شماره ۵۹۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
گفت‌وگو با صبور، رئیس فدراسیون سه‌گانه:
برای نایب‌رئیسی آسیا پول خرج نکردم

شهروند| ورزش سه‌گانه که حدود 8 سالی است در ایران توانسته به‌عنوان فدراسیون کارش را آغاز کند، به‌عنوان یک رشته المپیکی از اهمیت بالایی در ورزش جهان برخوردار است. رئیس این فدراسیون در هفته‌ای که گذشت، موفق شد در روزهایی که ورزش ایران از کمبود کرسی بین‌المللی رنج می‌برد، 2 کرسی با ارزش در سطح آسیا به‌دست آورد. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» را با محمدعلی صبور می‌خوانید:
 ‌ اخیرا توانستید 2 کرسی مهم را در انتخابات کنفدراسیون آسیا به دست آورید.
طی بررسی‌هایی که از چند ماه قبل داشتیم، تصمیم گرفتیم که شخص بنده برای سمت‌های نایب رئیسی و دبیرکلی کاندیدا شوم. چون زبان انگلیسی بلد نبودم و این یکی از شرایط کاندیداتوری در بخش دبیرکلی بود، از آن انصراف دادم اما توانستم پست نایب‌رئیسی را به‌دست آورم. در ضمن توانستم در بخش غرب آسیا دبیرکل شوم.
 ‌ با حمایت فرد یا قشر خاصی به این عنوان رسیدید؟
ما پشتیبانی خودمان را از کاندیدای کره‌ای در انتخابات اعلام کردیم و او هم توانست پست ریاست را به‌دست آورد که این ماجرا نیز به سود ورزش ماست. این کره‌ای از پشتوانه مالی خوبی برخوردار است و اعلام کرده سالانه 100‌هزار دلار به کنفدراسیون آسیا از جیبش کمک می‌کند.
 ‌ اخیرا علی کفاشیان اعلام کرده بود که برای کسب عنوان نایب‌رئیسی AFC‌ هزینه‌هایی را انجام داده، شما نیز برای گرفتن این سمت هزینه کردید؟
این انتخابات در چین تایپه برگزار شد و حتی من لازم ندانستم که به کشورهای دیگر بروم تا لابی کنم، چه برسد به این‌که بخواهم پولی خرج کنم. من با روسای فدراسیون‌های دیگر رایزنی کردم و به هزینه کردن اعتقادی ندارم.
 ‌ از طرف وزارت‌ورزش تماسی گرفته شد تا از این کرسی به‌دست آمده استفاده بهینه‌ای شود؟
خیر، هنوز که با من تماس نگرفته اند اما شاید نمی‌دانند که به ایران بازگشته ام. با وزیر ورزش رابطه خوبی داریم و از زمانی که دوره او در این وزارتخانه آغاز شده، بودجه ما 140‌درصد افزایش
داشته است. به‌هرحال این کرسی برای اولین‌بار به‌دست آمده و باید حمایت شوم تا بازخورد خوبی در ورزش کشورمان داشته باشد.
 ‌ برای کسب میزبانی مسابقات بین‌المللی نیز اقدامی انجام دادید؟
ما برای کسب میزبانی محدودیت داریم و این امر فعلا امکان‌پذیر نیست چون باید مسابقات آقایان و بانوان به صورت همزمان در یک کشور برگزار شود که ما امکان برگزاری مسابقات بانوان را نداریم.
 ‌ سه‌گانه یک رشته المپیکی است. ایران می‌تواند برای المپیک 2016 امیدوار به کسب سهمیه  باشد؟
فعلا ما در جهان جایگاهی نداریم. برای المپیک از کل قاره آسیا 5 سهمیه امکان حضور خواهند داشت که اگر امکان‌پذیر بود، ژاپنی‌ها هر 5 سهمیه را هم می‌گرفتند. این رشته در ایران 8‌سال است که راه‌اندازی شده و فعلا سعی می‌کنیم در سطح آسیا پیشرفت کنیم. به کسب سهمیه در این دوره امیدوار نیستیم اما باید برای دوره بعد برنامه‌ریزی کنیم.
 ‌ برنامه جدیدی برای شیرین گرامی، دختر ایرانی ساکن انگلیس که قبلا برای ایران در مسابقات بین‌المللی حاضر شده بود، دارید؟
این خانم با مجوزی که از طریق مقامات بالادستی ما گرفته بود، توانست در رقابت‌های لندن با حجاب و پرچم ایران شرکت کند که اثرات فرهنگی خوبی برای ما داشت اما او در حدی نیست که بگوییم می‌تواند برای کشورمان مقام کسب کند و از نظر فنی وضع خوبی ندارد.


تعداد بازدید :  133