جانبه استیضاح‌کنندگان، وزیر آموزش و پرورش و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه به ریاست ابوترابی و مهلت دوهفته‌ای این کمیته به فانی خبر داد. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام این خبر گفته است: به وزارت آموزش و پرورش مهلت دوهفته‌ای دادیم که قوانین و مقررات مالی و همچنین کمک‌هایی را که دولت می‌تواند به فرهنگیان بکند را بررسی کنند و گزارش آن را به کمیته ارایه دهند. کوچکی‌نژاد با بیان این‌که استیضاح فانی مسیر خود را می‌رود و این جلسات موجب لغو استیضاح نمی‌شود، اظهار داشت: با توجه به مشکلات فرهنگیان استیضاح فانی رأی می‌آورد، اگر این استیضاح رأی نیاورد نمایندگان باید پاسخگوی مشکلات فرهنگیان در حوزه‌های انتخابیه خود باشند.
درعین‌حال علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس به «شهروند» گفته است: مطابق آیین‌نامه جدید مجلس نمی‌توان استیضاحی را که اعلام وصول شده و در دستورکار قرار گرفته به تعویق انداخت. سلیمی تأکید می‌کند تعویق استیضاح در شرایطی که اعلام وصول شده تخلف از آیین‌نامه محسوب می‌شود. علاوه بر این سیدحسین نقوی‌حسینی عضو فراکسیون فرهنگیان نیز از جلسه فراکسیون فرهنگیان خبر داده و به «شهروند» گفته است: موضوع استیضاح در جلسه فراکسیون مورد بررسی قرار گرفت و دیدگاه‌های مختلفی در مورد استیضاح در فراکسیون وجود داشت برخی از اعضای فراکسیون همچنان اعتقاد راسخ به استیضاح دارند اما تعداد دیگری از اعضای فراکسیون معتقد بودند با حمایت از فانی و جلسات مشترک مشکلات قابل حل است. وی افزود: فراکسیون برای استیضاح وزیر به نتیجه و جمع‌بندی واحدی نرسید و نتوانستیم تصمیم فراکسیونی بگیریم. نقوی‌حسینی که از نمایندگان منتقد دولت محسوب می‌شود در ادامه گفته است: با توجه به سخنرانی رئیس‌جمهوری در جمع نمایندگان و این‌که از نمایندگان خواسته شد شرایط دولت و وزارت آموزش و پرورش را درک کنند و با دولت همراهی داشته باشند، فضا نسبت به استیضاح تلطیف‌تر شده و بعید نیست استیضاح رأی نیاورد. نماینده مردم ورامین در مجلس افزوده است: برخی از نمایندگان نیز پیشنهاد داده‌اند کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان مجلس، دولت و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود و فکر اساسی برای مشکلات این وزارتخانه مهم و فرهنگیان بشود که به همین دلیل هم احتمالا بسیاری از نمایندگان خواهان استیضاح ممکن است به استیضاح رأی ندهند. نقوی‌حسینی نیز مانند سلیمی معتقد است مطابق آیین‌نامه جدید به هیچ‌وجه نمی‌توان استیضاحی که در دستور قرار گرفته و پیش از آن اعلام وصول شده است را از دستور خارج کرد.
تغییرات به کام مخالفان
اخبار رسیده از تودیع و معارفه‌های وزارتخانه نشان می‌دهد، وزیر و مشاورانش در مدت تعیین شده بیکار ننشسته و موج تغییرات در این وزارتخانه را آغاز کرده‌اند. از آن جمله می‌توان به تغییرات مدیریتی در سه استان کرمان، خراسان شمالی و کهکیلویه و بویر احمد اشاره کرد. در این سه استان و در دو هفته اخیر که فشار نمایندگان برای استیضاح وزیر افزایش یافته است مدیران کل وزارتخانه این استان‌ها تغییر کرده است. به گفته یک منبع آگاه در آموزش و پرورش، فانی همچنین در شهرستان‌های تهران نیز تغییراتی در سطح روسا انجام داده که به نظر می‌رسد برای جلب نظر منتقدان در مجلس بوده است. حالا دیگر علی‌اصغر فانی با تغییرات نسبتا گسترده‌اش توانسته است امضای برخی از نمایندگان را از پای برگه استیضاحش بردارد، امضاهایی که به نظر می‌رسد تا روز برگزاری جلسه استیضاح تعدادشان نوسان و تغییرات قابل ملاحظه‌تری هم خواهد داشت.


تعداد بازدید :  171