شماره ۵۹۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير
صفحه را ببند
یک بمب گذاری انتحاری و 6 مهاجم مسلح پارلمان را به آتش کشیدند
حمله طالبان به پارلمان افغانستان

گروه جهان| یک بمب‌گذار انتحاری و 6 مهاجم مسلح طالبان روز گذشته پارلمان افغانستان را مورد حمله قرار دادند. این درحالی بود که قانون‌گذاران افغان روز گذشته برای تصمیم‌گیری درخصوص صلاحیت وزیر دفاع جدید این کشور در پارلمان افغانستان حضور یافتند. در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که شبه‌نظامیان طالبان همزمان با موج تازه حملات خود در افغانستان بخش‌ دیگری از شمال این کشور را به تسلط خود در‌آورده‌اند.
حمله بی‌محابای شبه‌نظامیان به مرکز نمادین قدرت در افغانستان، در کنار دستاورد‌های دیگر طالبان در گوشه و کنار افغانستان بار دیگر ابهاماتی را درخصوص چگونگی رویارویی نیرو‌های امنیتی افغانستان با خشونت‌های رو به افزایش در این کشور پدید آورد. نیرو‌هایی که هرچند آموزش‌های ناتو را پشت سر گذاشته‌اند، اما با این حال هنوز از توان لازم برای رویارویی با خشونت‌های رو به افزایش طالبان در افغانستان برخوردار نیستند.
خشونت‌ها در افغانستان با خروج نیرو‌های نظامی متحدان بین‌المللی در اواخر ‌سال گذشته بار دیگر درحال شعله‌ور شدن‌است. با گذشت 13‌سال از مداخله نظامی آمریکا در افغانستان و سرنگونی حکومت طالبان، شورشیان بار دیگر در تلاشند تا قلمرویی برای خود دست‌و‌پا کنند.
حمله روز گذشته که در جریان آن دست‌کم 19 تن زخمی شدند درحالی صورت گرفت که نمایندگان افغان جلسه‌ای را برای بررسی صلاحیت «معصوم ستانکزی»، درخصوص برعهده گرفتن مقام وزارت دفاع این کشور ترتیب داده‌ بودند. ستانکزی سومین نامزد دولت افغانستان برای این وزارتخانه کلیدی است که باید مورد تأیید نمایندگان این کشور قرار بگیرد.
بنابر اظهارات «عبادالله کریمی»، شبه‌نظامیان طالبان در جریان عملیات روز گذشته خود ماشینی مملو از مواد منفجره را در برابر دروازه‌های پارلمان این کشور منفجر کردند. آنچه در این بین همچنان بی‌پاسخ است چگونگی عبور این مهاجمان از گشت‌های بازرسی و رساندن خود به محوطه پارلمان است.
به گفته این مقام امنیتی افغانستان، 6 مرد مسلح در ساختمانی در نزدیکی پارلمان افغانستان مستقر شده‌بودند اما هرگز موفق نشدند به محوطه پارلمان نفوذ کنند. نیرو‌های امنیتی افغانستان پس از یک درگیری مسلحانه که نزدیک به 2 ساعت به طول انجامید، موفق شدند هر 6 نفر را از پا در‌آورند. همچنین برخی دیگر گزارش‌ها از مرگ 7 شبه‌نظامی طالبان و وقوع 4 انفجار در جریان این درگیری‌ها خبر می‌دهد.
«عبدالرحمن رحیمی» رئیس پلیس کابل در اظهاراتی پس از پایان این درگیری‌ها عنوان کرد که تمامی نمایندگان پارلمان افغانستان در امنیت کامل به سر می‌برند. تصاویر تلویزیونی ثبت شده پس از پایان درگیری نمایندگان را درحال خروج از ساختمان پارلمان نشان می‌داد که با وجود دود و غباری که این ساختمان را فراگرفته بود در عین خونسردی و آرامش این پارلمان را ترک می‌کردند.
بنابر اظهارات «سید کبیر امیری»، یکی از مقامات بهداشتی افغانستان که با بیمارستان کابل نیز در ارتباط است، در بین 19 مجروح این حمله 4 زن نیز به چشم می‌خورند.
