شماره ۵۹۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير
صفحه را ببند
روی میز خبر

رئیس ستاد دیه کشور:  8100 نفر زندانی نیازمند در کشور داریم
 یک‌هزار و 831 نفر محکوم به پرداخت مهریه هستند
شهروند| مدیرعامل ستاد دیه کشور از وجود 8100 نفر زندانی نیازمند در کشور خبر داد و گفت: «بدهی این زندانیان حدود 650‌میلیارد تومان است.»
 اسدالله جولایی که در بیست‌وهشتمین جشن گلریزان ستاد دیه صحبت می‌کرد، افزود: «از این تعداد زندانی نیازمند، 1024 نفر به خاطر حوادث رانندگی، 295 نفر به‌خاطر حوادث کارگاهی و شبه‌عمد، 4500 نفر به خاطر محکومیت‌های مالی غیرعمد، 1831 نفر به دلیل محکومیت‌های مهریه و 450 نفر به خاطر محکومیت نفقه در زندان به‌سرمی‌برند.»
او به برنامه‌های ستاد دیه اشاره کرد و گفت: «در ماه رمضان‌ سال گذشته طی برگزاری 183 مراسم گلریزان در 30استان و شهرستان کاشان، نزدیک به 32‌میلیارد تومان برای آزادسازی زندانیان نیازمند کمک شد.»
 او ادامه داد: «در ‌سال گذشته 124‌هزار و 472 نفر با مراجعه به خودپردازهای بانک‌های ملت، تجارت، رفاه و صادرات از یک ریال تا 10‌میلیون تومان کمک کردند که در مجموع یک‌میلیارد و 720‌میلیون تومان شد. همچنین در‌ سال گذشته 132 نفر نیکوکار با مراجعه حضوری به ستاد دیه کشور مبلغ یک‌میلیارد و 152‌میلیون تومان برای آزادی زندانیان نیازمند کمک کردند.» به گفته او، از تمام بدهی زندانیان آزاد شده در‌ سال 93 با همکاری اولیای دم، شکات و طلبکاران، حدود 42‌درصد یعنی بیش از 300‌میلیارد تومان اخذ گذشت ثبت شد.
او یادآور شد: «نقدینگی زندانیان آزاد شده در ‌سال گذشته 32‌میلیارد ریال است که با کمک شعبه‌های ستادهای دیه استانی و گروه‌های تحقیق و همکاری شوراهای حل‌اختلاف و معتمدین و نیز مساعدت مددکاران زندان‌ها (برای آزادی 8‌هزار و 498 نفر در ‌سال گذشته) موفق به اخذ گذشت رضایتمندانه مبلغی در حدود 302‌میلیارد تومان شدیم.» جولایی گفت: «در حال حاضر تعداد 8100 زندانی نیازمند در کشور داریم که جمع بدهی آنها حدود 650‌میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود پس از گذشت و بخشش طلبکاران با کاهش این مبلغ به میزان 350‌میلیارد تومان، این مددجویان تحت حمایت ستاد دیه بتوانند از حبس رهایی یابند.»

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی:  کودکان خیابانی گرفتار خشونت جنسی‌اند
ابتلای 4‌درصد کودکان خیابانی تهران به ایدز
ایلنا| رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از ابتلای بیش از 4‌درصد کودکان خیابانی تهران به ایدز خبر داد.
مجید رضازاده درباره الگوی پیشگیری از ایدز در میان نوجوانان گفت: براساس نتایجی که در ارزیابی‌ها به‌دست آمده است؛ کودکان خیابانی به شدت در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند. به همین دلیل سازمان بهزیستی بر پیشگیری از ایدز در میان کودکان خیابانی متمرکز شده و اقدام به تدوین الگوی پیشگیری از ایدز در میان کودکان خیابانی کرده است.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری افزود: اگرچه تدوین و اجرای این برنامه برعهده سازمان بهزیستی است، اما از آن‌جا که یونیسف از نهادهای وابسته به سازمان ملل است و در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، قرار است؛ در بخشی از برنامه ازجمله مسائل فنی و طرح مداخلات با سازمان بهزیستی همکاری کند.
رضازاده تصریح کرد:  براساس مطالعه‌ای که در سطح شهر تهران صورت گرفته، برآورده شده است که نزدیک به 4 تا 4.5‌درصد کودکان خیابانی به این بیماری مبتلا هستند.
او مطالعات دیگر در این‌خصوص را ضروری دانست و افزود: زیرا این مطالعه صرفا در سطح شهر تهران بوده و ضروری است در سایر استان‌های کشور نیز مطالعات دیگری انجام شود تا آمار ابتلا به ایدز در میان این کودکان مشخص شود. هرچند که همین مطالعه نیز برای سازمان بهزیستی هشداری بوده تا نسبت به پیشگیری از ایدز در میان این گروه از کودکان اقدام کند.
رضازاده درباره علل افزایش خطر ابتلا به ایدز در میان کودکان خیابانی توضیح داد: مصرف مواد اعتیادآور و رفتارهای جنسی ناایمن دو عاملی هستند که زمینه ابتلا به ایدز را افزایش می‌دهند. کودکان خیابانی براساس ارزیابی‌ها و نیز به این دلیل که در خیابان‌ها کمتر تحت محافظت قرار دارند، در معرض این عوامل هستند؛ یعنی گرایش به مواد در میان آنان بیش از سایر کودکان است. همچنین این کودکان بعضا تحت سوءاستفاده‌ و خشونت جنسی بوده و در نتیجه در معرض رفتارهای جنسی ناایمن هستند.
او گفت: مصرف مواد اعتیادآور نه‌تنها از طریق تزریق بلکه از طریق کاهش توان فرد برای مقابله با رفتارهای پرخطر جنسی نیز می‌تواند، زمینه ابتلا به ایدز را فراهم کند.


تعداد بازدید :  160