شماره ۵۹۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
نماینده سابق مجلس:
نمایندگان به جای استیضاح، فکری به حال بودجه آموزش و پرورش کنند

روز گذشته تاریخ استیضاح فانی، وزیر آموزش و پرورش در مجلس مشخص شد. محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که سوم تیرماه برای حضور فانی و استیضاح وی در نظر گرفته شده است. استیضاحی که نمایندگان 6 دلیل برای آن آورده‌اند. دلایلی از جمله، بی‌برنامه بودن وزارتخانه، وعده‌های عملی نشده به بازنشستگان، اجرایی نشدن مرخصی 9ماهه زایمان، بی‌توجهی به مصوبات مجلس و انتصابات سیاسی. با این وجود برخی بر این باورند که این دلایل برای استیضاح فانی کافی نیست و از این رو این قضیه شبهه سیاسی دارد. چراکه اغلب این مشکلات در دولت گذشته هم وجود داشته است. داریوش قنبری، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که کمبود بودجه این وزارتخانه عامل اصلی این مشکلات است که افزایش بودجه هم به مجلس باز می‌گردد. ادامه این گپ و گفت در پی می‌آید.
آقای قنبری، برنامه‌های آقای فانی در وزارت آموزش و پرورش را چطور دیده‌اید؟ چراکه یکی از دلایل استیضاح آقای فانی نبود برنامه‌ریزی در وزارتخانه است.
آقای فانی یکی از توانمند‌ترین و باتجربه‌ترین افراد در این حوزه است. او جزو نادر مدیرانی است که توانسته با برنامه‌هایش این وزارتخانه را به خوبی اداره کند. برنامه‌هایش برای وزارتخانه را هم از ابتدا به نمایندگان مجلس اعلام کرد. اگر او فرد بی برنامه‌ای بود چرا از ابتدا به او رأی اعتماد دادند؟ این نشان می‌دهد که بی‌برنامگی دلیل واقعی آنها نیست.
یکی دیگر از دلایل استیضاح فانی، انتصاباتی با رنگ و لعاب سیاسی در وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است. آیا شما انتصابات در این وزارتخانه را سیاسی دیده‌اید؟
خیر. نباید این‌طور باشد که ما با هر کسی که توانمند است ولی زاویه سیاسی داریم، مخالفت کنیم. به نظر من الان این موضع میان نمایندگان مجلس وجود دارد. نمایندگان به جای این‌که به توانمندی‌ها توجه کنند به موضع سیاسی افراد معطوف شده‌اند. بنابراین طرح این مسأله سیاسی است نه انتصاباتی براساس توانمندی‌های افراد.
بی‌توجهی به مصوبات مجلس ازجمله قانون استخدام نیروهای حق‌التدریس، قراردادی و نهضت سوادآموزی و همچنین مربیان پیش‌دبستانی از دیگر دلایل استیضاح آقای فانی است. دراین‌باره چه فکر می‌کنید؟
تمام این چیزهایی که به‌عنوان دلایل استیضاح مطرح شده است، اصلا ربطی به آقای فانی ندارد. یعنی نمایندگان مجلس نمی‌دانند که استخدام نیرو نیازمند بودجه است؟ و این میزان بودجه‌ای هم که برای این وزارتخانه در نظر می‌گیرند، بسیار کم است. به نظر من مجلس به جای این‌که مسائل را ریشه‌ای حل کند، بهانه‌گیری می‌کند. واقعیت این است که الان مشکل اصلی میزان اعتبارات این وزارتخانه و وضع معیشتی معلمان است که از مشکلات همیشگی است. یعنی این 2، بحثی است که همواره در اغلب دولت‌ها وجود داشته است. حالا چطور است که نمایندگان در دولت گذشته به دنبال حل این مشکلات نبودند و وزیر را استیضاح نکردند اما در این دولت وزیر را استیضاح می‌کنند.
با این تفاسیر، فکر می‌کنید که دلیل اصلی استیضاح   چیست؟
دلیل سیاسی و انتخاباتی دارد. بالاخره ‌سال آخر است و نمایندگان باید از مردم کسب رأی کنند. آنها اگر وزیر آموزش و پرورش را استیضاح کنند، می‌توانند رأی جامعه معلمان را با خود همراه کنند و بگویند که ما برای حقوق شما وزیر را هم استیضاح می‌کنیم. با توجه به این‌که برخی نمایندگان پایگاه حمایتی ندارند، می‌خواهند از طریق طرح بحث‌های این چنینی برای خود پایگاه بسازند. درحالی‌که به اعتقاد من با رفتن فانی نه‌تنها مسائل وزارت حل نخواهد شد بلکه مشکلات افزون می‌شود. در مجموع اگر نمایندگان به دنبال حل مسائل هستند باید فکری به حال بودجه این وزارتخانه کنند و مسائلی مثل بی‌برنامگی و ضعف مدیریت را بهانه قرار ندهند. با این وضع اعتبارات اگر بهترین مدیران جهان در حد بیل گیتس را بیاورند، کاری نمی‌تواند پیش ببرند.


تعداد بازدید :  180