شماره ۵۹۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
از سوی سخنگوی دولت مطرح شد:
تایید بدهی 35‌میلیارد دلاری دولت قبل به بانک مرکزی
مذاکرات را تا استیفای همه حقوق مردم ترک نمی‌کنیم

گروه سیاسی| چندی پیش اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری، از کشف 47 ميليارد دلار بدهي جديد خبر داد كه از دولت قبل براي وزارت نفت يادگار مانده است. ٣٥ ميليارد دلار از اين
 ٤٧ ميليارد دلار، از سپرده‌هاي بانك مركزي است كه نزد يك شركت نفتي است و ١٢ ميليارد هم مجموعه بدهي به بانك‌ها بوده است. ترکان گفته بود که دولت قبل ‌هزار ميليارد تومان هم اوراق مشاركت فروخته بوده كه حال اين اوراق سررسيد شده‌اند. این خبر که تاکنون فقط از زبان ترکان شنیده شده بود حالا مورد تأیید محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم هم قرار گرفت. نوبخت روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش اعلام کرد که «این مبلغ از بانک مرکزی دریافت شده است که مابه‌ازای آن برای بازگشت وجود ندارد البته مربوط به دولت قبل است و الان در حساب بدهی‌های دولت فعلی گذاشته شده است».
مذاکرات را تا استیفای حقوق مردم
 ترک نمی‌کنیم
نوبخت همچنین در ادامه نشست خبری‌اش به سوالاتی پیرامون مذاکرات پیش رو هم پاسخ داد و گفت که ما مذاکرات را تا استیفای همه حقوق مردم ترک نخواهیم کرد. به گزارش خبرنگار شهروند، نوبخت در این نشست درباره برنامه‌های دولت در صورت استمرار تحریم‌ها علیه ایران هم توضیحاتی ارایه و تأکید کرد که ما برای استمرار وضع موجود و همچنین برای روزهای سخت در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، برنامه داریم اما طبیعی است که اگر بخواهیم کشور را با 30‌هزار بشکه نفت اداره کنیم با زمانی که فروش یک‌میلیون بشکه یا بیشتر داشته باشیم، متفاوت است. او در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات جاسوسانه رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 هم تصریح کرد: رژیم صهیونیستی همواره از این دست رفتارهای مجرمانه داشته است و من این خبر را از رسانه‌ها شنیدم و منتظرم ببینم نتیجه چه خواهد شد البته مطمئنم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اقدامات حفاظتی لازم را در نظر خواهد داشت.
نوبخت با بیان این‌که کسانی که تحریم‌ها را وضع کردند، آگاهند به این‌که این تحریم‌ها چه ظلم و فشاری به مردم تحمیل می‌کند، یادآور شد: آنها با علم به این‌که تحریم‌ها فشارهای غیرعادلانه‌ای ایجاد می‌کند، وارد عرصه شده‌اند و آقای روحانی نیز در بحث‌هایشان به این نکته اشاره داشتند که اول فشار تحریم بر اقتصاد است مگر کسی تردید دارد زمانی که قدرت انتخاب ما برای خرید کالا کاهش یافته و ما قدرت انتخاب نداریم، طرف مقابل در این شرایط قیمتش را بر ما تحمیل می‌کند، پس این گرانی و ظلم یک واقعیت است. سخنگوی دولت درخصوص این‌که برخی‌ها درصدد این هستند که بگویند دولت درحال گره زدن مشکلات با تحریم‌هاست، بیان کرد: ما تحریم‌ها را ظالمانه، غیرانسانی و مغایر با عرف و قوانین بین‌المللی می‌دانیم که با همت مردان دیپلماسی کشور قطعا روزی تحریم‌ها لغو خواهد شد و دولت برای رفع این ظلم کوتاهی نخواهد کرد.
افزایش حجم سوالات از وزیران
نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر طرح حدود دو‌هزار سوال از وزرای دولت یازدهم و چگونگی روابط دولت و مجلس در دو سالگی عمر دولت تدبیر و امید، گفت: هم سوالات بسیار بیشتر از گذشته است و هم طرح‌های استیضاح و کارت‌های زرد؛ این بخش از فعالیت‌های مجلس را چون در چارچوب قانون است پذیرا هستیم و پاسخی منطقی خواهیم داد. وی اضافه کرد: ولی رسانه‌ها می‌توانند اطلاع‌رسانی کرده و مردم خوب داوری کنند که آیا با شرایط تحریم و این همه سختی‌ها، این به نفع گفتمان همدلی و
همزبانی است؟
اگر مجلس برای مطالباتش از وزیر آموزش و‌پرورش منابعی دارد  دولت استقبال می‌کند
سخنگوی دولت افزود: طرح مسکن فرهنگیان ازجمله مواردی است که مجلس درصدد آن است از این طریق و با این بهانه، وزیر آموزش و پرورش را استیضاح کند و اگر مجلس برای اجرای این مطالبات، منابعی را در نظر دارد  ما از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم.
