شماره ۵۹۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از نوسان تعداد امضای نمایندگان پای برگه استیضاح
18 نماینده امضاهای‌شان را از پای برگه استیضاح فانی برداشتند

گروه سیاسی| سوم تیر تاریخی است که
وزیر آموزش و پرورش برای همیشه به خاطر خواهد سپرد. علی‌اصغر فانی چهارشنبه هفته آینده یا بر منتقدان سرسختش غلبه خواهد کرد یا وزارت آموزش و پرورش را تحویل سرپرست موقت می‌دهد و با مدیرانش خداحافظی می‌کند.
صبح روز گذشته محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به همراه علی‌اصغر فانی به مجلس رفتند، جلسه‌ای غیرعلنی که بنا به گفته محمدرضا باهنر به درخواست 170 نفر از نمایندگان مجلس تشکیل شد. برخی از نمایندگان مجلس به «شهروند» گفتند که اظهارات وزیر آموزش و پرورش و سخنگوی دولت در جلسه غیرعلنی توانسته است آنها را متقاعد کند که استیضاح وزیر در مقطع کنونی اقدام صحیحی نیست. در همین زمینه 18 نماینده نیز در نامه‌ای که به هیات‌رئیسه نوشتند، تأکید کردند: «با توجه به مذاکرات و تعامل انجام شده با وزیر محترم و معاونان ایشان و حل مشکلات مورد نظر انصراف خود را (از امضای نامه استیضاح) اعلام می‌داریم با همه اینها هنوز به گفته جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و منتقد اصلی وزیر آموزش و پرورش در مجلس و نماینده مردم رشت 50 امضا پای برگه استیضاح پا برجا است. کوچکی‌نژاد با بیان این مطلب به «شهروند» گفته است: هیأت‌رئیسه خلاف اخلاق عمل کرد و نباید به دفاع از وزیر جلسه غیرعلنی می‌گذاشتند اما به‌هرحال نتیجه نگرفتند زیرا آن‌قدر ضعف وجود دارد که با این وعده‌ها مشکلات حل نخواهد شد. کوچکی‌نژاد می‌گوید این جلسه غیرعلنی باعث شد 18 نماینده امضای خود را پس بگیرند، درحالی‌که 5 امضای جدید اضافه شده بنابراین هنوز حدودا 50 امضا پای برگه استیضاح وزیر باقی است.
دفاع غیرمنتظره حاجی‌بابایی از فانی
درحالی‌که بیشتر منتقدان وزیر آموزش و پرورش را طیف هواداران دولت سابق و منتقدان دولت فعلی تشکیل می‌دهند، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم که حالا یکی از اعضای حزب تازه‌تأسیس یکتا است در اقدامی غیرمنتظره از استیضاح فانی انتقاد کرده و به خبرگزاری فارس گفته است: من درحال حاضر استیضاح را به نفع مجلس، آموزش و پرورش، دولت و معلمان نمی‌دانم. به همه مسئولانی که لازم بوده در مورد این استیضاح زنگ زدم و توصیه و صحبت کرده‌ام. به‌طورکلی می‌توانم بگویم در حال حاضر باید راهکارهای دیگری را دنبال کنند. حاجی‌بابایی با تأکید بر این‌که به هیچ قصد دخالت در کار نمایندگان مجلس را ندارم، خاطرنشان کرد: فقط به‌عنوان یک کارشناس حرفم را می‌زنم و هر چه نمایندگان تصمیم بگیرند، آن اصل است.
جبار کوچکی‌نژاد در واکنش به اظهارات حاجی‌بابایی و انتقاد وی از استیضاح فانی به «شهروند» گفت: به نظرم آقای حاجی بابایی به دنبال بازارگرمی است. وقتی خودش وزیر بود خسارت سنگینی به آموزش و پرورش زد و حالا با این حرف‌ها می‌خواهد خسارات سنگینی را که زده جبران کند. او تأکید کرد نمایندگان کار خود را می‌کنند و اعتنایی به این حرف‌ها ندارند. عدم تخصیص اعتبارات لازم به وزارت آموزش و پرورش یکی از دلایل اعتراضات گسترده فرهنگیان بوده است. پرسنلی که معتقدند حقوق آنها در مقایسه با دیگر کارکنان دولت به نحو قابل ملاحظه‌ای کمتر است و وزارت آموزش و پرورش نتوانسته است همزمان‌سازی دریافتی‌های کارکنان دولتی را اجرایی کند. در همین خصوص مسعود پزشکیان به خبرگزاری پانا ارگان رسانه‌ای نزدیک به وزارت آموزش و پرورش گفته است: مگر وزرای توانمند قبلی موفق شدند بودجه خوبی از دولت بگیرند؟ این روند مربوط به الان نیست بلکه حقوق معلمان از ابتدا این‌گونه نوشته شده بود. چرا وزرای قبلی دفاع نکردند که حقوق معلمان را درست کنند؟ از آن زمان که من در دولت بودم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش جزو رده‌های آخر وزارتخانه‌ای بودند یعنی همه آن وزیرها که در این سمت قرارداشتند وزرای بی‌عرضه‌ای بودند؟
اعتراض به استیضاح‌های سریالی
علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس نیز با اشاره به افزایش سوال‌ها و استیضاح‌ها از وزرا توسط نمایندگان به خبرگزاری آنا گفته است: بنده ضمن آن‌که این حق را برای نمایندگان قبول دارم اما معتقدم تعداد سوالات و طرح استیضاح‌ها که در ‌سال پایانی مجلس نهم با آن مواجهیم، غیرمتعارف است و مقبول نیست که نمایندگان دست دولت را در پوست گردو بگذارند که این روند به ضرر انضباط اداری کشور است. محجوب در ادامه تصریح کرده است: از همکارانم در مجلس انتظار داریم با مراعات رفتار کنند و استیضاح‌های سریالی راه نیندازند، چراکه با این اقدام، روند دستگاه‌های اجرایی را مختل می‌کنند. این نماینده در پایان گفته است: تا به‌حال این حجم سوال و استیضاح از وزرا متداول نبوده است؛ اما به هر دلیل این سوالات و استیضاح‌ها با هدف برطرف کردن مشکلات کشور انجام می‌شود.


تعداد بازدید :  225