شماره ۵۹۵ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير
صفحه را ببند
باور کنیم کمبود «آب» داریم

نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

مشکلات مربوط به آب اگرچه در این سال‌ها شدت گرفته و بسیاری از مسئولان کشور را بر آن داشته تا تصمیمات جدی، درباره منابع آبی کشور بگیرند اما هرگز نباید از این نکته غافل شد که بخشی از این مشکلات را می‌توان با رویکرد فرهنگی حل کرد. رویکری که مستقیم بر افکار عمومی و مردم تأثیر بگذارد و آنها را قانع کند که مشکل بی‌آبی در کشور جدی است و باید از این به‌بعد جدی‌تر درباره چنین مسأله مهمی فکر کنند و چه بهتر که چنین تفکری را در هفته کاهش مصرف آب مطرح کنیم.
 در هفته‌ای که افکار عمومی نسبت به این مسأله حساس‌تر می‌شود و می‌تواند بسیار جدی بر این مسأله تمرکز کند.
 شاید برای ایجاد دغدغه در بین مردم و جلب‌کردن توجه آنها به سمت مشکل کمبود آب، بهترین راه این باشد که بدون هیچ‌گونه ملاحظاتی و در کمال صداقت مشکلات کشور را با آنها در میان بگذاریم.
 بارها شنیده شده که عده‌ای می‌گویند، وقتی روی کره‌زمین تا این حد آب وجود دارد، چرا ما باید به کم‌آبی گرفتار شویم. اصلا چرا باید به این فکر کنیم که ممکن است یک روز برسد که هیچ آبی روی زمین وجود نداشته باشد؟
 شرح این موضوع که تنها 2‌درصد از آب‌های کره‌زمین قابل استفاده است و از طرفی شرایط کشور ما به‌گونه‌ای نیست که بتواند از تمام منابع آبی خود استفاده کند، شاید بتواند مردم را از این بدبینی که مشکل آب چندان هم معضل جدی در کشور نیست، نجات دهد. ما باید با همان رویکرد فرهنگی به مخاطبانمان که مردم هستند توضیح دهیم که برای یک لیتر آبی که قرار است به دست مصرف‌کننده برسد تا چه حد مشکل وجود دارد و تا چه اندازه هزینه می‌شود تا آبی سالم به‌دست مصرف‌کننده برسد.
 ما باید از خدماتی که یک لیوان آب را قابل‌خوردن می‌کند، حرف بزنیم تا ارزش و قدر چنین مایع گرانقدری را بیشتر بدانند. از طرف دیگر باید درباره شرایط اقلیمی کشور زیاد صحبت شود.
این‌که ما کشوری با آب‌وهوای خشک هستیم و نمی‌توانیم مثل کشورهای اروپایی به تأمین آب و بحران خشکسالی فکر نکنیم. جدا از شرایط اقلیمی بضاعت ما هم به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم یک کشور خشک را از طریق واردات آب و اقدامات دیگر بدون هیچ مشکلی اداره کنیم.
تمام این شرایطی که از آن حرف زدیم می‌تواند با رویکرد فرهنگی و از طریق رسانه به گوش مخاطب برسد و آنها را متوجه جدی‌بودن مسأله بحران آب کند.
درحال‌حاضر مشکلات زیادی پیش‌روی رساننده‌های آب و تولیدکنندگان آب وجود دارد. این مشکلات که اگر بخواهیم از آنها حرف بزنیم شاید ساعت‌ها زمان ببرد، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ای است که درحال‌حاضر تأمین آب را در کشور با مشکل مواجه کرده و حل آن می‌تواند کمک بزرگی به تأمین آب مصرفی در کشور باشد.

 


تعداد بازدید :  164