«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان نیز ساعتی بعد مسئولیت حمله به پارلمان را برعهده گرفت. مجاهد درباره عملیات طالبان گفت «ما همزمان با نشستی مهم برای معرفی وزیر دفاع کشور حمله‌ای را علیه پارلمان ترتیب دادیم».
«فرهاد صدیقی»، یکی از نمایندگانی بود که نیرو‌های امنیتی کشورش را به خاطر ناتوانی از جلوگیری حمله طالبان مورد انتقاد قرار داد. او در این‌باره گفت که حمله امروز «بیانگر شکست بزرگ نیرو‌های اطلاعاتی و دپارتمان امنیتی دولت بود».
حمله اخیر در ادامه موج حمله به ساختمان‌های شناخته‌شده و با اهمیت در پایتخت افغانستان است. در ماه گذشته نیز یک خودروی بمب‌گذاری شده، وزارت دادگستری این کشور را مورد حمله قرار داد و به دنبال آن مهاجمان به 2 اقامتگاه مورد استفاده اتباع خارجی در افغانستان نیز حمله‌ور شدند.
در‌ سال 2013 نیز کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان مورد حمله قرار گرفت. سفارت آمریکا در این کشور نیز تا به حال چندین مرتبه هدف این حملات قرار گرفته‌است و در یکی از خونین‌ترین روز‌های‌ سال 2011 در جریان حملاتی هماهنگ به سفارت آمریکا و چند نقطه دیگر 9 نفر جان باختند و 27 تن دیگر زخمی شدند.
اما موج تازه‌ عملیات‌های طالبان که رفته‌رفته رو به فراموشی می‌رفت در ‌سال جاری و با خروج نیرو‌های نظامی بین‌المللی و کاهش حملات هوایی آمریکا آغاز شد. با کاهش حضور نیرو‌های بین‌المللی در این کشور جنگجویان طالبان که از 1996 تا 2001 با مشتی آهنین بر افغانستان حکومت کرده‌ بودند، حملاتی را علیه استان‌های کلیدی این کشور ترتیب دادند.
روز گذشته همچنین منطقه‌ای در ولایت قندوز در شمال افغانستان به دست طالبان افتاد. این دومین شکست افغانستان در برابر نیرو‌های طالبان طی 2 روز گذشته محسوب می‌شود. به گفته مقامات افغان شبه‌نظامیان طالبان هنگامی موفق به تصرف این منطقه شدند که قوای تقویتی نیرو‌های امنیتی این کشور موفق نشدند به موقع به محل درگیری‌ها برسند.
یک روز پیش از آن‌که شهرستان «دشت ارچی» ولایت قندوز در جریان درگیری با طالبان مسلح سقوط کند، صدها تن از شبه‌نظامیان مسلح شهرستان «چهاردره» در قلب ولایت قندوز را نیز به تصرف خود در‌آورده‌ بودند. نکته جالب توجه آن‌که فاصله زمانی شهرستان چهاردره تا مرکز ولایت قندوز کمتر از 10 دقیقه است.
«نصر‌الدین سعیدی»، فرماندار این منطقه که به دنبال حمله طالبان به مرکز قندوز گریخت در گفت‌وگویی تلفنی با رویترز عنوان کرد «طالبان صبح دیروز موفق شد مناطقی را که روز‌ها محاصره کرده‌بود به تصرف خود در‌آورد». وی در ادامه عنوان کرد «جنگجویان بسیاری بودند که به مسلسل‌های سنگین مجهز بودند. ما برای پشتیبانی و قوای کمکی درخواست کردیم اما کسی به سراغمان نیامد».
با این حال یک مقام محلی دیگر از آماده‌سازی سربازان افغان برای تدارک ضد‌حمله و بازپس‌گیری این 2 منطقه خبر می‌دهد. درگیری‌های روز گذشته در فاصله 3 کیلومتری مقر فرمانداری این استان صورت گرفت.


تعداد بازدید :  94