او ادامه داد: در ‌سال 92 از 19‌میلیارد و 600‌ میلیون اعتباری که برای وزارت آموزش و پرورش در نظر
گرفته شده بود، نه‌تنها صددرصد آن تخصیص داده شد، بلکه مبالغی بیشتر نیز به وزارت آموزش و پرورش دادیم و این درحالی است که ما در‌ سال گذشته با کاهش درآمد روبه‌رو بودیم و به همین جهت ما منابع همه دستگاه‌ها را کاهش داده بودیم. سخنگوی دولت تصریح کرد: امسال نیز منابع تخصیص داده شده برای وزارت آموزش و پرورش به 24‌میلیارد افزایش یافته و در دو ماه گذشته صددرصد اعتبارات فصل اول ‌سال به این وزارتخانه داده شده و ما علاوه بر اعتبارات فصلی 690‌میلیارد مازاد نیز به این وزارتخانه پرداخت کرده‌ایم. در ‌سال‌جاری نیز با طرحی که دولت برای رتبه‌بندی فرهنگیان تصویب کرد، ‌هزار و 300‌میلیارد به این وزارتخانه پرداخت خواهد شد و اگر مجلس منابع دیگری نیز دارد ما از این منابع استقبال می‌‌کنیم. او اضافه کرد: مواردی که در استیضاح آقای فانی آمده، ‌هزار و 200‌میلیارد مطالبات است که این مطالبات قبل از‌ سال 92 بوده است. حال با توجه به این افت بودجه‌ای و شرایط تحریم مجبوریم‌ هزار و 200‌میلیارد مطالبات قبل را هم بدهیم.
وزارت کشور
 از مجوزهای ارشاد صیانت می‌کند
نوبخت همچنین در ادامه درباره صدور مجوز برنامه‌ها هم اضافه کرد: وزارت ارشاد باید مجوزهای لازم را برای برنامه‌ها و کنسرت‌ها صادر کند و وزارت کشور از آن مجوز صیانت کند. همه ما باید به آزادی‌های مشروع و مصرح در قانون اساسی احترام بگذاریم و کسانی که اظهار دلسوزی می‌کنند باید به این آزادی‌ها احترام بگذارند. در پایان خبرنگاری از معاون رئیس‌جمهوری پرسید که در آمل برنامه مجوزداری بود که با وجود حضور نیروی انتظامی گروه‌های خودسر آن برنامه را بر هم زده و تا مرز تعرض و کتک‌‌زدن فرماندار نیز پیش رفته‌اند، برنامه دولت برای مقابله با این اقدامات چیست که وی تأکید کرد: همه باید بدانند که باید تابع قانون باشند و هر اقدام خلاف قانون، خلاف شرع نیز است و ما باید به قانون تمکین کنیم و برای دستیابی به یک هدف قانونی نمی‌توان از روش غیرقانونی استفاده کرد.
علت دیرکرد پرداخت یارانه‌ها
در ادامه نوبخت درباره علت تأخیر در پرداخت یارانه‌های نقدی ابراز داشت: ما با مشکلات بسیاری برای پرداخت این مبلغ روبه‌رو هستیم؛ ما 3‌هزار و 400‌میلیارد یارانه در خردادماه پرداخت کردیم و همین مبالغ را در اردیبهشت‌ماه و فروردین دادیم. اگر این یارانه‌ها که در مجموع بیش از 10‌هزار‌ میلیارد می‌شود، در طرح‌های زیربنایی سرمایه‌گذاری می‌شد، فرصت اشتغال بسیاری ایجاد می‌شد و این درحالی است که ما از یک طرف اشتغال می‌خواهیم و از طرف دیگر منابع آن را نداریم. سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که البته ما باید از مردم عذرخواهی کنیم، تصریح کرد: این‌که نرخ تورم از 40‌درصد به 15‌درصد کاهش یافته، من به‌عنوان رفاه عنوان نمی‌کنم، چرا که همین 15‌درصد نیز نشانه رشد 15‌درصدی قیمت‌هاست ولی رویکرد کار مثبت است و ما باید با تدبیر تلاش کنیم با عقل بشری و کارهای جمعی این تورم کاهش یابد.


تعداد بازدید :  174